course-details-portlet

MGLU4107

Filosofi som fag og praksis (1-7)

Velg studieår

Nytt fra studieåret 2024/2025

Studiepoeng 15
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

I emnet benyttes historisk og praktisk tilnærming til utforskning av sekulær og religiøs filosofi og etikk, og filosofi- og etikkdidaktisk forskning og teori. Ulike religioners og sekulære livssyns etiske tenkemåter, etikkdidaktikk, filosofisk samtale, dømmekraft og utvikling av kritisk tenkning inngår som obligatoriske tema. I emnets fagdidaktiske del øves analytisk evne og praktisk kyndighet i å drøfte etiske og filosofiske spørsmål.

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om utvalgte tema innfor filosofi og etikk
  • har avansert kunnskap i filosofi og filosofididaktikk, etikk og etikkdidaktikk
  • har inngående kunnskap om hvordan KRLE-opplæringen kan tilpasses alle elevers forutsetninger og behov
  • har inngående kunnskap om progresjon i KRLE-undervisning og elevers læring

Ferdigheter

Studenten

  • kan sammenligne og reflektere analytisk over forholdet mellom religiøse og sekulære teorier innenfor etikk og filosofi
  • kan sammenligne og reflektere analytisk over forholdet mellom utvalgte filosofiske tema og mellom utvalgte etiske tenkemåter
  • kan anvende kunnskap om filosofi og etikk, filosofi- og etikkdidaktikk i planlegging gjennomføring og analyse av undervisning
  • kan lage og analysere KRLE-relevant undervisningsmateriell med utgangspunkt i filosofi- og etikkdidaktikk
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning knyttet til etikk- og filosofiundervisning, og kan anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan planlegge og gjennomføre undervisning i KRLE-faget som fremmer elevens filosofiske og etiske tenkemåter

Generell kompetanse

Studenten

  • kan på systematisk vis planlegge, evaluere og revidere læringsopplegg i KRLE
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse -
  • kan bidra til utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Læringsformer og aktiviteter

Studiet organiseres med fast ukentlig undervisning. Ekskursjoner kan foregå utenom vanlig undervisningstid. Arbeidsformene i undervisningen veksler mellom forelesning, arbeid med oppgaver individuelt og i gruppe, diskusjoner, samt muntlige og skriftlige studentpresentasjoner.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav i henhold til emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

OBLIGATORISKE ARBEIDSKRAV:

Deltagelse i og ledelse av filosofiske samtaler i undervisningen. Muntlige og skriftlige arbeidskrav, inklusive respons på medstudenters arbeid. Detaljerte krav og innleveringsfrister blir kunngjort ved semesterstart.

Obligatoriske arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før en kan framstille seg til eksamen.

VURDERING:

Individuell hjemmeeksamen, 7 dager. Karakterskala: A-F.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 1.-7. trinn (MGLU1-7) - enkelte retninger

Kursmateriell

Endelig pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart.

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Dato Utlevering 23.05.2025
Innlevering 30.05.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Varighet 7 dager Eksamenssystem Inspera Assessment