course-details-portlet

IELS1001

Ingeniørprosjekt - Introduksjon til ESI

Studiepoeng 7,5
Nivå Grunnleggende emner, nivå I
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet introduserer studentene til prosjekt- og problembasert læring (PBL) som metode for å utvikle praktiske ferdigheter innen elektroniske systemer. Gjennom en kombinasjon av grunnleggende læringsaktiviteter og et open-ended prosjekt, opparbeider studentene forståelse for design, oppkobling og programmering av et elektronisk system. Dette inkluderer en introduksjonsplattform for mikrokontrollerprogrammering, visualisering av data og styring av aktuatorer. Prosjektarbeidet er todelt og gjennomføres både individuelt og i grupper. Det legger vekt på samarbeid, refleksjon og planlegging av egen læring.

Læringsutbytte

Etter fullført emne skal kandidaten ha grunnleggende forståelse av et mikrokontrollerbasert elektronisk delsystem med tilkoblede sensorer og aktuatorer, og hvordan den inngår i et større system. Videre skal kandidaten være i stand til å jobbe metodisk både på egen hånd og i en prosjektgruppe for å koble opp og programmere et slikt delsystem med visualisering av data og resultater.

Kunnskaper

Kandidaten skal forstå

  • de grunnleggende prinsippene for prosjekt- og problembasert læring (PBL).
  • den grunnleggende oppbyggingen av og virkemåten for et elektronisk system bestående av en sentral mikrokontroller med sensor- og aktuator-kretser tilkoblet.
  • gangen i et programmeringsprosjekt fra problemformulering til ferdig testet prototype.

Ferdigheter

Kandidaten skal kunne

  • designe, bygge og programmere et grunnleggende elektronisk system med sensorer og aktuatorer.
  • strukturere, planlegge og gjennomføre egen læring tilpasset behovene i prosjektgjennomføringen.
  • arbeide effektivt i team for å utvikle prototyper og reflektere over iterativ utvikling.

Generell kompetanse

Kandidaten skal

  • kunne forklare prinsippene for PBL, og tilpasse egen læring til de varierende behovene i prosjektarbeid gjennom refleksjon og planlegging.
  • være i stand til å bidra konstruktivt i prosjektgrupper ved å dele kunnskap, samarbeide og utvikle løsninger i fellesskap.
  • kunne presentere tekniske løsninger både muntlig og skriftlig på en forståelig og strukturert måte.

Læringsformer og aktiviteter

Prosjektarbeid gjennomført individuelt og i grupper. Dialogbaserte læringsformer i kombinasjon med forelesning. Gjesteveiledere og en ekskursjon.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatorisk oppmøte
  • Øvinger

Mer om vurdering

Vurderingen i emnet skjer på bakgrunn av innleverte prosjektrapporter og presentasjoner av prosjektløsningene. Alle elementene i mappen må vurderes til et nivå tilsvarende en C eller bedre for bestått sluttresultat. Antall rapporter og frister oppgis ved semesterstart. Det er obligatorisk oppmøte i emnet. I tillegg kommer et antall obligatoriske øvinger. Antallet og frister oppgis ved semesterstart

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Elektronisk systemingeniør - Ingeniørfag (BIELSYS)

Forkunnskapskrav

Ingen påkrevde

Kursmateriell

Oppgis ved semesterstart

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
IELET1002 5 sp Høst 2023
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Datateknikk og informasjonsvitenskap
  • Elektronikk
  • Teknologiske fag

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Dato Innlevering 18.12.2025 Tid Innlevering 23:59