Emne - Nasjonal videreutdanning i barnevernledelse - MDV6246
MDV6246 - Nasjonal videreutdanning i barnevernledelse
Om emnet
Faglig innhold
Målgruppe:
Ledere og stedfortredere i norsk barnevern
Opptakskrav
1. Relevant utdanning på bachelornivå eller tilsvarende (180 studiepoeng). Dokumenteres med kopi av vitnemål eller pdf-vitnemål hentet fra www.vitnemalsportalen.no
2. Ansettelse som leder, fagleder, teamleder, stedfortreder for leder eller inneha lederoppgaver i norsk barnevern.
Rangering
Ved flere søkere enn plasser tilstrebes geografisk spredning, og søkerne prioriteres i følgende rekkefølge:
1. Ledere/stedfortredere i kommunalt barnevern med fag- og personalansvar.
2. Søkere som har mer enn to års praksis fra ledelse i kommunalt barnevern.
3. Institusjonsledere med fag- og personalansvar.
Ved eventuelt ledige plasser, kan det åpnes for andre uten barnevernledererfaring.
Mål med studiet
Studiet skal gjennom å styrke barnevernledernes kompetanse, ferdigheter og lederidentitet bidra til å:
- Utvikle barnevernfeltet og gjøre ledere i barnevernet til autoriteter på barnevernets samfunnsoppdrag
- Oppnå robuste ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet
- Styrke barnevevernets tverrfaglige samhandling og samarbeid med barn, unge og familier
- Sikre gode beslutninger, medvirkningsprosesser og ressursstyring i barnevernet
- Ivareta rettsprinsipper og barnets beste interesser i barnevernets arbeid
Studiet i barnevernledelse legger vekt på utvikling av lederkompetanse med utgangspunkt i barnevernets mandat. Studiet holder faglig kvalitet på masternivå og har fokus på:
- Teorigrunnlag med helhetlig ledelsesmodell og ulike perspektiv på organisasjon og ledelse.
- Ledelse i en barnevernfaglig kontekst og lederutvikling tilpasset de konkrete utfordringene i fagfeltet
- Ledertrening med bruk av praksisnære og konkrete ledelsesmodeller. Studiet vil bidra med lederutvikling på ulike nivå med vekt på disse hovedperspektivene:
-Organisasjon/systemnivå: Struktur, strategi, og ledelse som funksjon.
-Gruppe/teamnivå: Ledelse og fagutvikling av grupper og team.
-Individnivå: Personalledelse og konflikthåndtering på individnivå
Videreutdanningen er delt inn i fire hovedtema/moduler:
- Barnevernledelse; organisere og forvalte barneverntjenesten
- Ledelse av arbeidsmiljø, personalarbeid og ressursstyring
- Fagledelse og barnevernet som lærende organisasjon
- Strategisk ledelse og tjenesteovergripende arbeid I tillegg er lederidentitet, lederatferd og lederferdigheter et gjennomgående tema i hele studiet.
Det vektlegges erfaringslæring og integrering av kunnskap og praksis. Undervisningen er kunnskapsbasert, og studentene får anledning til å forholde seg kritisk reflekterende til problemer og beslutninger knyttet til forbedring av operativ ledelse og samhandling innen barnevernfeltet. Det arbeides med ledertrening på hver samling.Studiet skal styrke lederkompetansen til ledere i barnevernet. Ledertreningen bygger på en helhetlig modell med utgangspunkt i tjenestens utfordringer, utviklingsmål og personlig lederutvikling.
