Emne - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 1. studieår - MGLU1520
MGLU1520 - Praksis, Grunnskolelærerutdanning (5-10) 1. studieår
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praksis
Karakter: Bestått/Ikke bestått
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Observasjonspraksis | 20/100 | 5 dager | ||
Praksis | 80/100 | 25 dager |
Faglig innhold
Hovedtema i første studieår: Lærerarbeid og lærerrollen.
Ved å planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning på 5.- 7. trinn starter studenten å utvikle egen læreridentitet, relasjonskompetanse og læringsledelse i møte med elever. Arbeidet skjer i samarbeid med medstudenter og under veiledning av praksislærere og faglærere fra NTNU.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om lærerens oppgaver og roller i skolen.
- har kunnskap om kontaktlærerrollen, læringsledelse, kommunikasjon og relasjonsarbeid.
- har kunnskap om læreprosesser, tilrettelegging av undervisning, arbeidsmåter og vurderingsformer som fremmer gode inkluderende klasse- og læringsmiljø.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan sammen med andre planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning med utgangspunkt i nasjonale og lokale planer.
- kan lede meningsfulle læringsprosesser med utgangspunkt i ulike arbeidsmåter og mål for undervisningen.
- kan drøfte undervisning og læring med støtte i læringsteoretiske og grunnleggende fagdidaktiske perspektiver.
- kan anvende observasjonsmetoder i klasserommet.
Generell kompetanse
Kandidaten
- viser relevant kommunikasjons- og relasjonskompetanse møte med barn og voksne i skolen.
- har innsikt i elevenes læring av grunnleggende ferdigheter og kompetase.
Læringsformer og aktiviteter
Praksis er en studie-, utprøvings- og læringsarena. Gjennom praksisstudiene skal studentene bli kjent med elevers læring og utvikling og grunnskolens innhold, arbeidsformer og organisering på det aktuelle skoletrinn, samt få del i praksislæreres praksisteori. Gjennom observasjon, egen undervisning, veiledning og refleksjon skal studentene utvikle sin lærerrolle i et læringsfellesskap. Studentene skal få undervise i sine studiefag, men praksisstudiene kan for øvrig foregå innenfor den totale fagkretsen som inngår i den totale fagkretsen i 5.- 7. trinn.
Skriving er et viktig redskap i studentenes lærings- og kommunikasjonsprosesser i praksisopplæringa. Bruken av ulike skriftlige dokumenter må ses i sammenheng med før- og etterveiledning. Arbeidsformer og læringsaktiviteter:
Studentene skal
- observere dagens skole med fokus på lærerrollen, arbeidsmåter og organisering
- observere lærere i ulike undervisningssituasjoner med fokus på læringsledelse
- stille spørsmål til egen og andres læringsledelse som ledd i kritisk refleksjon
- planlegge, gjennomføre og vurdere undervisningsøkter som del av et læringsfellesskap
- prøve ut ulike arbeids- og vurderingsmåter tilpasset 5.- 7. skoletrinn
- bruke planleggingsdokument som redskap i planlegging og vurdering av undervisning
- skrive logg daglig som refleksjon over erfaringer og se disse i lys av teori og gjeldende læreplan
- gjennomføre praksisoppgaver knyttet til fagstudiene
5 dager observasjonspraksis
25 dager praksis på 5.-7. trinn
Mer om vurdering
All praksis er obligatorisk.
Kun sykdom eller forhåndsgodkjent permisjon er gyldig fravær.
- 5 dager observasjonspraksis
- 25 dager praksis på 5.-7. trinn
Regler for gyldig og ugyldig fravær:
Inntil 15% fravær krever dokumentasjon. Gyldig dokumentasjon er egenmelding for maks 3 dager, legemelding ved sykdom, eller forhåndsinnvilget permisjon av praksiskontoret.
Gyldig fravær ut over 15% skal kompenseres med ekstradager i praksis.
Ugyldig fravær blir vurdert til ikke bestått. Hele praksisen må da tas opp igjen neste gang denne praksisen arrangeres ordinært.
Praksisstudiet skjer under veiledning og kontinuerlig vurdering.
Vurdering uttrykt ved bestått/ikke bestått fastsettes av praksislærer og oppfølgingslærer.
En student kan ikke klage på vurderingsresultat i praksis. Studenten kan derimot klage på formelle feil i vurderingsprosessen.
En student har adgang til ny praksisperiode en gang dersom første gang vurderes til ikke bestått. Det vises til forskrift om studier ved NTNU § 5-10.
Delvurderinger kan tas opp eller forbedres enkeltvis.
Alle delvurderinger må være bestått for å få karakter i emnet.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Grunnskolelærerutdanning 5.-10. trinn (MGLU5-10)
Forkunnskapskrav
Forkunnskapskrav:
Som opptakskrav til studieprogrammet, se studiets studieplan.
Studierettskrav:
Emnet er forbeholdt studenter med studierett ved grunnskolelærerutdanningen.
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2018
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2019
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Lærer- og lektorutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praksis
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Høst ORD Observasjonspraksis 20/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst UTS Observasjonspraksis 20/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Høst UTS Praksis 80/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Praksis 80/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Observasjonspraksis 20/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Praksis 80/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"