course-details-portlet

LÆR2001

Bærekraftig framtid og læreres identitet

Studiepoeng 7,5
Nivå Tredjeårsemner, nivå III
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Oppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Lærerstudentene er personer som har utviklet kompetanse og identitet gjennom livsløp og livserfaringer som omfatter ulike kontekster. Disse livshistoriene har noe å si for deres sosialisering og læring når de trer inn i nye fellesskap i lærerutdanningen og i praksisskolene. Identitetsdanning og læring i lærerutdanningen vil bli innlemma i lærerstudenters livshistorier som strekker seg tilbake i tid og over i andre kontekster. Verdier, holdninger og personlige trekk i lærerstudentenes livshistorie utgjør et engasjement i deres faglige og profesjonelle utøvelse og det medvirker når de tar stilling til hvordan kunnskapen i lærerutdanningen kan brukes.

Studentenes profesjonelle identitet utvikles også ved at de ser for seg en framtid i den sosiale sammenhengen som det å være lærer i skolen er. De trenger å adressere kunnskapen i framtiden og forestillinger om hva som kreves for å utvikle fag og skolekultur for en bærekraftig framtid. Lærerstudentenes identitet utvikles i rommet mellom deres nærvær til elevenes interesser og behov for kunnskap, og skolekulturens evne til å mediere disse prosessene.

Læringsutbytte

Det å snakke, lese og skrive et språk (fagspråk) utvikler studenten til en selvstendig lærer. Etter fullført emne skal studentene ha følgende samlede læringsutbytte som utgangspunkt for utvikling i læreryrket:

  • Studentene kan formulere hva som er kjennetegn på en bærekraftig skolekultur
  • Studentene kan analysere og drøfte hvordan de kan bidra til utvikling av en bærekraftig skolekultur
  • Studentene kan drøfte hvordan de kan utvikle sin selvforståelse gjennom deltakelse i det kollektivet som formes av skolekulturen

Læringsformer og aktiviteter

I emnet vil det være seminarklassens felles oppgave å bruke gruppearbeid og plenumsdiskusjoner til å gjenkjenne at lærerstudentene kommer inn i lærerutdanningen med forskjellige livsløp og ønsker for arbeidet i skolen. Ved å tolke praksiserfaringer og fagtekster i fellesskap gis lærerstudentene ansvar for å gi hverandre mulighet til å utforske og ta stilling til hvordan kunnskapen gjennom lærerutdanningen kan brukes til å utvikle skolekulturer som er bærekraftige og bidrar til alle elevers behov for kunnskap mot framtida. Vi vil at studentene gjennom denne felles oppgaven skal utvikle seg i forhold til en kollektiv identitet som lærere og gjenkjenne sin autonomi som lærer i sitt arbeid i skolen i framtida.

Emnet har ikke obligatorisk oppmøte, men arbeidskrav og eksamensoppgaver forutsetter at dere deltar på seminarene. En viktig hensikt med seminarene er at de gir praktisk erfaring med å danne fellesskap der alle er deltakere. Arbeidskravene og eksamensoppgavene er knyttet opp mot det arbeidet som gruppene som fellesskap gjør. Gruppene etableres på første seminar og de leverer det første kollektive arbeidskravet mellom andre og tredje seminar.

Obligatoriske aktiviteter

  • Gruppeoppgave til veiledning
  • Individuell oppgave til veiledning

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

  • En kollektiv skriftlig tekst utviklet gjennom deltakelse i ei gruppe i seminarklassen
  • En individuell tekst som setter de personlige livserfaringene i forhold til det framtidige lærerarbeidet

Fagområder

  • Lærer- og lektorutdanning
  • Pedagogikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Oppgave
Vekting 100/100 Dato Utlevering 16.12.2025
Innlevering 19.12.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2026

Oppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment