Emne - Forskning om helsefremming - HLS8008
Forskning om helsefremming
Om
Om emnet
Faglig innhold
Kurset tar opp ulike perspektiver i forskning på helsefremming. Kurset tar opp den historiske bakgrunnen for utviklinga av helsefremmende forskning (Health Promotion Research), de mest sentrale teoretiske tilnærmingene og de empiriske metodene som brukes i forskningen.
Kurset vil gi et grunnlag for kritiske diskusjoner både om teoretiske tilnærminger og empirisk forskning, og vil utfordre studentene til å tenke innovativt omkring hvordan translasjonell forskning kan bidra til at resultatene av empirisk forskning blir gjort forståelige for praksisfeltet, og implementert og evaluert i praksissammenheng.
Kurset vil fokusere på utvikling, implementering og evaluering av helsefremmende tiltak og forskning i helsetjenesten og i samfunnet for øvrig. Dette og andre helseteoretiske tilnærminger vil være basis for diskusjoner innenfor en salutogen ramme. Kurset vil vanligvis nærme seg områder som global helseforskning, helsefremming hos syke, helsefremming i hele livsløpet, helsefremming på arbeidsplassen og Beste praksis-forskning i helsefremming.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført HLS8008:
Kunnskaper
- Er kandidaten i kunnskapsfronten på teoretisk og empirisk forskning innenfor området helsefremmende forskning.
Ferdigheter
- Kan kandidaten formulere problemstillinger om teoretiske tilnærminger og empirisk forskning på området.
- Kan kandidaten håndtere komplekse metoder som blir brukt på området, både kvalitative og kvantitative.
Generell kompetanse
- Kan kandidaten benytte kunnskap fra tilgrensende forskningsområder.
- Kan kandidaten formidle teoretiske og metodologiske bidrag i egen forskning.
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, studentpresentasjoner av paper med tilbakemelding fra faglærer og kursdeltakere. Det legges vekt på studentaktive læringsformer med noen forelesninger. Emnet undervises på engelsk. Undervisningen kan bli avlyst eller endret dersom det er færre enn 5 påmeldte. Det er obligatorisk oppmøte. Faglærer kan godkjenne inntil 20% fravær fra obligatoriske forelesninger.
Obligatoriske aktiviteter
- Obl. deltagelse, fremlegg av paper, kommentere andres paper
Mer om vurdering
Som vurdering i emnet skal hver student sende inn en oppgave (10-15 sider dobbelt linjeavstand, inkludert referanser), omtrent to uker før kurset starter (emneansvarlig kontakter deg om innlevering). Innholdet i oppgaven kan være teoretisk eller empirisk materiale du jobber med i forskningsprosjektet eller kappen, men det skal være pågående arbeid. Den obligatoriske aktiviteten og grunnlaget for å få oppgaven vurdert er at hver student presenterer sin oppgave og får tilbakemelding på den fra utnevnte opponenter blant studentene og faglærerne. Oppmøte på forelesningene er obligatorisk. Godkjent obligatorisk aktivitet, altså presentasjon av oppgaven, oppmøte på forelesning og opponering på en annen students oppgave er gyldig i tre semester.
Forkunnskapskrav
Opptak på ph.d.-program i medisin, helsevitenskapelige og samfunnsvitenskapelige fag.
Kursmateriell
Pensum annonseres ved kursets start. Artikkelkompendium.
Fagområder
- Helsevitenskap
- Ergoterapi
- Farmakologi
- Fysioterapi
- Medisin
- Psykologi
- Radiografi
- Sosialt arbeid
- Sosiologi
- Sykepleie og jordmor