course-details-portlet

MH3061 - Statistikk for medisin og helsefag

Om emnet

Nytt fra studieåret 2023/2024

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig skoleeksamen 100/100 4 timer G

Faglig innhold

Emnet gir en grunnleggende innføring i statistiske metoder som er relevante for medisin og helsevitenskap. Emnet vil gi kunnskap om og trening i å anvende metoder for å sammenligne gjennomsnitt og andeler, studere sammenheng mellom kontinuerlige variabler, samt evaluere reliabilitet og validitet av måledata. Emnet omhandler deskriptiv statistikk, sannsynlighet og sannsynlighetsfordelinger, punkt- og intervallestimering, hypotesetester for kontinuerlige og kategoriske data, korrelasjon og lineær regresjon. Emnet inkluderer øvinger ved bruk av SPSS.

Læringsutbytte

Kunnskap:

Etter å ha fullført og bestått MH3006 skal studenten

  • ha grunnleggende kunnskap om ulike variabeltyper og sannsynlighetsfordelinger, og kunne anvende kunnskapen i tilknytning til statistisk analyse av data
  • ha kunnskap om grunnleggende begreper og metodiske elementer innen punkt- og intervallestimering og hypotesetesting
  • ha kunnskap om metoder for å estimere korrelasjon og lineær sammenheng mellom kontinuerlige variabler
  • ha kjennskap til de viktigste forutsetningene for valgt analysemetode

Ferdigheter:

Etter å ha fullført og bestått MH3006 skal studenten kunne

  • velge egnede oppsummerende mål og grafisk framstilling for å beskrive kvantitative data
  • gjennomføre og tolke resultater fra hypotesetester (t-tester) om middelverdier i ett og to utvalg, og tilsvarende for de ikke-parametriske alternativene for disse testene
  • gjennomføre og tolke resultater fra hypotesetester om andeler i ett og to utvalg
  • gjennomføre og tolke analyser for å estimere korrelasjon og lineær sammenheng mellom kontinuerlige variabler
  • evaluere reliabilitet av målinger og enighet mellom målemetoder
  • gjennomføre statistiske analyser ved bruk av statistisk programpakke (SPSS)
  • begrunne valg av analysemetode ut fra problemstilling, studiedesign og variabeltyper

Generell kompetanse:

Etter å ha fullført og bestått MH3006 skal studenten

  • ha grunnlag for å forstå presentasjon av statistiske analyser og resultater i forskningslitteratur

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger og øvinger.

Obligatoriske aktiviteter

  • Godkjente øvingsaktiviteter

Mer om vurdering

Det kreves godkjent øvingsaktivitet for å gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i tre påfølgende semester etter godkjenning. Skriftlig eksamen 4 timar. Bokstavkarakter. Tillatte hjelpemidler: Kode G: Spesifiserte trykte og håndskrevne hjelpemidler tillatt. Alle kalkulatorer tillatt.

Forkunnskapskrav

Fullført bachelorgrad eller tilsvarende i et relevant fagområde.

Kursmateriell

Vil bli oppgitt ved semesterstart

Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Ålesund , Gjøvik , Trondheim

Fagområde(r)
  • Helse- og sosialfag
  • Medisin
  • Statistikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 G 11.12.2023 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
G326 Gnisten/Fagskolen 4
SL210 Sluppenvegen 14 41
M438 Eksamensrom 4.etg, Inngang D Mustad, Inngang D 5
SL120 blå sone Sluppenvegen 14 4
SL274 Sluppenvegen 14 1
Vår ORD Skriftlig skoleeksamen 100/100 G 14.06.2024 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL310 Sluppenvegen 14 1
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU