Emne - Medborgerskap i arkiv og museum: Relevans, åpenhet, deltakelse - LBAS2003
Medborgerskap i arkiv og museum: Relevans, åpenhet, deltakelse
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om norsk demokrati og offentlighet og om arkivenes og museenes funksjoner som institusjoner i demokratiets tjeneste, både før og nå. Det gis introduksjon til ulike samfunnsvitenskapelige demokratiteorier. Betegrepet demokratisk medborgerskap belyses gjennom eksempler på hvordan arkiver og museer kan forberede enkeltmennesker til aktiv deltakelse i samfunnslivet gjennom åpenhet, tilgjengeliggjøring av informasjon og ulike former for deltakende kunnskapsformidling, som motvekt til ekkokammer og konspirasjonsteorier. Viktigheten av autentisitet og pålitelighet i all forvaltning av samfunnsdokumentasjon berøres i tråd med dette. Emnet gir også introduksjon til perspektiver på bærekraftighet i innsamlings-, bevarings-, tilgjengeliggjørings- og formidlingsprosesser i arkiv og museum.
Den digitale tidsalderen har åpnet nye muligheter for kommunikasjon og samhandling mellom enkeltmennesker og mellom myndigheter og borgere. Digitaliseringsløftet i arkiv- og museumssektoren utgjør en del av dette samtidsbildet. Digitaliseringen rommer imidlertid også nye utfordringer, og i emnet retter vi kritisk søkelys mot de politiske idealene og den ressurskrevende satsningen på "den digitale allmenningen" i en tid hvor også "det grønne skiftet" er i fokus: Hvordan transformerer den digitale informasjonsteknologien den politiske og kulturelle offentligheten? Er all digitaliseringen nødvendigvis positivt for den enkelte og for samfunnet? Hvordan er digitaliseringen med på å skape nye muligheter, men også store utfordringer, for arkiver og museer i arbeidet med å utfylle samfunnsrollen de er pålagt - og har påtatt seg?
Undervisningen i emnets arkivfaglige del har som mål å gi innsikter fra politikk, praksisfelt og arkivvitenskap, samt arkivformidling. Et overgripende tema er hvordan endringene digitaliseringen har ført med seg preger oss som brukere av dokumentasjon og som medborgere.
Pensum og undervisning i emnets museumsfaglige del inneholder ulike innganger til forståelser av medborgerskap og museum, med fokus på museenes utadrettede virksomhet og samfunnets krav om at museer skal være relevante. Kritisk tenking om hva dialog og deltakelse kan bety i museers (og arkivers) formidlingsarbeid står sentralt, og vi diskuterer museers rolle mellom autoritative kunnskapsformidlere og politiske aktivister i en åpen og demokratisk offentlig debatt.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- hva offentlighet og demokrati innebærer i samfunnsvitenskapelig perspektiv
- demokratiteorier
- norske arkiver og museers rolle som demokratiserende samfunnsinstitusjoner, før og nå
- hva medborgerskap innebærer, og hvordan arkiver og museer kan bidra til omfordeling av makt, myndiggjøring og økt medborgerskapskompetanse i samfunnet
- hva relevans, dialog og deltakelse kan bety for arkiver og museer
- digitalisering som samfunnsfenomen
- hvordan digital informasjonsteknologi kan endre politisk og kulturell offentlighet
- hvordan digital informasjonsteknologi kan endre arkiver og museers samfunnsrolle
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for digitalisering som samfunnsfenomen og digitisering som arbeidsprosesser i arkiv og museum
- vurdere hva slags materiale som egner seg for digitalisering
- anvende faglitteratur til å begrunne egne vurderinger og standpunkter på arkiv- og museumsfeltet
- formidle sine fagkunnskaper skriftlig, på en etterrettelig og leservennlig måte
Generell kompetanse
Studenten
- har et bevisst forhold til hvordan digitalisering påvirker samfunnet og offentligheten
- har et bevisst forhold til hvordan arbeid i arkiver og museer kan påvirke og blir påvirket av samfunnet og offentligheten
- kan bidra til planlegging av digitaliseringsprosesser i arkiver og museer
- kan uttrykke seg faglig, både muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Kombinasjon av forelesninger, ekskursjoner, gruppeoppgaver og skriftlige arbeider. Dersom praksisinstitusjoner ønsker å bruke BA-studenter til f.eks. forprosjekter, workshop eller utprøving av ulik art, vil vi legge til rette for samarbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Leselogg
- Utkast til semesteroppgave
Mer om vurdering
Eksamen
Eksamen består av to delvurderinger:
- Semesteroppgave (70 % av samlet karakter i emnet)
- 3-dagers hjemmeeksamen (30 % av samlet karakter i emnet)
Det er anledning til å klage på delvurderinger i emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Leselogg. Oppgaven gis i starten av semesteret.
- Utkast til semesteroppgaven. Oppgaven gis i starten av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav vurderes med godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet. Dersom et arbeidskrav ikke blir godkjent, får studenten ett ekstra forsøk med en frist på én uke.
Obligatoriske aktiviteter/arbeidskrav må godkjennes i det semesteret emnet undervises. Studenter som har tidligere godkjente arbeidskrav i emnet må ta kontakt med emneansvarlig lærer ved semesterstart, for å få en vurdering om det tidligere godkjente arbeidskravet fortsatt er gyldig.
Anbefalte forkunnskaper
LBAS1001, LBAS1002, LBAS1003, LBAS1004, LBAS2001
Kursmateriell
Pensumliste og undervisningsplan legges ut på NTNUs digitale læringsplattform (Blackboard) ved studiestart. Mindre endringer kan forekomme i løpet av semesteret. Studentene plikter å holde seg orientert og oppdatert om all informasjon fra lærere via læringsplattformen og NTNUs e-post.
Tilrettelegging for studenter
Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med særskilte behov kan søke om individuell tilrettelegging av studiet og eksamen (Universitets- og høyskoleloven § 10-5). Vennligst ta kontakt med programmets studieveileder (e-post:
Fagområder
- Arkivkunnskap
- Digitalisering
- Dokumentasjonsforvaltning
- IKT
- Kulturvitenskapelige fag
- Museumsstudier
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Teknologiske fag