Emne - Praksisveilederutdanning for ambulansetjenesten - HELG6025
Praksisveilederutdanning for ambulansetjenesten
Undervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Utdanningen retter seg mot praksisveiledere/praksislærere for studenter i praksis i ambulansetjenesten på bachelor i paramedisin ved NTNU. Videreutdanningen legger til rette for at du får ferdighetstrening og grunnleggende teoretiske kunnskaper for å videreutvikle egen veilederkompetanse. Studiet er samlingsbasert og på deltid. Samlingene legger opp til et praktiserende veiledningsfellesskap med medstudenter. Emnet legger til rette for at studenten, gjennom kritisk refleksjon over individuell veiledning og gruppeveiledning, kan videreutvikle sin veilederkompetanse.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten har:
- kunnskap om sentrale begreper, teorier og tradisjoner innen veiledning
- kunnskap om veiledning i et mangfoldsperspektiv
- kunnskap om veileders rolle, kommunikasjon og etikk i et veiledningsperspektiv
- kunnskap om læring og læringsprosesser i individuell veiledning og i gruppeveiledning
- kunnskap om gruppedynamikk og veileders rolle i gruppeveiledning
- kunnskap om veiledning i digitale veiledningsmøter
- kunnskap om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Studenten kan:
- strukturere og anvende veiledning i møte med praksisveiledere/studenter både i fysiske og digitale veiledningsmøter.
- veilede praksisveileder/studenten med fokus på læringsutbytter/mål for praksisstudier.
- ivareta etiske aspekter i sin veiledningspraksis.
- analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk og etisk virksomhet
- anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og legge til rette for dette i fysiske og digitale veiledningsmøter.
- planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon.
- planlegge og gjennomføre veiledning av studenter som har utfordringer under praksisstudiet. Herunder skikkethetsvurdering.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
- identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
- anvender veiledningskompetansen i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk oppmøte på fem av seks samlingsdager
- Skriftlig presentasjon av deg selv som veileder
- Kort beskrivelse av veiledningssituasjon som ga inntrykk
- Skrive refleksjonsnotat, lese to medstudenters refleksjonsnotater og videre refleksjon sammen.
- Skriftlig arbeid om studentvurdering
Mer om vurdering
Eksamen er en individuell, skriftlig oppgave som bygger på studentens arbeid med de obligatoriske aktivitetene. Omfang: 3000 ord. Oppgaven gjøres kjent på 3. samling.
Utsatt eksamen/kontinuasjon: I påfølgende semester. Ved «Ikke bestått» på oppgaven (vurderingsform) kan tidligere innlevert besvarelse forbedres en gang.
Mer om obligatoriske aktiviteter:
Alle obligatoriske aktiviteter i emnet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Obligatoriske aktiviteter er som hovedregel gyldig i tre semestre, men instituttet kan etter søknad og vurdering gjøre unntak.
Det er obligatorisk oppmøte på minimum fem av seks samlingsdager. Ved fravær på to av seks samlingsdager vil én samling kunne erstattes med skriftlig arbeidskrav, som må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ved fravær på mer enn to samlingsdager vil ikke obligatorisk aktivitet om oppmøte bli godkjent.
Obligatorisk aktivitet som omhandler skriftlig refleksjonsnotat og lese to medstudenters refleksjonsnotater avsluttes med refleksjon av hverandres refleksjoner på samling.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori E - Lavere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUEL100)
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Kursmateriell
Nødvendig kursmateriell blir kunngjort i NTNUs læringsplattform Blackboard ved studiestart.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| HELG6023 | 5 sp | Høst 2024 |
| HELG6024 | 5 sp | Høst 2024 |
Fagområder
- Helsevitenskap
- Helse- og sosialfag