course-details-portlet

HELG6023

Praksisveiledning i helse- og sosialfag

Studiepoeng 10
Nivå Videreutdanning høyere grad
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Norsk
Sted Gjøvik
Vurderingsordning Semesteroppgave

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet legger til rette for at studenten kan tilegne seg inngående teoretisk kunnskap og innsikt i læringsprosesser i praksisveiledning, praksisveileders funksjon og ansvar. Emnet legger til rette for at studenten gjennom kritisk refleksjon over individuell veiledning og gruppeveiledning kan videreutvikle sin veilederkompetanse

Aktuelle tema:

  • Praksisveiledning, relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter
  • Praksisveileders funksjon og ansvar
  • Rammer i veiledning
  • Praksisveileders ansvar for kommunikasjon og relasjon
  • Lærings- og veiledningsprosesser i individuell veiledning/gruppeveiledning
  • Strukturering av veiledningssamtaler i individuell veiledning/gruppeveiledning
  • Veiledningsmodeller og - metoder i individuell veiledning/gruppeveiledning
  • Skikkethet og skikkethetsvurdering
  • Vurdering av studenters/profesjonsutøveres kompetanse, formativ og summativ vurdering
  • Veiledning og vurdering av studenter som har utfordringer under praksisstudiene
  • Etiske aspekter som maktaspektet i veiledning, symmetri og asymmetri, avmakt og bemyndigelse
  • Mangfoldsperspektivet i praksisveiledning

Læringsutbytte

Læringsutbyttene beskriver sluttkompetansen kandidaten forventes å ha ved fullført videreutdanning i praksisveiledning.

Kunnskap

Praksisveileder har

• kunnskap om sentrale begreper, teorier, tradisjoner og forskning innen veiledning

• inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis

• inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv

• inngående kunnskap om læring og læringsprosesser

• kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering

Ferdigheter

Praksisveileder kan

• planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt

• tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger

• observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier

• planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering

• kunne analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet

• anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi

Generell kompetanse

Praksisveileder kan

• kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen

• reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis

• identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer

• anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler

Læringsformer og aktiviteter

Studiet er samlingsbasert, med seks samlingsdager på campus. Før første samling inviteres studentene til et digitalt oppstartsmøte.

Det brukes studentaktive læringsmetoder på samlingene.

  • Tilgjengelige digitale læringsressurser legges på læringsplattformen Blackboard
  • Klasseromsundervisning/forelesninger
  • Selvstudium
  • Digitale og /eller fysiske samarbeidsmøter i grupper
  • Skriftlige arbeider - individuelt og/eller i gruppe
  • Gruppearbeid og ferdighetstrening. Under samlingene vektlegges ferdighetstrening med veiledning på veiledning og refleksjon. Hjelpemidler til samlæring vil være bruk av lyd-/videoopptak av veiledningssekvenser.
  • Medstudentrespons, skriftlig og/eller muntlig

Obligatoriske aktiviteter

  • Arbeidskrav 1 Skriftlig og muntlig presentasjon av deg selv som praksisveileder
  • Arbeidskrav 2 Refleksjonsnotat hvor studenten skal planlegge en veiledningssituasjon
  • Arbeidskrav 3 Ferdighetstrening i veiledning med lyd/videoopptak
  • Arbeidskrav 4 Skriftlig arbeid om studentvurdering
  • Obligatorisk oppmøte på minimum fem av seks samlingsdager

Mer om vurdering

Obligatoriske aktiviteter:

  • Obligatorisk oppmøte på fem av seks samlingsdager
  • Skriftlig og muntlig presentasjon av deg selv som praksisveileder
  • Refleksjonsnotat hvor studenten skal planlegge en veiledningssituasjon
  • Ferdighetstrening i veiledning med lyd-/videoopptak.
  • Skriftlig arbeid om studentvurdering

Alle obligatoriske aktiviteter i emnet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Obligatoriske aktiviteter er som hovedregel gyldig i tre semestre, men instituttet kan etter søknad og vurdering gjøre unntak.

Det er obligatorisk oppmøte på minimum fem av seks samlingsdager. Ved fravær på to av seks samlingsdager vil én samling kunne erstattes med skriftlig arbeidskrav, som må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ved fravær på mer enn to samlingsdager vil ikke obligatorisk aktivitet om oppmøte bli godkjent.

Obligatorisk aktivitet som omhandler skriftlig refleksjonsnotat samt lese to medstudenters refleksjonsnotater, avsluttes med refleksjon av hverandres refleksjoner på samling.

Rekkefølge på obligatoriske aktiviteter kan variere.

Eksamen:

Ved «Ikke bestått» semesteroppgave kan tidligere innleverte besvarelse forbedres en gang, og utsatt eksamen i påfølgende semester. Ved tredje gangs forsøk må ny besvarelse leveres.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori E - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUEH100)

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet krever bachelor innen helse- og sosialfag.

Kursmateriell

Relevant informasjon om emnet gjøres kjent for studentene via digital læringsplattform.

Undervisningsmateriell gjøres tilgjengelig via digital læringsplattform.

Oversikt over anbefalte læremidler foreligger ved oppstart av studiet.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
HELG6020 5 sp Høst 2023
HELG6021 5 sp Høst 2023
HELG6024 10 sp Høst 2023
HELT6024 10 sp Høst 2023
HELA6026 10 sp Høst 2023
HELA6024 10 sp Høst 2023
HELG6025 5 sp Høst 2024
MDV6028 10 sp Høst 2024
Dette emne har faglig overlapp med emnene i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Helsevitenskap
  • Helse- og sosialfag

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for helsevitenskap Gjøvik

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Semesteroppgave
Karakter: Bestått/ Ikke bestått

Ordinær eksamen - Høst 2025

Semesteroppgave
Vekting 100/100 Dato Innlevering 22.01.2026 Tid Innlevering 13:00 Eksamenssystem Inspera Assessment

Ordinær eksamen - Vår 2026

Semesteroppgave
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment