course-details-portlet

ISA8002

Perspektiver på samarbeid med barn

Velg studieår

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 5
Nivå Doktorgrads nivå
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Trondheim

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset er et samarbeid mellom NTNU og Universitetet i Stavanger, og vil problematisere og drøfte inkludering og anerkjennelse av barn som samarbeidspartnere i oppvekst og velferdsinstitusjoner med utgangspunkt i ulike sosialpedagogiske perspektiver, blant annet dialogisme og kritisk pedagogikk. Inkludering av barn som samarbeidspartnere er nedfelt både i sosialpolitiske og juridiske føringer for oppvekst og velferdstjenester.

Kurset vil trekke veksler på nyere forskning på samarbeid mellom barn og profesjonelle. Formålet med tematikken er å drøfte utfordringer knyttet til samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer.

Emnet vil ivareta NTNUs satsing på bærekraftig utvikling og relaterer seg til FNs bærekraftmål pkt.10.2 (fremme inkludering uavhengig av alder, kjønn og funksjonshemming), pkt. 16.6 (effektive, ansvarlige og åpne institusjoner) og pkt. 16.7 (lydhørhet, inkluderende, deltakerbaserte og representative beslutningsprosesser på alle nivå).

Læringsutbytte

Kunnskap - Kandidaten

  • har avansert kunnskap om ulike sosialpedagogiske perspektiver og forskning knyttet til sosialpedagogisk praksis
  • har inngående kunnskap om forskning knyttet til samarbeid med barn innen ulike kontekstuelle rammer
  • har avansert kunnskap om ulike utfordringer knyttet til samarbeid med barn
  • har kunnskap om EUs strategidokumenter og FN's bærekraftsmål.

Ferdigheter - Kandidaten

  • kan identifisere etiske utfordringer knyttet til samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer
  • kan analysere og tenke kritisk om samarbeidsrelasjoner til barn
  • kan problematisere og drøfte ulike sosialpedagogiske perspektiver i relasjon til samarbeid med barn
  • kan formulere en problemstilling knyttet til kurstematikken, belyse problemstillingen med utgangspunkt i pensumlitteraturen, samt analysere og drøfte tematikken i problemstillingen.

Generell kompetanse - Kandidaten

  • kan identifisere, analysere og drøfterelevante utfordringer knyttet til profesjonelles samarbeid med barn innenfor ulike institusjonelle rammer
  • kan tenke innovativt i forhold til samarbeid med barn innen ulike institusjonelle rammer

Læringsformer og aktiviteter

Undervisning foregår over 3 dager med forelesninger, diskusjoner, studentaktive læringsformer, egenstudier og skriftlig arbeid.

Emnet kan undervises på norsk eller engelsk.

Undervisningen kan bli avlyst eller endret dersom det er færre enn 5 påmeldte og/eller Institutt for sosialt arbeid ikke har undervisningskapasitet.

Obligatoriske aktiviteter

  • Deltakelse, framlegg av paper, kommentere andres paper

Mer om vurdering

Obligatorisk deltakelse minimum 80 % med godkjent paper gir 5 studiepoeng.

Arbeid med individuelt paper: Paperet skal omhandle eget valgt tema med utgangspunkt i litteraturen knyttet til kurset.

Individuell oppgave i form av skriftlig paper på 4000-5000 ord, basert på godkjent abstract.

En identisk versjon av eksamensbesvarelsen kan ikke brukes direkte inn i avhandlingen som en artikkel eller kapittel. En omarbeidet versjon av eksamensbesvarelsen kan inngå i avhandlingen.

Forkunnskapskrav

Mastergrad eller tilsvarende.

Kursmateriell

Pensum er på 600 sider hvorav 200 er selvvalgt

Fagområder

  • Sosialt arbeid

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen