Emne - Organisering og rammebetingelser i miljøterapeutisk arbeid - IPH6421
Organisering og rammebetingelser i miljøterapeutisk arbeid
Undervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet presenterer en oversikt over ulike miljøterapeutiske fagideologier og teorier, som psykodynamisk, atferdsanalytisk, traumebevisst og mentaliseringsbasert miljøterapi.
I emnet diskuteres betydningen av samhandling mellom brukerne, tjenestene og profesjonene. Videre belyses betydningen av rammebetingelser, som fysiske, sosiale, juridiske, politiske og organisatoriske som har betydning for det miljøterapeutiske arbeidet.
I tillegg vektlegger emnet hvordan selvbestemmelse og brukerrettigheter kan ivaretas i miljøterapi. Etiske dilemmaer i miljøterapeutisk arbeid løftes opp og diskuteres.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter å ha gjennomført og bestått emne IPH6421 skal studenten kunne:
- ha avansert kunnskap om sentrale teorier innen miljøterapeutisk arbeid.
- ha inngående kunnskap om hvordan organisasjonen har betydning for miljøterapeutisk arbeid
- ha avansert kunnskap om hvordan eksterne rammebetingelser påvirker miljøterapeutisk arbeid
Ferdigheter
Etter å ha gjennomført og bestått emne IPH6421 skal studenten kunne:
- analysere og forholde seg kritisk til miljøterapeutisk praksis, i lys av aktuelle teorier, interne rammebetingelser (som ledelse) og eksterne rammebetingelser (som juridiske bestemmelser).
- analysere og arbeide selvstendig med etiske problemstillinger knyttet til miljøterapeutisk arbeid.
- analysere hvordan organisasjoners strukturer kan legge til rette for brukerrettigheter og selvbestemmelse i miljøterapeutiske arbeid.
Generell kompetanse
Etter å ha gjennomført og bestått emne IPH6421 skal studenten kunne:
- formidle sentrale miljøterapeutiske perspektiver, prinsipper og teorier.
- anvende kunnskaper og ferdigheter til å kommunisere og analysere betydningen av ulike rammebetingelser i det miljøterapeutiske arbeidet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, gruppearbeid, diskusjoner, seminar og individuelt arbeid. Undervisningen gis i hovedsak på norsk. Forskningsartikler og annen litteratur på et nordisk språk eller engelsk vil bli brukt.
Deltakelse i seminar er en obligatorisk aktivitet. Deltakelse innebærer her både gjennomføring av forberedelser individuelt og/eller i gruppe, samt tilstedeværelse og aktiv deltakelse på selve seminardagen.
Undervisningen gis i samlinger i løpet av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminar
Mer om vurdering
Individuell, skriftlig semesteroppgave med bokstavkarakterer A-F. Alle hjelpemidler er tillatt.
Obligatorisk aktivitet (seminar), eventuelt kompensatorisk arbeidskrav, må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen. Godkjent obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori 2 - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVU2H100)
Forkunnskapskrav
Relevant utdanning på minimum bachelornivå og relevant yrkespraksis tilsvarende minst to år i 100 % stilling etter fullført bachelor.
Kursmateriell
Pensumliste vil bli lagt ut på læringsplattformen Blackboard før oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| MDV6421 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helsevitenskap