Emnet skal:
- Styrke barnevernets tverrfaglige samhandling og samarbeid med barn, unge og familier
- Gi kunnskap om ulike perspektiv på ledelse, fagutviklingsstrategi, tjenesteovergripende arbeid og team- og nettverksledelse med tanke på å oppnå robuste ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet
- Gjøre barnevernledere bedre rustet til å ta krevende beslutninger, utøve god personalledelse og ressursstyring, samt lede tverrfaglige samhandlingsprosesser og samarbeid med barn, unge og familier
- Øke kompetanse i å forstå og håndtere utfordringer i fag- og personalledelse, drift og utvikling av barnevernfeltet
- Utvikle kompetanse i å reflektere og handle med utgangpunkt i god forståelse for medvirkningsprosesser og hva det innebærer å ivareta barnets beste interesser og rettsprinsippet
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Etter å ha fullført og bestått MDV6246 skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om barnevernledelse og barnevernets mandat
- anvende kunnskap om ulike perspektiver på ledelse i en barnevernkontekst
- anvende kunnskap om ledelses- og organisasjonsstrukturer i barnevernet, herunder organisasjon- og beslutningsteori
- ha avansert kunnskap om barnevevernets tverrfaglige samhandling og samarbeid med barn, unge og familier
- anvende kunnskap i beslutninger, medvirkningsprosesser og ressursstyring i barnevernet
- anvende kunnskap om rettsprinsipper og barnets beste interesser i barnevernets arbeid, herunder ressursstyring og forsvarlighet ut fra lovens krav og budsjettrammer
- ha inngående kunnskap om barnevernet som lærende organisasjon og utvikling gjennom kvalitetsforbedring og kompetanseheving
- ha inngående kunnskap om egne ressurser som leder
Ferdigheter:
Etter å ha fullført og bestått MDV6246 skal studenten kunne:
- bruke relevante metoder for å planlegge og å lede utvikling av egen organisasjon i samspill med medarbeidere og omgivelsene
- bruke relevante modeller og metoder for resultatorientert kommunikasjon, veiledning og konflikthåndtering innenfor barnevernfaglig ledelse
- bruke relevante metoder for personalledelse og god ressursstyring
- bruke relevante metoder for å løse barnevernets samfunnsoppdrag, herunder få barn og familiers stemme fram i barnevernets arbeid
- bruke relevante metoder for å sette i gang og lede samhandlingsprosesser og tverrfaglige nettverk
- analysere og forholde seg kritisk til faglige resonnementer knyttet til utvikling av barnevernet og barnevernledelse som fagfelt
- bruke relevante metoder for å lede organisasjonen og ansatte
Generell kompetanse
Etter å ha fullført og bestått MDV6246 skal studenten kunne:
- anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å planlegge, vurdere og å utøve god ledelse med utgangspunkt i etisk forsvarlighet og forståelse for barnets beste interesser og rettsprinsippet
- analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innenfor systematisk og strategisk endrings- og utviklingsarbeid som grunnlag for å møte aktuelle utfordringer i fagfeltet og morgendagens barnevern
- analysere og forholde seg kristik til utfordringer og behov for endringer og til å samarbeide med alle aktuelle aktører for å oppnå ønskede resultat
- bidra til nytenking og innovasjonsprosesser
Læringsformer og aktiviteter
Omfang: Studiet er organisert som et deltidsstudium med ca. 9 samlinger og totalt 26 dager fordelt på 3 semester. En av samlingene er en studietur. Studieform: Forelesninger, gruppearbeid, veiledning, arbeidskrav, ledertrening.
Det er plass til 32 studenter på emnet. Ved mindre enn 20 påmeldte vil det bli vurdert om emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % obligatorisk oppmøte
- To fagnotat hvorav ett presenteres muntlig
- Tre ledertreningsmål
Mer om vurdering
All obligatorisk aktivitet er gyldig i 2 år.
All obligatorisk aktivitet skal være godkjent før eksamen kan tas.
Ved stryk på eksamen eller gyldig fravær er det mulig med konteeksamen.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter- og videreutdanning Kategori D - Høyere grad - Finansiering 100% (MHEVUDH0)
Medisin - etter- og videreutdanning (MDEVU)
Kursmateriell
Pensumlitteratur oppgis ved studiestart.
Versjon: 1
Studiepoeng:
30.0 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2024
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Organisasjon og ledelse
Ansvarlig enhet
Institutt for psykisk helse
Administrativ enhet
Prorektor for utdanning
Eksamensinfo
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"