Emne - Programmering for helsepersonell - IT6102
IT6102 - Programmering for helsepersonell
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 100/100 | A |
Faglig innhold
Kurset gir et praktisk og konkret bidrag til bestillerkompetanse som gir grunnlag for tverrfaglig samarbeid i forbindelse med utvikling og innføring av IKT i helsetjenesten.
I kurset gjennomgås blant annet følgende:
IKT-teori:
- Grunnleggende om datamaskiners oppbygging og virkemåte.
- Digital representasjon av informasjon.
- Nettverk og kommunikasjon.
- Prosedyreorientert programmering:
- Variabler og datatyper.
- Input og output.
- Kontrollstrukturer: Sekvens, valg, og repetisjon.
- Strukturering og oppdeling av programmer; funksjoner.
- Datastrukturer: Lister, tabeller, tekststrenger, mengder, tupler og poster (dictionary).
- Filbehandling, persistent lagring av informasjon, og unntak (exception).
- Formulering av algoritmer i pseudokode og flytskjema.
- Python som programmeringsomgivelse.
Undervisningen gis i form av en veksling mellom teoretiske forelesninger og praktiske øvinger individuelt og i gruppe. Etter hver samling gis det hjemmeoppgaver som gir deltakerne rask og umiddelbar erfaring i bruk av teoretisk innsikt til å løse konkrete, realistiske eksempel på problemer.
Læringsutbytte
Etter fullført kurs skal studenten ha kunnskap om:
- Grunnleggende kunnskap om følgende hovedelementer i informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT): Datamaskiner, digital representasjon av informasjon, programvare, kommunikasjon og nettverk.
- Grunnleggende kunnskap om grunnelementene i programmering
- Grunnleggende kunnskap om prosessen fra problem til fungerende program
- Kjenne til de forskjellige datatypene for heltall, flyttall, tegn, strenger og logikk
- Kunne deklarere variabler og bruke dem i programmeringsstatements
- Kjenne forskjellen mellom en variabel og en parameter
- Kjenne til programflyt med valg, betingelser og løkker
- Kunne definere metoder/funksjoner
Ha ferdigheter til å:
- skrive enkle program
- anvende grunnelementene i praktisk programmering.
- bruke relevante programmeringsverktøy.
- analysere et problem, finne algoritmer og datastrukturer som løser problemet og programmere og teste en løsning.
- gjennomføre mindre programmeringsprosjekter.
Generell kompetanse:
- forstå kompleksiteten i et programmeringsproblem
- kjenne til forskjellen mellom objektorientert og prosedyral programmering
- kunne bruke programmering for å løse praktiske problemer og utnytte mulighetene i moderne utviklingsverktøy.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger/øvinger/gruppearbeid.
Forbehold om tilstrekkelig antall søkere for at emnet gjennomføres.
Obligatoriske aktiviteter
- Deltakelse på samlingene
- Godkjent øvingsopplegg
Spesielle vilkår
Obligatorisk aktivitet fra tidligere semester kan godkjennes av instituttet.
Krever opptak til studieprogram:
Helseinformatikk (MHI)
Anbefalte forkunnskaper
Tre års utdanning fra høgskole / universitet og minst to års relevant yrkespraksis (jf. opptakskravet til masterprogrammet i helseinformatikk). Når du søker, vær vennlig å oppgi faglig bakgrunn/utdanning og relevant arbeidserfaring i kommentarfeltet.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Videreutdanning høyere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2022
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Teknologiske fag
Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk
Administrativ enhet
Seksjon for etter- og videreutdanning
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Hjemme-eksamen
100/100
A
Utlevering
15.12.2022Innlevering
15.12.2022
09:00
INSPERA
15:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"