Emne - Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer - HVUT8030
HVUT8030 - Psykososialt arbeid - ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Praktisk eksamen og oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/2 | A | ||
Muntlig eksamen | 1/2 |
Faglig innhold
Emnet retter søkelyset mot psykososialt arbeids ulike praksiser, teorier og etiske dilemmaer.
Sentrale undervisningstema er:
- ulike former for forebyggende psykososialt arbeid.
- tiltak som kan fremme beskyttelsesfaktorer og hemme risikofaktorer.
- om ulike former for brukermedvirkning og bruker styring.
- om ulike former for kriser og krisehåndtering.
- kommunikasjon i ulike sammenhenger.
- aktiviteter i psykososialt arbeid.
- ulike fags faglige perspektiver og arbeidsmåter.
- etiske problemstillinger
Læringsutbytte
Kunnskap:
Studenter som har fullført emnet har:
- kunnskap om forebyggende og helsefremmende psykososialt arbeid
- kunnskap om kartlegging av psykososiale risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer i lokalmiljøet.
- kunnskap om tiltak som forsterker muligheter og evner til medvirkning og mestring i eget liv.
- kunnskap om behov - og brukerstyrte tiltak.
- kunnskap om kriser, mekling og konflikthåndtering
- kunnskap om å styrke og myndiggjøre private nettverk, oppvekstmiljø og lokalsamfunn.
- kunnskap om samtale og arbeid med risikoutsatt barn og unge.
- kunnskap om bruk av aktiviteter i psykososialt arbeid med barn og unge.
- kunnskap om arbeidsmåter og handlingsalternativer sett fra ulike faglige perspektiver med barn og unge med psykiske problemer.
- kunnskap om de ulike fagenes teorier og arbeidsmåter for å fremme barn og unges psykososiale helse.
Ferdigheter:
Studenter som har fullført emnet kan:
- kartlegg psykososiale risikofaktorer og beskyttelsesfaktorer i lokalmiljøet.
- bidra til iverksettelse av tiltak som forsterker muligheter og evner til medvirkning og mestring i eget liv.
- bidra til tiltak som forsterker muligheter og evner til medvirkning og mestring i eget liv.
- identifisere behov og brukerstyrte tiltak.
- iverksette og delta i håndtering av kriser, mekling og konflikthåndtering
- anvende kunnskap for å styrke og myndiggjøre private nettverk, oppvekstmiljø og lokalsamfunn.
- anvende kunnskap om samtale og arbeid med risikoutsatt barn og unge.
- anvende kunnskap om bruk av aktiviteter i psykososialt arbeid med barn og unge.
Generell kompetanse:
Studenter som har fullført emnet har:
- kunnskaper og ferdigheter til å kartlegge, identifisere og styrke ressurser i hjem, barnehage, skole og nærmiljø som øker barn og ungdoms evner til å mestre belastendepsykososiale levekår, og kjenne til ulike strategier og arbeidsmåter som minsker slike psykososiale belastninger
- kompetanse i å etablere og inngå i helsefremmende og mestringsskapende relasjoner med barn, ungdom og deres familier med utgangspunkt i deres ønsker og behov
- kompetanse til å identifisere og bistå barn, ungdom og unge voksne som har behov for psykiatrisk omsorg og behandling
- kompetanse om eget ansvarsområde og evne til å anvende eget fags særegne bidrag i psykososialt arbeid med barn, ungdom og unge voksne
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, gruppearbeid og egenstudier
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1
Mer om vurdering
Arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til eksamen.
Utsatt eksamen avvikles for kandidater med gyldig fravær eller resultatet "ikke bestått".
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Psykososialt arbeid med barn og unge (HSVPABU)
Forkunnskapskrav
Bachelorgrad (eller tilsvarende) innenfor et relevant fagområde.
Kursmateriell
Pensum publiseres i Blackboard ved oppstart av emnet
Ingen
Versjon: A
Studiepoeng:
15.0 SP
Studienivå: Videreutdanning lavere grad
Termin nr.: 1
Undervises: HØST 2019
Termin nr.: 2
Undervises: VÅR 2020
Undervisningsspråk: -
Sted: Trondheim
- Helse- og sosialfag
- Medisin, helse- og sosialfag
- Helse- og sosialfag
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Praktisk eksamen og oppgave
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
-
Vår
ORD
Oppgave
1/2
A
Utlevering
31.03.2020Innlevering
07.04.2020
08:30
12:00 -
Rom Bygning Antall kandidater - Vår ORD Muntlig eksamen (1) 1/2 17.04.2020 09:00
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Oppgave 1/2 A 09:00
-
Rom Bygning Antall kandidater - Vår UTS Muntlig eksamen (2) 1/2
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
- 1) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation.
- 2) Merk at eksamensform er endret som et smittevernstiltak i den pågående koronasituasjonen. Please note that the exam form has changed as a preventive measure in the ongoing corona situation.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"