Emne - Designledelse - IDG4230
Designledelse
Undervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Designledelse er et emne som forener strategisk tekning og design. I en tid der innovasjon er avgjørende for konkurransefortrinn, blir ledelse av designproseser stadig viktigere for å navigere i dette landskapet. Virksomheter som mestrer designledelse kan bedre tilpasse seg endringer i markedet, skape meningsfulle brukeropplevelser og utvikle tjenester som skaper verdi.
Emnet gir en innføring i å lede designprosesser og navigere designarbeid i og med virksomheters strategier for å skape og dra nytte av verdiskapende produkter og tjenester. I tillegg til en teoretisk innramming, vil emnet gi studentene mulighet til å lære fra virkelige, bransjenære problemstillinger og casestudier for å forstå de praktiske aspektene ved designledelse. Studentene vil også gjennomføre et praktisk prosjekt med utgangspunkt i sitt kommende masterprosjekt.
Emnet vil blant annet ta for seg:
- Designledelse
- Designstrategi
- Forvaltning av designkapital
- Forankring, involvering og samskapning av designarbeid
- Rammeverk for å forstå forretningsstrategier i offentlig og privat virksomhet
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten vil..
- ha spesialisert kunnskap om designledelse og prosjektstyring i offentlige og private virksomheter
- ha avansert kunnskap om hvordan design bidrar til verdiskapning
- kjenne til grunnleggende rammeverk for validering, prioritering og beslutningstaking i strategisk design
- være i stand til å analysere forretningsrelaterte problemstillinger
- kunne forstå hvordan en skal forvalte designkapital og immaterielle verdier
- kjenne til prosjektstyring ved innkjøp av designtjenester fra designtilbydere internt og eksternt
- selvstendig kunne diskutere hvordan design kan lede til og ledes til endring
Kompetanse
Studenten vil...
- kunne lede designprosesser som oppfyller eller utfordrer virksomhetens forretningsområde
- være i stand til å fasilitere forankring, involvering og samskaping av sentrale aktører innenfor eget designprosjekt
- kunne anvende sentrale metoder assosiert med designledelse
- kunne selvstendig avgrense og spisse problemområde i tråd med en virksomhets strategi
- kunne selvstendig formidle designarbeid til interne og eksterne interessenter
- kunne validere problemstilling med problemeier og brukere
Generell kompetanse
Studenten vil...
- kunne formidle designarbeid til allmennhet og fagfeller
- kunne anvende sentral fagterminologi
- være i stand til å forankre, prioritere og ta beslutninger med utgangspunkt i designarbeid
- selvstendig kunne definere og spisse problemstilling fra et problemområde
Læringsformer og aktiviteter
Digitale forelesninger
E-læringsressurser
Selvstendig prosjektarbeid under veiledning
Obligatoriske aktiviteter
- Oblig
- Oblig
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter
2 obligatoriske aktiviteter
Begge må være bestått for å få karakter i emnet
Gjentak av eksamen
- Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert eksamen neste semester
- Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Design av tjenester, teknologi og samhandling (MDTS)
Kursmateriell
Kursmateriall kan justeres frem til studiestart og vil være tilgjengelig ved emnestart
Fagområder
- Designmetodikk