Emne - Etikk og politikk for arkiv og museum - LBAS1003
Etikk og politikk for arkiv og museum
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet gir kunnskap om utviklingen av Norge som nasjonalstat og nasjonsbyggingens betydning for etableringen av norske arkiv og museum. Samtidig gir emnet innsikt i postkolonial teori, problematikker knyttet til skjeve maktforhold mellom majoritetssamfunn og minoritetsgrupper, og hvordan en slik skjevhet kommer til syne i innsamlet arkivmateriale, museumssamlinger, utstillinger og annen type formidling. Politiske dokumenter og profesjonsetiske regelverk for det praktiske arbeidet i arkiv og museum blir problematisert i lys av kritisk teoretisk innsikt fra fagfeltene arkivkunnskap og museumsstudier (museologi). Emnet berører også tema knyttet til politisk historiebruk, minnesteder og minnemuseum.
Arkivarer og dokumentasjonsforvaltere vil i sin yrkesutøving ofte møte på motstridende krav og interesser, og må være i stand til å veie ulike etiske hensyn opp mot hverandre. Arkivdelen av pensum dekker ICAs arkivetiske regelverk og tema knyttet til arkivenes rolle i offentlig forvaltning, samt privatarkivers betydning for helhetlig samfunnsdokumentasjon. Etiske utfordringer som arkivarer og dokumentasjonsforvaltere kan møte i sin arbeidshverdag diskuteres i nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Museumspensum i emnet gir grunnlag for diskusjoner om etiske refleksjoner og moralske valg knyttet til museumsansattes daglige arbeid og til museenes samfunnsroller, før og nå. Tema som berøres er for eksempel verdigrunnlaget for kjerneoppgavene samlingsforvaltning, forskning og formidling, ICOMs museumsetiske regelverk, museenes arbeid med materiell og immateriell kulturarv i Norge og internasjonalt, repatriering/tilbakeføring av kulturarvsobjekter, personvern knyttet til innsamling av minnemateriale og digital etikk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- politiske dokumenter på kultur- og ABM-feltet
- etiske regelverk for det praktiske arbeidet i arkiv og museum
- hva profesjonsetikk er
- hovedtrekk ved nasjonalstat og nasjonsbyggingsprosesser
- majoritet og minoriteter som foranderlige sosiale grupperinger
- nasjonale minoriteter og urfolk
- FNs menneskerettighetserklæring i lys av teoretisk innsikt fra fagfeltene arkivkunnskap og museumsstudier (museologi)
- muligheter og utfordringer for museers og arkivers arbeid med inkludering og mangfold
- utfordringer knyttet til skjeve maktforhold mellom majoritetssamfunn og minoritetsgrupper, og hvordan en slik skjevhet kommer til syne i både arkivmateriale og i museenes samlinger og utstillinger.
- digital etikk
- digitalisering av kulturarv
- materiell og immateriell kulturarv
- tilbakeføring av kulturarv
- politisk historiebruk i nasjonsbygging
Ferdigheter
Studenten kan
- redegjøre for arkivene og museenes roller i et mangfoldig og inkluderende demokratisk samfunn
- redegjøre for etiske regelverk for arkiv og museum
Generell kompetanse
Studenten
- har oversikt over, og kan forholde seg kritisk til, nasjonsbyggingsprosesser og nasjonalisme som fenomen
- forstår begrepene majoritet og minoritet og hvordan disse angår arkiv og museum som fagfelt
- har innsikt i etiske retningslinjer for arbeid i arkiv og museum og kan bidra til profesjonsetisk vurdering, refleksjon og diskusjon
- kan utrykke seg faglig, både muntlig og skriftlig
Læringsformer og aktiviteter
Kombinasjon av forelesninger, ekskursjoner, gruppeoppgaver og skriftlige arbeider. Dersom praksisinstitusjoner ønsker å bruke BA-studenter til f.eks. forprosjekter, workshop eller utprøving av ulik art, vil vi legge til rette for samarbeid.
Obligatoriske aktiviteter
- Faglig oppgave eller gruppeoppgave
- Utkast til semesteroppgave
Mer om vurdering
Eksamen
Semesteroppgave.
Obligatoriske aktiviteter
- Faglig oppgave eller gruppeoppgave. Denne kan være muntlig eller skriftlig. Oppgaven gis i starten av semesteret.
- Utkast til semesteroppgaven. Oppgaven gis i starten av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter vurderes med godkjent/ikke godkjent og må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen i emnet.
Obligatoriske aktiviteter må godkjennes i det semesteret emnet undervises. Godkjente obligatoriske aktiviteter i emnet har en gyldighet på to år.
Studenten skal besvare oppgaver og eksamener selvstendig. Besvarelser som ikke viser selvstendighet, uavhengig av om det er uklar forståelse av faglige kilder, manglende referanser til kilder, eller ukritisk bruk av KI, vil få trekk i karakter, avhengig av omfang. Studenter har lov til å bruke KI i forberedelser til oppgavearbeid, men må sette seg inn i hvordan de kan anvende dette verktøyet kritisk og selvstendig, slik at det bidrar til læring i faget.
- Du kan lese mer om faglig kildebruk og oppgaveskriving her: https://i.ntnu.no/oppgaveskriving
- Du kan lese mer om bruk av KI som verktøy i oppgaveskriving her: https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Kunstig+intelligens+i+studentoppgaver
Anbefalte forkunnskaper
LBAS1001, LBAS1002
Kursmateriell
Pensumliste og undervisningsplan legges ut på NTNUs digitale læringsplattform (Blackboard) ved studiestart. Mindre endringer kan forekomme i løpet av semesteret. Studentene plikter å holde seg orientert og oppdatert om all informasjon fra lærere via læringsplattformen og NTNUs e-post.
Tilrettelegging for studenter
Studenter med funksjonsnedsettelse og studenter med særskilte behov kan søke om individuell tilrettelegging av studiet og eksamen (Universitets- og høyskoleloven § 10-5). Vennligst ta kontakt med programmets studieveileder (e-post:
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| ILU6002 | 15 sp | Vår 2017 |
Fagområder
- Etikk
- Arkivkunnskap
- Digitalisering
- IKT
- Kulturvitenskapelige fag
- Museumsstudier
- Samfunnsvitenskapelige fag
- Teknologiske fag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Vår 2026
Semesteroppgave
Innlevering 15.05.2026 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 09:00 Eksamenssystem Inspera Assessment