course-details-portlet

DID3201 - Yrkesdidaktisk fordypning i et organisasjons- og samfunnsperspektiv

Om emnet

Vurderingsordning

Vurderingsordning: Oppgave
Karakter: Bokstavkarakterer

Vurdering Vekting Varighet Delkarakter Hjelpemidler
Oppgave 100/100

Faglig innhold

Emnet omfatter teoretisk kunnskap om organisasjoner knyttet til fag- og yrkesopplæring og deres virksomhet i forhold til samfunnsutviklingen nasjonalt og internasjonalt. Videre omfatter emnet studier av utdanningspolitiske strømninger i yrkesfagene. Studenten kan ut fra yrkeserfaring videreutvikle og analysere yrkesfaglige og yrkesdidaktiske problemstillinger gjennom utprøving av forskjellige teorier og metoder. Emnet gir innsikt i yrkespedagogiske læringstradisjoner for endring og utvikling i utdanning og arbeidsliv, både nasjonalt og internasjonalt. I emnet inngår teoretiske perspektiver som belyser makt og demokrati i organisasjoner, og perspektiver for å legge til rette for læring i yrkesfaglige undervisningssituasjoner. Videre inngår studier av forholdet mellom teori og praksis i et yrkesfaglig og institusjonelt perspektiv. Studentenes egne yrkesfaglige erfaringer settes sentralt, og studentene utvikler evne til å analysere organisasjoner de selv inngår i. Emnet styrker studentene i å utvikle yrkesdidaktiske refleksjoner og praksiser som utgangspunkt for livslang læring.

Læringsutbytte

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap om organisasjoner knyttet til yrkesopplæring med fokus på produksjon, marked og politikk
  • har inngående kunnskap om yrkesfaglige problemstillinger i et samfunns-, organisasjons- og utdanningspolitisk- perspektiv
  • har inngående kunnskap om hvordan makt og demokrati i organisasjoner kommer til syne og hvordan det påvirker strukturer og individer
  • har inngående kunnskap om hvordan organisasjonsteori kan brukes til å legge til rette for læring

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan studere og analysere organisasjoner knyttet til yrkesopplæring i et organisasjons- og samfunnsperspektiv
  • kan bruke teoretiske perspektiv for å kritisk analysere politiske dokumenter rettet mot yrkesfaglige problemstillinger
  • kan beskrive, analysere og forstå yrkesfaglig og yrkesdidaktisk arbeid og problemstillinger i egen organisasjon og i eget arbeid
  • kan bruke relevante teorier om makt og demokrati for å analysere institusjoner og organisasjoner
  • kan anvende organisasjonsteori til å selvstendig vurdere yrkesdidaktiske læringsprosesser og organisatoriske faktorer som er med på å påvirke disse

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan anvende teoretiske perspektiv for å studere politiske forhold og yrkesfaglige spørsmål i et organisasjon- og samfunnsperspektiv
  • kan med utgangspunkt i egne og andres erfaringer vurdere hvordan organisasjon og samfunn er med på å påvirke yrkesdidaktiske handlingsrom
  • kan analysere og kritisk reflektere over styringsdokumenter lokalt, nasjonalt og internasjonalt
  • kan gjennom ulike perspektiver kommunisere om faglige problemstillinger innenfor det yrkesfaglige området samt reflektere over sin yrkesrolle i et organisasjons- og samfunnsperspektiv

Læringsformer og aktiviteter

Forelesninger, gruppearbeid med fokus på teoretiske analyser av yrkesfaglige problemstillinger og seminarer med fremlegg, individuelt og som gruppepresentasjon.

Obligatorisk aktiviteter/arbeidskrav

1-2 gruppepresentasjoner, en individuell oppgave og et oppgaveseminar. Gjennomføring av obligatoriske arbeidskrav krever tilstedeværelse på samlingene. Arbeidskravene må være godkjent for å fremstille seg til eksamen.

Obligatoriske aktiviteter

  • Obligatoriske arbeidskrav iht. emnebeskrivelsen

Mer om vurdering

Semesteroppgave. Vurderingsskala A-F, der A er beste karakter og F ikke bestått. Skriveoppdraget blir introdusert tidlig i semesteret, og studentene utarbeider problemstilling i dialog med faglærer(e).

Kursmateriell

Bøker og artikler på engelsk og norsk/skandinaviske språk. Pensumliste legges ut på Blackboard før studiestart. Den kan også søkes opp på Innsida.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra Til
EDU3218 7.5 HØST 2020
Flere sider om emnet

Ingen

Fakta om emnet

Versjon: 1
Studiepoeng:  15.0 SP
Studienivå: Høyere grads nivå

Undervisning

Termin nr.: 1
Undervises:  HØST 2023

Undervisningsspråk: Norsk

Sted: Trondheim

Fagområde(r)
  • Fagdidaktikk
  • Yrkesfag
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator:

Ansvarlig enhet
Institutt for lærerutdanning

Eksamensinfo

Vurderingsordning: Oppgave

Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
Høst ORD Oppgave 100/100

Utlevering
04.12.2023

Innlevering
11.12.2023


09:00


15:00

INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
Vår UTS Oppgave 100/100 INSPERA
Rom Bygning Antall kandidater
  • * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
Eksamensinfo

For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"

Mer om eksamen ved NTNU