course-details-portlet

KULT1101

Digitale kulturer

Velg studieår
Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2024
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Dette emnet handler om internettkultur. Gjennom casestudier av utvalgte teknologier utforsker emnet nye praksiser, fellesskap og kulturer på internett. Eksempler på slike case er memes, influencere, fankultur & fanfiction, hashtaggaktivisme og anonymitet (case vil variere fra semester til semester, de overnevnte temaene er kun illustrerende). I tillegg tematiserer emnet ulike visjoner om internett; fra ideen om internett som demokratiserende kraft til innramminger av internett som bortkastet tid, for å framheve hvordan teknologier formes av fortellinger og fortolkninger av dem.

Formålet er å utvikle verktøy for å forstå vår medierte samtid, og kritisk vurdere hvilken rolle digital teknologi spiller i utviklingen av nye uttrykk, tilhørigheter, identiteter og relasjoner. Emnet har en særlig interesse for internettfenomen som avvises som trivielle eller meningsløse, eksempelvis morsomme kattebilder, for å forstå hvilke funksjoner de har i vår hverdag og samfunnet generelt. I tillegg studeres fenomenene fra et brukerperspektiv, og er opptatt av hvordan brukere har utviklet nye og uventede former for interaksjon og kreativitet.

Emnet har en sosioteknisk tilnærming til digitale kulturer og kombinerer perspektiv fra Teknologi- og Vitenskapsstudier (STS) med Internettstudier for å tematisere først og fremst det gjensidig formende forholdet mellom teknologi og samfunn.

Emnet undervises på norsk eller engelsk.

Læringsutbytte

Studenter som gjennomfører dette emnet, har kunnskaper om

  • ulike fortellinger og visjoner knyttet til internett
  • utvalgte kontrovers og kritikker rettet mot internettfenomen som eksempelvis memes, influencere, fankultur & fanfiction, hashtaggaktivisme og anonymitet.

Studenter som gjennomfører dette emnet, har ferdigheter i

  • å analysere historiske og samtidige digitaliseringsprosesser
  • samtidige digitale kulturer i et sosioteknisk perspektiv
  • å kritisk vurdere hvilken rolle teknologiske og samfunnsmessige endringer knyttet til digital teknologi spiller i nye internettpraksiser
  • å gjøre en selvstendig analyse av digitale kulturer og formulere funn i formidle tekst i akademisk sjanger

Læringsformer og aktiviteter

Undervisningen vektlegger studentaktiv læring med individuell og gruppevis arbeid med oppgaver. Det vektlegges bruk av nye medier både i undervisning og evaluering. Vurderingsformen er en hjemmeeksamen, som forutsetter 1 bestått skriftlig øving. Både i øving og på hjemmeeksamen skal studenten gjøre en mindre datainnsamling i form av intervju eller observasjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Øving

Mer om vurdering

Vurderingsformen er en hjemmeeksamen, som forutsetter 1 bestått skriftlig øving. Både i øving og på hjemmeeksamen skal studenten gjøre en mindre datainnsamling i form av intervju eller observasjon.

Obligatorisk aktivitet er kun gyldig i semesteret faget tas og påfølgende semester. Utsatt eksamen arrangeres som en ukes hjemmeeksamen i påfølgende semester.

Forkunnskapskrav

Ingen

Kursmateriell

Oppgis ved kursstart

Fagområder

  • Tverrfaglige kulturstudier
  • Teknologi- og vitenskapsstudier
  • Samfunnsfag
  • Samfunnskunnskap

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for tverrfaglige kulturstudier

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2024

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Utlevering 20.11.2024
Innlevering 04.12.2024
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 14:00
Varighet 10 dager Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2025

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode A Dato Utlevering 02.05.2025
Innlevering 13.05.2025
Tid Utlevering 09:00
Innlevering 14:00
Varighet 10 dager Eksamenssystem Inspera Assessment