Emne - Miljøterapeutisk arbeid - teoretiske grunnlag og perspektiver - IPH6420
Miljøterapeutisk arbeid - teoretiske grunnlag og perspektiver
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Emnet presenterer en oversikt over ulike tradisjoner, teoretisk grunnlag og perspektiver i miljøterapeutisk fagideologi, samt hvilke oppgaver som tradisjonelt løses ved bruk av miljøterapeutisk tilnærming. I emnet diskuteres også betydningen av samhandling og samarbeid mellom brukerne, tjenestene og profesjonene, samt miljøfaktorer og organisering, som sentrale virkemidler i det miljøterapeutiske arbeidet. Emnet vil i tillegg gi kunnskap om teorier om selvbestemmelse og brukerrettigheter, hvordan dette kan ivaretas i miljøterapi. Videre vil faglige og etiske dilemmaer i miljøterapeutisk arbeid løftes opp.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Etter å ha fullført og bestått IPH6420 skal studenten kunne:
-ha avansert kunnskap om den historiske bakgrunnen, tradisjoner i og opphavet til miljøterapeutisk arbeid, kontekstene det har inngått i og inngår i, og utviklingen av fagfeltet.
-ha avansert kunnskap om perspektiver, prinsipper og teorier som er sentrale innen miljøterapeutisk arbeid.
-ha inngående kunnskap om organisasjonens strukturering og organisering, og organisasjonens betydning for det miljøterapeutiske arbeidet.
Ferdigheter:
Etter å ha fullført og bestått IPH6420 skal studenten kunne:
-analysere og forholde seg kritisk til miljøterapeutisk praksis, metoder og modeller i lys av aktuelle perspektiver, prinsipper, teorier.
-analysere og arbeide selvstendig med praktiske og teoretiske problemstillinger som aktualiserer miljøterapeutisk arbeid, ved bruk av relevante perspektiver, prinsipper og teorier
- analysere eksisterende teorier om hvordan brukerrettigheter og selvbestemmelse kan ivaretas i miljøterapeutisk arbeid, og forholde seg kritisk til faglige og etiske dilemmaer i miljøterapi.
Generell kompetanse:
Etter å ha fullført og bestått IPH6420 skal studenten kunne:
-formidle og forholde seg kritisk til sentrale miljøterapeutiske perspektiver, prinsipper og teorier.
-anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å kommunisere om og analysere betydningen av faglige og relasjonelle forhold og rammebetingelser i det miljøterapeutiske arbeidet.
Læringsformer og aktiviteter
Undervisningen består av forelesninger, seminar og individuelt arbeid. Undervisningen gis i hovedsak på norsk. Forskningsartikler og annen litteratur på et nordisk språk eller engelsk vil bli brukt.
Deltakelse i seminar er en obligatorisk aktivitet. Deltakelse innebærer her både gjennomføring av forberedelser individuelt og/eller i gruppe, samt tilstedeværelse og aktiv deltakelse på selve seminardagen.
Undervisningen gis i samlinger i løpet av semesteret.
Obligatoriske aktiviteter
- Seminar
Mer om vurdering
Individuell, skriftlig hjemmeeksamen. Bokstavkarakterer.
Obiligatorisk aktivitet (deltakelse på seminar), eventuelt kompensatorisk arbeidskrav, må være godkjent som bestått for å kunne gå opp til eksamen. Obligatorisk aktivitet er gyldig i 3 påfølgende semester.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori 2 - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVU2H100)
Forkunnskapskrav
Relevant bachelor eller tilsvarende utdanning.
Kursmateriell
Pensumliste vil bli lagt ut på læringsplattformen Blackboard før oppstart av emnet.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
MDV6420 | 7,5 sp | Høst 2023 |
Fagområder
- Helsevitenskap
- Helse- og sosialfag
Kontaktinformasjon
Faglærere
Ansvarlig enhet
Administrativ enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2024
Hjemmeeksamen
Innlevering 15.10.2024 Tid Utlevering 10:00
Innlevering 12:00 Varighet 1 uker Eksamenssystem Inspera Assessment
Utsatt eksamen - Vår 2025
Hjemmeeksamen
Innlevering 31.03.2025 Tid Utlevering 10:00
Innlevering 12:00 Varighet 1 uker Eksamenssystem Inspera Assessment