Emne - Praksisveiledning i helse- og sosialfag - HELG6023
Praksisveiledning i helse- og sosialfag
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet legger til rette for at studenten kan tilegne seg inngående teoretisk kunnskap og innsikt i læringsprosesser i praksisveiledning, praksisveileders funksjon og ansvar. Emnet legger til rette for at studenten gjennom kritisk refleksjon over individuell veiledning og gruppeveiledning kan videreutvikle sin veilederkompetanse
Aktuelle tema:
- Praksisveiledning, relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter
- Praksisveileders funksjon og ansvar
- Rammer i veiledning
- Praksisveileders ansvar for kommunikasjon og relasjon
- Lærings- og veiledningsprosesser i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Strukturering av veiledningssamtaler i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Veiledningsmodeller og - metoder i individuell veiledning/gruppeveiledning
- Skikkethet og skikkethetsvurdering
- Vurdering av studenters/profesjonsutøveres kompetanse, formativ og summativ vurdering
- Veiledning og vurdering av studenter som har utfordringer under praksisstudiene
- Etiske aspekter som maktaspektet i veiledning, symmetri og asymmetri, avmakt og bemyndigelse
- Mangfoldsperspektivet i praksisveiledning
Læringsutbytte
Læringsutbyttene beskriver sluttkompetansen kandidaten forventes å ha ved fullført videreutdanning i praksisveiledning.
Kunnskap
Praksisveileder har
• kunnskap om sentrale begreper, teorier, tradisjoner og forskning innen veiledning
• inngående kunnskap om veileders roller og funksjoner i et mangfoldsperspektiv og i en faglig og tverrprofesjonell yrkespraksis
• inngående kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et veiledningsperspektiv
• inngående kunnskap om læring og læringsprosesser
• kunnskap om relevante lover, forskrifter og gjeldende styringsdokumenter, inkludert forskrift om skikkethetsvurdering
Ferdigheter
Praksisveileder kan
• planlegge og gjennomføre veiledning individuelt og i grupper både innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt
• tilrettelegge veiledning og læringsaktiviteter i samsvar med praksisperiodens læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav, og tilpasset studentens læreforutsetninger
• observere praksissituasjoner og gi læringsfremmende tilbakemelding i tråd med mål for praksisstudier
• planlegge og gjennomføre vurdering av måloppnåelse og vurderingssamtale, samt foreta løpende skikkethetsvurdering
• kunne analysere og kritisk reflektere over veiledning som pedagogisk virksomhet
• anvende ulike veiledningsmodeller og -metoder, studentaktive læringsformer og veiledningsteknologi
Generell kompetanse
Praksisveileder kan
• kritisk vurdere egen veilederrolle og konteksten for veiledningen
• reflektere over egen atferd og kommunikasjon og begrunne egen veiledningspraksis
• identifisere og analysere utfordringer og etiske dilemma i veiledning, og drøfte valg av handlingsalternativer
• anvende kunnskaper og ferdigheter i konflikthåndtering og vanskelige samtaler
Læringsformer og aktiviteter
Studiet er samlingsbasert, med seks samlingsdager på campus. Før første samling inviteres studentene til et digitalt oppstartsmøte.
Det brukes studentaktive læringsmetoder på samlingene.
- Tilgjengelige digitale læringsressurser legges på læringsplattformen Blackboard
- Klasseromsundervisning/forelesninger
- Selvstudium
- Digitale og /eller fysiske samarbeidsmøter i grupper
- Skriftlige arbeider - individuelt og/eller i gruppe
- Gruppearbeid og ferdighetstrening. Under samlingene vektlegges ferdighetstrening med veiledning på veiledning og refleksjon. Hjelpemidler til samlæring vil være bruk av lyd-/videoopptak av veiledningssekvenser.
- Medstudentrespons, skriftlig og/eller muntlig
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeidskrav 1 Skriftlig og muntlig presentasjon av deg selv som praksisveileder
- Arbeidskrav 2 Refleksjonsnotat hvor studenten skal planlegge en veiledningssituasjon
- Arbeidskrav 3 Ferdighetstrening i veiledning med lyd/videoopptak
- Arbeidskrav 4 Skriftlig arbeid om studentvurdering
- Obligatorisk oppmøte på minimum fem av seks samlingsdager
Mer om vurdering
Obligatoriske aktiviteter:
- Obligatorisk oppmøte på fem av seks samlingsdager
- Skriftlig og muntlig presentasjon av deg selv som praksisveileder
- Refleksjonsnotat hvor studenten skal planlegge en veiledningssituasjon
- Ferdighetstrening i veiledning med lyd-/videoopptak.
- Skriftlig arbeid om studentvurdering
Alle obligatoriske aktiviteter i emnet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen. Obligatoriske aktiviteter er som hovedregel gyldig i tre semestre, men instituttet kan etter søknad og vurdering gjøre unntak.
Det er obligatorisk oppmøte på minimum fem av seks samlingsdager. Ved fravær på to av seks samlingsdager vil én samling kunne erstattes med skriftlig arbeidskrav, som må godkjennes før studenten kan fremstille seg til eksamen. Ved fravær på mer enn to samlingsdager vil ikke obligatorisk aktivitet om oppmøte bli godkjent.
Obligatorisk aktivitet som omhandler skriftlig refleksjonsnotat samt lese to medstudenters refleksjonsnotater, avsluttes med refleksjon av hverandres refleksjoner på samling.
Rekkefølge på obligatoriske aktiviteter kan variere.
Eksamen:
Ved «Ikke bestått» semesteroppgave kan tidligere innleverte besvarelse forbedres en gang, og utsatt eksamen i påfølgende semester. Ved tredje gangs forsøk må ny besvarelse leveres.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
MH - Etter og videreutdanning - Kategori E - Høyere grad - Finansiering 100% institutt (MHEVUEH100)
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet krever bachelor innen helse- og sosialfag.
Kursmateriell
Relevant informasjon om emnet gjøres kjent for studentene via digital læringsplattform.
Undervisningsmateriell gjøres tilgjengelig via digital læringsplattform.
Oversikt over anbefalte læremidler foreligger ved oppstart av studiet.
Studiepoengreduksjon
| Emnekode | Reduksjon | Fra |
|---|---|---|
| HELG6020 | 5 sp | Høst 2023 |
| HELG6021 | 5 sp | Høst 2023 |
| HELG6024 | 10 sp | Høst 2023 |
| HELT6024 | 10 sp | Høst 2023 |
| HELA6026 | 10 sp | Høst 2023 |
| HELA6024 | 10 sp | Høst 2023 |
| HELG6025 | 5 sp | Høst 2024 |
| MDV6028 | 10 sp | Høst 2024 |
Fagområder
- Helsevitenskap
- Helse- og sosialfag