Emne - E-handel og den digitale økonomien - DIFT2501
E-handel og den digitale økonomien
Om
Om emnet
Faglig innhold
Hva vi mener med e-handel og den digitale økonomien, inkl.forretningsmodeller (C2C, B2C og B2B e-handel.) E-handel knyttet til sosiale medier, den mobile plattformen og lokal e-handel der geografisk posisjon utnyttes. Markedsføring og kundereisen i e-handel. E-handel knyttet til endringer av bransjer og verdikjeder. Informasjonens og kundens rolle i digitalisert handel. E-handel innenfor detaljhandel og salg av tjenester.
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten kan:
- forklare begrepene e-forretning og e-handel
- redegjøre for utvikling innenfor digital handel (C2C, B2C, B2B, sosial, mobil og lokal e-handel mm.) og digital økonomi
- redegjøre for markedsføring og annonsering i e-handel inkludert kundenes og relasjoners rolle
- redegjøre for e-handel innenfor spesifikke domener som media, sosiale nettverk, detaljhandel, salg av tjenester og B2B.
- diskutere forretningsmodeller og strategier for bærekraftig e-handel og samfunnsnytte.
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kan delta og bidra i strategiarbeidet og arbeid knyttet til forretningsmodeller for C2C, B2C og C2C e-handel, og sosialt entreprenørskap
- kan vurdere metoder i markedsføring, salg og kundepleie i den digitale økonomien
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- har generell oversikt over utvikling og muligheter innenfor e-handel og digital økonomi
- kan bidra til å utvikle forretningsmodeller og strategier som utnytter det e-handelsteknologiene muliggjør
Læringsformer og aktiviteter
Seminar, forelesninger, gruppearbeid i prosjekt og øvinger.
Obligatoriske aktiviteter
- Øvinger
Mer om vurdering
Vurderingsordning: Oppgave. Leveres gruppevis. Individuelle karakter kan gis i spesielle tilfeller.
Alle studenter i gruppen får normalt samme karakter basert på gruppebesvarelsen. I særskilte tilfeller hvor en student ikke har bidratt tilstrekkelig, kan studenten gis en individuelle karakterer basert på dokumentert manglende innsats og/eller arbeidsmengde.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele prosjektet tas på nytt i semester med undervisning.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)
Anbefalte forkunnskaper
Ingen
Kursmateriell
Oppgis ved kursstart.
Fagområder
- Datateknikk og informasjonsvitenskap
- Økonomi
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Faglærere
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Oppgave
Innlevering 27.11.2025 Tid Utlevering 09:00
Innlevering 14:00 Eksamenssystem Inspera Assessment