course-details-portlet

LÆR2003 - Programmering i skolen

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Skriftlig eksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Skriftlig eksamen 100/100 6 timer F

Faglig innhold

Emnet omhandler undervisning og læring knyttet til forskjellige skolefag der programmering inngår som arbeidsmåte og læringsmål. Eksempler vil særlig bli hentet fra matematikk og naturfag. Emnet gir et grunnlag for å planlegge, gjennomføre, evaluere og reflektere over undervisning. Å analysere og se sammenhenger mellom ulike perspektiver, teorier og forskningsstudier inngår i læringsmålene for emnet.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

  • kjenne strukturen av programmer bygd opp i programmeringsmiljøer relevante for skolen
  • kunne forklare hvordan et utvalg programmeringsteknikker effektiviserer og forbedrer kode
  • kunne gjøre rede for komponentene fra algoritmisk tenkning (Computational Thinking) og relatere disse til undervisning.

Ferdigheter

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

  • beherske bruk av løkker, variable, vilkår og funksjoner i programmeringsspråkene som behandles i emnet
  • kunne utvikle og prøve ut enkle programmer og algoritmer i et utvalg programmeringsspråk relevante for skolen
  • kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over læring og undervisning, basert på forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og teori om undervisning i fag der programmering inngår
  • kunne identifisere og vurdere programmering som skal inngå i enkle teknologiske løsninger, forstå vanskelighetsgrad, arbeidsomfang og egnethet i en undervisningssituasjon

Generell kompetanse

Etter å ha gjennomført emnet skal studenten

  • kunne analysere læreplaner og bidra i utvikling av lokale planer som grunnlag for planlegging, gjennomføring og vurdering i undervisningen
  • kunne vurdere etiske problemstillinger relatert til programmering og algoritmer

Læringsformer og aktiviteter

I undervisningen blir det lagt vekt på varierte arbeidsformer. Tidlig i semesteret vil studentene møte arbeidskrav som går ut på at de må gjøre seg kjent med programmeringsverktøya i emnet. Undervisninga kan være en blanding av nettbaserte forelesninger, omvendt undervisning og seminarer på campus. Det vil videre bli gitt oppgaver der studentene skal utarbeide undervisningsøkter med programmering som anvendt teknologi.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav

Mer om vurdering

Det vil bli gitt inntil seks obligatoriske arbeidskrav i emnet. Obligatoriske arbeidskrav må være godkjent før vurdering kan gjennomføres.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
IT6203 7.5 HØST 2021
IT6204 7.5 HØST 2021
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  7.5 SP
Studienivå: Tredjeårsemner, nivå III

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Program/system-utvikling
  • Fagdidaktikk
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator: Faglærer(e):

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Skriftlig eksamen

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Skriftlig eksamen 100/100 F 24.11.2023 09:00 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
SL311 brun sone Sluppenvegen 14 32
SL274 Sluppenvegen 14 2
Vår UTS Skriftlig eksamen 100/100 F 14.05.2024 09:00
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU