course-details-portlet

IDG4230

Designledelse

Undervises ikke studieåret 2025/2026

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst / Vår
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik

Om

Om emnet

Faglig innhold

Designledelse er et emne som forener strategisk tekning og design. I en tid der innovasjon er avgjørende for konkurransefortrinn, blir ledelse av designproseser stadig viktigere for å navigere i dette landskapet. Virksomheter som mestrer designledelse kan bedre tilpasse seg endringer i markedet, skape meningsfulle brukeropplevelser og utvikle tjenester som skaper verdi.

Emnet gir en innføring i å lede designprosesser og navigere designarbeid i og med virksomheters strategier for å skape og dra nytte av verdiskapende produkter og tjenester. I tillegg til en teoretisk innramming, vil emnet gi studentene mulighet til å lære fra virkelige, bransjenære problemstillinger og casestudier for å forstå de praktiske aspektene ved designledelse. Studentene vil også gjennomføre et praktisk prosjekt med utgangspunkt i sitt kommende masterprosjekt.

Emnet vil blant annet ta for seg:

  • Designledelse
  • Designstrategi
  • Forvaltning av designkapital
  • Forankring, involvering og samskapning av designarbeid
  • Rammeverk for å forstå forretningsstrategier i offentlig og privat virksomhet

Læringsutbytte

Kunnskap

Studenten vil..

  • ha spesialisert kunnskap om designledelse og prosjektstyring i offentlige og private virksomheter
  • ha avansert kunnskap om hvordan design bidrar til verdiskapning
  • kjenne til grunnleggende rammeverk for validering, prioritering og beslutningstaking i strategisk design
  • være i stand til å analysere forretningsrelaterte problemstillinger
  • kunne forstå hvordan en skal forvalte designkapital og immaterielle verdier
  • kjenne til prosjektstyring ved innkjøp av designtjenester fra designtilbydere internt og eksternt
  • selvstendig kunne diskutere hvordan design kan lede til og ledes til endring

Kompetanse

Studenten vil...

  • kunne lede designprosesser som oppfyller eller utfordrer virksomhetens forretningsområde
  • være i stand til å fasilitere forankring, involvering og samskaping av sentrale aktører innenfor eget designprosjekt
  • kunne anvende sentrale metoder assosiert med designledelse
  • kunne selvstendig avgrense og spisse problemområde i tråd med en virksomhets strategi
  • kunne selvstendig formidle designarbeid til interne og eksterne interessenter
  • kunne validere problemstilling med problemeier og brukere

Generell kompetanse

Studenten vil...

  • kunne formidle designarbeid til allmennhet og fagfeller
  • kunne anvende sentral fagterminologi
  • være i stand til å forankre, prioritere og ta beslutninger med utgangspunkt i designarbeid
  • selvstendig kunne definere og spisse problemstilling fra et problemområde

Læringsformer og aktiviteter

Digitale forelesninger

E-læringsressurser

Selvstendig prosjektarbeid under veiledning

Obligatoriske aktiviteter

  • Oblig
  • Oblig

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter

2 obligatoriske aktiviteter

Begge må være bestått for å få karakter i emnet

Gjentak av eksamen

  • Ved ikke-bestått kan du levere ny eller revidert eksamen neste semester
  • Ved frivillig gjentak for å forbedre karakter må hele emnet tas på nytt

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Design av tjenester, teknologi og samhandling (MDTS)

Kursmateriell

Kursmateriall kan justeres frem til studiestart og vil være tilgjengelig ved emnestart

Fagområder

  • Designmetodikk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for design

Eksamen

Eksamen