Emne - Webteknologi og teamarbeid - DIFT1001
Webteknologi og teamarbeid
Velg studieårOm
Om emnet
Faglig innhold
Webteknologi
Introduksjon til webpublisering, HTML, CSS, DOM og JavaScript, prinsipper for webdesign, bruk av rammeverk, multimedia på web (grafikk, bilder, lyd og video), integrasjon av eksterne tjenester.
Teamarbeid
Først skal man lære å jobbe i team og deretter skal teamet bruke kunnskapen til å gjennomføre et prosjekt og presentere resultatet av dette. I denne prosessen skal man bruke kunnskapen man har tilegnet seg om roller og modeller for teametablering og teamutvikling, anvende prinsipper for prosjektgjennomføring og administrasjon av dette og anvende prinsipper for presentasjonsteknikk.
Læringsutbytte
Kunnskap
Webteknologi
Kandidaten:
- forstår klient-tjener-arkitektur i konteksten nettleser og webtjener
- kjenner til forskjellen på statiske og dynamiske websider
- kjenner til HTTP-protokollen og kryptert kommunikasjon med HTTPS
- forstår oppbygningen til en URL, domenenavn og porter
- vet forskjellen på absolutt og relativ adressering
- kjenner til virkemåten til søkemotorer
- forstår viktigheten av å følge web-standarder
- har grunnleggende kunnskap om universell utforming og prinsipper for å oppnå god brukskvalitet
Teamarbeid
Kandidaten:
- har kunnskap om forutsetninger for et vellykket teamarbeid og ulike roller i tilknytning til dette
- har kunnskap om etablering og videreutvikling av team
- har kunnskap om planlegging og gjennomføring av prosjekter
- kjenner til prinsipper for effektiv muntlig og skriftlig kommunikasjon
Ferdigheter
Webteknologi
Kandidaten kan:
- utvikle og publisere et funksjonelt nettsted
- kode HTML, CSS og JS ved bruk av en enkel teksteditor
- laste opp nettstedet til webtjener med SFTP
- endre utseendet på nettstedet med intern eller ekstern CSS
- bruke DOM og JavaScript til å lage dynamiske nettsider
- benytte rammeverk for å forenkle utviklingsprosessen
- legge til multimedia (grafikk, bilder, lyd, video) på nettstedet
- integrere eksterne tjenester på nettstedet
Teamarbeid
Kandidaten:
- kan administrere prosessdokumentasjonen og bruke IKT-verktøy hensiktsmessig i et teamarbeid
- kan bidra aktivt i å gjennomføre et effektivt prosjektarbeid i team
- kan reflektere over eget bidrag til teamarbeid og tilpasse seg den aktuelle arbeidssituasjonen
- kan formidle resultater av gjennomført prosjektarbeid både skriftlig og muntlig
Generell kompetanse
Webteknologi
Kandidaten:
- får en grunnleggende forståelse av hvordan et moderne nettsted er oppbygd
Teamarbeid
Kandidaten:
- har forståelse for at egen adferd påvirker teamet
Læringsformer og aktiviteter
Forelesninger, leksjoner, obligatoriske øvinger, veiledning på datalab, teammøter, innleveringer knyttet til prosjekt, presentasjon for medstudenter.
Det legges stor vekt på gjennomføring av arbeidsoppgaver i team slik at man får praktisk erfaring med teamarbeid. Dette forplikter til aktiv deltakelse fra de enkelte teammedlemmene gjennom hele emnet.
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatoriske arbeidskrav
Mer om vurdering
Endelig innlevering av prosjektet vurderes som bestått/ikke bestått i henhold til gitte krav beskrevet i oppgaven. Individuell karakter kan gis i spesielle tilfeller.
Ved frivillig gjentak, stryk eller gyldig fravær, må hele prosjektet tas på nytt i semester med undervisning.
I obligatoriske aktiviteter inngår:
- Deltagelse på veiledningsmøter og presentasjon av prosjektet
- Innlevering av øvinger i webutvikling (6 av 8)
- Innleveringer i teamarbeid.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Digital forretningsutvikling (ITBAITBEDR)
Anbefalte forkunnskaper
Grunnleggende programmeringskunnskaper.
Forkunnskapskrav
Emnet er forbeholdt studenter tatt opp til Bachelor i Digital forretningsutvikling.
Kursmateriell
Kunngjøres senere.
Studiepoengreduksjon
Emnekode | Reduksjon | Fra |
---|---|---|
IDRI1002 | 7,5 sp | Høst 2019 |
IFUD1102 | 3,7 sp | Høst 2019 |
IINI1002 | 3,7 sp | Høst 2019 |
IFUD1105 | 3,7 sp | Høst 2019 |
IINI1005 | 3,7 sp | Høst 2019 |
INFT1003 | 7,5 sp | Høst 2019 |
Fagområder
- Informasjonsteknologi og informatikk