Emne - Informasjonsteknologi, grunnkurs - IT1001
IT1001 - Informasjonsteknologi, grunnkurs
Om emnet
Nytt fra studieåret 2023/2024
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mestringsstige
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mestringsstige | 100/100 |
Faglig innhold
Emnet gir en introduksjon til prosedyreorientert programmering, med Python som språk, samt erfaring med å gjennomføre et lite programmeringsprosjekt med anvendelse for undervisning i realfag i ungdomsskole og videregående. Konsepter som dekkes: Variable og datatyper, tallrepresentasjon og dens betydning i beregninger (f.eks. avrundingsfeil). Input og output. Kontrollstrukturer: Sekvens, valg, løkker, rekursjon. Strukturering og oppdeling av programmer; funksjoner og moduler. Datastrukturer: Strenger, lister, tupler, arrays, mengder og ordbøker (dictionary). Filbehandling og unntaksbehandling. Enkle numeriske beregninger med visualisering og plotting.
Læringsutbytte
Kunnskaper:
- K1: Kan forklare grunnleggende prinsipper for digital representasjon av informasjon.
- K2: Kan forklare formål og virkemåte til sentrale mekanismer for prosedyreorientert programmering i Python.
- K3: Kan forklare noen grunnleggende algoritmer og løsningsmønstre innen generell programmering ogenkle numeriske beregninger.
Ferdigheter.
- F1: Kan løse problemer ved å skrive prosedyreorienterte programmer, ved å komplettere kode hvor noen fragmenter mangler, og finne og rette feil i kode.
- F2: Kan gjennomføre et lite programmeringsprosjekt.
- F3: Kan demonstrere og forklare egen kode for andre og gi konstruktive tilbakemeldinger på andres kode.
Generell kompetanse:
- G1: Kan reflektere om muligheter og utfordringer ved programmering som didaktisk virkemiddel i undervisning av realfag i ungdomsskole og videregående.
Læringsformer og aktiviteter
Obligatorisk aktivitet
Studenten må ha minst 80 % oppmøte ved seminarer og minst 80 % oppmøte til individuelle møter med læringsassistent. Obligatorisk aktivitet må være godkjent for å få karakter i emnet. Instituttet kan i særskilte tilfeller innvilge søknad om lavere oppmøte.
Seminarene involverer faglig diskusjon med faglærer, assistent og medstudenter. De individuelle møtene med læringsassistent er en dialog om den enkeltes faglige framdrift og mestring i emnet.
I tillegg til de obligatoriske aktivitetene vil digitale læringsressurser bli gjort tilgjengelig for studentene for selvstudium underveis.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminar
- Møter med læringsassistent
Mer om vurdering
Vurdering i emnet skjer i form av en mestringsstige hvor hver enkelt student kan velge eget ambisjonsnivå og fremdriftsplan. Det er to sentrale komponenter i denne mestringsstigen:
(i) Testserien: En serie automatiserte tester. Tellende tester må gjøres under tilsyn.
(ii) Prosjektet: Et programmeringsprosjekt som utvikles til gradvis høyere ambisjonsnivå.
Testserien består av en serie tester med økende ambisjonsnivå, hvor hver test må være bestått før man kan gå videre til neste test. En feilet test kan tas om igjen ved neste tilgjengelige tidspunkt.
I prosjektet skal hver student skrive sin unike Python-kode, for bruk i realfagsundervisning i videregående skole innen gruppemedlemmenes LUR-disiplin (biologi / kjemi / fysikk / matematikk / informatikk). Det skal leveres en kort rapport som reflekterer over erfaringer fra prosjektet og mulig pedagogisk bruk av programmet. Prosjektet utvikles iterativt for godkjenning til gradvis høyere nivå.
Det oppnås kun én samlet karakter i emnet. Man må ha oppnådd et nivå tilsvarende E / bestått i både testserien og prosjektet for å bestå emnet. Ved ulikt nivå på de to vurderingskomponentene ved semesterslutt, vil sluttkarakter være bestemt av laveste nivå.
Kontinuasjon: Studenter som stryker eller har gyldig fravær gis anledning til å avlegge den/de delen(e) som ikke er bestått på nytt (kontinuasjon) påfølgende semester.
Frivillig gjentak: En student som ønsker å forbedre en bestått karakter i emnet, må ta hele emnet på nytt.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Lektorutdanning i realfag for trinn 8 – 13 (MLREAL)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Kursmateriell
Digitale læringsressurser. Vil bli gjort tilgjengelig dels i starten av og dels underveis i semesteret.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra | Til |
---|---|---|---|
TDT4109 | 7.5 | HØST 2023 | |
TDT4110 | 7.5 | HØST 2023 | |
TDT4111 | 7.5 | HØST 2023 | |
TDT4127 | 5.0 | HØST 2023 |
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2023
Undervisningsspråk: Norsk
Sted: Trondheim
- Informatikk
Ansvarlig enhet
Institutt for datateknologi og informatikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mestringsstige
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Høst
ORD
Mestringsstige
100/100
Innlevering
22.12.2023
14:00 -
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"