course-details-portlet

IDS4003

Virksomhetsstyring og teknologi

Velg studieår

Vurdering og obligatoriske aktiviteter kan bli endret frem til 20. september.

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk og norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Samlet karakter

Om

Om emnet

Faglig innhold

Kurset skal gi studentene kunnskap og forståelse om virksomhetsstyring i organisasjoner. Virksomhetsstyring (performance measurement and management), handler om å implementere organisasjonens strategi og mål til handlinger som fører til forventete resultater, både finansielle og ikke-finansielle resultater. Virksomhetsstyring er både et sett av metoder, verktøy og prosesser som vi bruker til å måle resultatene, og hvordan den mellommenneskelige relasjonen for å utvikle, motivere og engasjere medarbeidere for å kunne skape gode resultater. I virksomhetsstyring forsøker en å optimalt kunne utnytte organisasjonens ressurser, både mennesker og teknologi, for å kunne skape konkurransefortrinn eller oppnå sine mål. Kurset skal sette kandidaten i stand til å reflektere over konsekvensene, både fordeler og ulemper, av styringssystemene i en organisasjon.

  1. Virksomhetsstyring (performance measurement and management) teori og praksis, inklusiv introduksjon til tilhørende teorier som beslutningsteori, systemteori, contingency theory, kapabilitetsteori.
  2. Virksomhetsstyringssystemet (performance measurement system):
    1. Utforming av strategier og målsetninger på alle nivåer og på tvers av organisasjonen
    2. Organisasjonens prosesser og verdikjeden. F.eks. verktøy som «value stream mapping», «process activity mapping», «decision point analysis».
    3. Styringsverktøy og metoder, f.eks. balansert målstyring, strategiske kart, kvalitetssystemer/ISO-sertifiseringer, Six Sigma og Hoshin Kanri
    4. Nøkkeltall/«key performance indikators» og bruk av strategisk, taktisk og operasjonelle målekort/»dashboards».
    5. Styringsdata og -informasjon, introduksjon til system arkitektur, data tilgjengelighet, analyser og rapporteringsprosesser, f.eks. business review, måneds- og årsrapport.
    6. Forretningsanalyser (Business Intelligence), data kilder, arkitektur, analyser (statistiske analyser, «what-if» scenarioer), og visualisering.
    7. Risikostyring, prosesser og verktøy
  3. Ledelsestilnærminger og organisasjonens normer, verdier og holdninger påvirker bruken av styringssystemet (performance management practices)
  4. Konsekvenser, fordeler og ulemper, av ulike styringssystemer.

Læringsutbytte

Kunnskaper:

  • kunne beskrive utfordringer med å koordinere strategiske, taktiske og operasjonelle mål og aktiviteter på ulike nivåer og på tvers av funksjoner i organisasjonen.
  • kunne undersøke en organisasjons bruk av ulike styringsverktøy og -prosesser og fortolke hvordan disse bidrar/svekker organisasjonens konkurransefortrinn/måloppnåelse.
  • kunne undersøke hvordan ulike bransjer/sektorer tilnærmer seg virksomhetsstyring.
  • kunne vise forståelse for sammenhengen mellom organisasjonens styringsverktøy, prosesser og metoder, organisasjonens sosiale og kulturelle forhold og medarbeiders engasjement og motivasjon.
  • kunne analysere organisasjonens bruk av styringsdata for strategiske, taktiske og operasjonelle beslutninger.

Ferdigheter:

  • Kunne gjennomføre selvstendige undersøkelser/utviklingsprosjekter innenfor deler av virksomhetsstyringen i en organisasjon.
  • Analysere organisasjonens praksis i lys av eksiterende teorier, metoder og fortolkninger, og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning.

Generell kompetanse:

Kunne gjennomføre datainnsamling, analyse og evalueringa av organisasjonens virksomhetsstyringssystem, fra prosessen for å identifisere mål, allokere ressurser, og oppfølging ved bruk av styringsverktøy, målekort og rapportering. Identifisere og analysere styrings- og utviklingsprosessene for å øke organisasjonens effektivitet, produktiviteten og kapasiteter.

Læringsformer og aktiviteter

En kombinasjon av forelesninger, «flipped classroom», Peer instruction, gruppeøvinger, prosjektarbeid og veiledning. Studentdeltakelse forventes, og noen elementer av undervisningsopplegget vil være obligatoriske.

Obligatoriske aktiviteter

  • Prosjektbeskrivelse

Mer om vurdering

Obligatorisk innlevering: Studentene vil utarbeide et prosjektbeskrivelse som legger føringer for videre prosjektarbeid. Utarbeides i grupper på 1-3 studenter - godkjent/ikke godkjent.

Prosjektoppgave (1-3 studenter) (49 %)

Hjemmeeksamen, 24 timer (individuell innlevering) (51 %)

Innleveringsfrist for prosjektarbeid vil være 24 timer før hjemmeeksamen.

En kan ta opp igjen hjemmeeksamen uten å levere ny prosjektoppgave.

Tidligere godkjent prosjektoppgave vil være gyldige i opp til 3 år ved senere eksamensforsøk, med mindre det er gjort vesentlige endringer i emnets innhold.

Emne følger ordinær konte for hjemmeeksamen i august.

Forkunnskapskrav

Opptak på master program

Studenter tatt opp ved andre masterprogram har tilgang til emnet, men må avklare med sitt institutt om emnet godkjennes i graden.

Kursmateriell

Kunngjøres ved semesterstart.

Fagområder

  • Organisasjon og ledelse
  • Virksomhetsledelse
  • Industriell økonomi og teknologiledelse
  • Informasjonssystemer
  • Organisasjonsteori
  • Økonomistyring

Kontaktinformasjon

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Samlet karakter
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 51/100 Varighet 24 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Prosjektoppgave
Vekting 49/100 Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Sommer 2026

Hjemmeeksamen
Vekting 51/100 Varighet 24 timer Eksamenssystem Inspera Assessment