Emne - Erfaringsbasert praksisveilederutdanning - IHA6023
Erfaringsbasert praksisveilederutdanning
Nytt fra studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Målet med emnet er at du blir en kompetent veileder som kan veilede både studenter og profesjonsutøvere i praksisfeltet. Gjennom systematisk og vekselsvis arbeid med teori og praksis vil du oppnå inngående kunnskap om læring og læringsprosesser og om veileders rolle og funksjoner. Du vil lære å anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder samt kritisk vurdere egen veilederrolle både individuelt og som del av et team. Læringsaktiviteten knyttes direkte til studentveiledning/kollegaveiledning i studieperioden. Emnet er på masternivå.
Læringsutbytte
Emnets læringsutbytter er i samsvar med Universitets- og høgskolerådets anbefalinger (2018). Etter bestått emne oppnår du følgende sluttkompetanse:
Kunnskap
- Kunnskap om sentrale begreper, teorier, empiri og tradisjoner innen veiledning
- Kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
- Inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
- Inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
- Kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
- Planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
- Tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
- Observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier -Planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
- Analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
- Anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Generell kompetanse
- Kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
- Identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- Anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Læringsformer og aktiviteter
- Refleksjons-/drøftingsgrupper
- Trene på veiledningsferdigheter på arbeidsplassen.
- Skriftlige og muntlige studieoppgaver
- Videoforelesninger
- Selvstudier
Obligatoriske aktiviteter
- 80% oppmøte på samlinger
- Skriftlige innleveringer
Mer om vurdering
Obligatorisk aktivitet som må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen i emnet.
- Minimum 80 % oppmøte på seks gruppesamlinger à tre timer
- Fire skriftlige innleveringer, individuelle og gruppe
Avsluttende eksamen: Skriftlig hjemmeeksamen som bygger på studentens arbeid med arbeidskravene (2500 ord). Språk: norsk
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori 2 - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVU2H100)
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad i helse- eller sosialfag.
Kursmateriell
Undervisningsressurser gjøres tilgjengelig for studenten i læringsplattformen Blackboard.
Fagområder
- Sykepleie og jordmor
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Institutt for helsevitenskap Ålesund