course-details-portlet

IHA6023

Erfaringsbasert praksisveilederutdanning

Nytt fra studieåret 2025/2026

Studiepoeng 10
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 2 semestre
Undervisningsspråk Norsk
Sted Ålesund
Vurderingsordning Hjemmeeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Målet med emnet er at du blir en kompetent veileder som kan veilede både studenter og profesjonsutøvere i praksisfeltet. Gjennom systematisk og vekselsvis arbeid med teori og praksis vil du oppnå inngående kunnskap om læring og læringsprosesser og om veileders rolle og funksjoner. Du vil lære å anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder samt kritisk vurdere egen veilederrolle både individuelt og som del av et team. Læringsaktiviteten knyttes direkte til studentveiledning/kollegaveiledning i studieperioden. Emnet er på masternivå.

Læringsutbytte

Emnets læringsutbytter er i samsvar med Universitets- og høgskolerådets anbefalinger (2018). Etter bestått emne oppnår du følgende sluttkompetanse:

Kunnskap

  • Kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
  • Kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
  • Inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
  • Inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
  • Kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Ferdigheter

  • Planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
  • Tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
  • Observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier -Planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
  • Analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
  • Anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi

Generell kompetanse

  • Kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
  • Identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
  • Anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler

Læringsformer og aktiviteter

  • Refleksjons-/drøftingsgrupper
  • Trene på veiledningsferdigheter på arbeidsplassen.
  • Skriftlige og muntlige studieoppgaver
  • Videoforelesninger
  • Selvstudier

Obligatoriske aktiviteter

  • 80% oppmøte på samlinger
  • Skriftlige innleveringer

Mer om vurdering

Obligatorisk aktivitet som må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.

  • Minimum 80 % oppmøte på seks gruppesamlinger à tre timer
  • Fire skriftlige innleveringer, individuelle og gruppe

Avsluttende eksamen: Skriftlig hjemmeeksamen som bygger på studentens arbeid med arbeidskravene (2500 ord). Språk: norsk

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori 2 - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVU2H100)

Forkunnskapskrav

Bachelorgrad i helse- eller sosialfag.

Kursmateriell

Undervisningsressurser gjøres tilgjengelig for studenten i læringsplattformen Blackboard.

Fagområder

  • Sykepleie og jordmor

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Hjemmeeksamen
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 100/100 Varighet 1 uker Eksamenssystem Inspera Assessment