Emne - Etikkprosjekt og metode - FI1211
Etikkprosjekt og metode
Om
Om emnet
Faglig innhold
I dette emnet gjennomfører studentgrupper etikkprosjekter som innebærer datainnsamling ved hjelp av spørreskjema. I emnet går vi gjennom, vurderer, og anvender grunnleggende metoder i teoretisk og empirisk etikk, og tar opp relevante forskningsetiske prinsipper. Forholdet mellom empirisk etikk og andre typer empiriske tilnærminger diskuteres i emnet. Emnet skal oppøve studentenes evne til å utforme og gjennomføre empiriske undersøkelser som er egnet til å opplyse normative problemstillinger.
Læringsutbytte
En kandidat som har bestått emnet forventes å ha følgende totale læringsutbytte i henhold til studieplanens beskrivelse av emnet, definert som kunnskaper og ferdigheter:
Kunnskaper:
- kunnskap om teoretiske og empiriske metoder i etikk
- kunnskap om særtrekk ved empirisk etikk som tilnærming
- kunnskap om etiske problemstillinger og faglitteratur på et valgt felt
- kunnskap om forskningsetikk
Ferdigheter
- formulere og undersøke en bestemt etisk problemstilling på en fruktbar og forskningsetisk forsvarlig måte
- begrunne metodevalg ut fra prosjektets formål
- diskutere betydningen av egne empiriske funn ut fra relevant faglitteratur
- bidra konstruktivt i gruppesamarbeid
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, prosjektseminar, prosjektarbeid, presentasjoner, veiledning, selvstudium. Studentene arbeider i prosjektgrupper med selvvalgt problemstilling, designer og gjennomfører en studie, og skriver prosjektrapport i fellesskap. Prosjektpresentasjon underveis i og ved endt prosjektperiode, med tilbakemelding fra øvrige grupper.
Obligatorisk aktivitet kan kun gjennomføres det semesteret det gis undervisning i emnet, men er gyldig både i dette og det påfølgende semesteret.
Obligatoriske aktiviteter
- 80 % oppmøte
- Inntil 3 godkjente prosjektpresentasjoner
- Inntil 3 godkjente individuelle innleveringer
Mer om vurdering
Samlet vurdering består av to delvurderinger som teller 50% hver: 4-timers individuell skriftlig skoleeksamen midtveis i semesteret (ingen tillatte hjelpemiddel) og en grupperapport (8000-10000 ord, pluss referanseliste og vedlegg).
4- timers individuell skriftlig skoleeksamen vurderes med individuell karakter, mens grupperapporten vurderes med felles gruppekarakter.
Ved gjentak kan delvurderinger tas opp enkeltvis, men merk at delvurdering grupperapport kun kan tas opp i undervisningssemesteret.
Forkunnskapskrav
Ingen.
Kursmateriell
Pensumlisten vil være tilgjengelig ved semesterstart.
Fagområder
- Etikk
- Filosofi