course-details-portlet

BT3102

Grunnleggende om resirkulerende akvakultursystemer (RAS)

Studiepoeng 7,5
Nivå Videregående emner, nivå II
Undervisningsstart Vår 2026
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Skriftlig skoleeksamen

Om

Om emnet

Faglig innhold

Så godt som alle nye landbaserte akvakultursystemer bygget i Norge er resirkulerende akvakultursystemer (RAS). Dette kurset vil gi en bred innføring i RAS. Den vil fokusere på vannbehandlingssystemets bidrag til et stabilt og optimalt vannmiljø for fisken. Kurset vil kort berøre design, dimensjonering, oppstart, drift, overvåking og feilsøking av RAS. Kurset vil synliggjøre viktigheten av god fysisk-kjemisk og mikrobiologisk vannkvalitet i RAS. Studentene skal delta på en ekskursjon til et RAS. Emnet har en laboratoriedel hvor studentene skal få praktiske analytiske ferdigheter for å analysere vannkvalitet i RAS.

Læringsutbytte

På slutten av emnet skal studenten kunne

Kunnskap

  1. Liste opp de viktigste vannkvalitetsparametrene for fiskevelferd
  2. Liste opp de forskjellige fysiske, kjemiske og biologiske vannbehandlingsprosessene som er nødvendige i en RAS
  3. Skissere de vanlige teknologiene og komponentene som brukes til vannbehandling i RAS, inkludert trommelfilter, proteinskimmer, membranfilter, biofilter med fast sjikt, biofilmreaktor med bevegelig sjikt, UV-desinfeksjon, desinfeksjon med et oksidasjonsmiddel og CO2-avgasser.
  4. Angi arbeidsprinsippet for hver av vannbehandlingskomponentene
  5. Angi de kritiske faktorene for funksjon av vannbehandlingskomponentene
  6. Gjenkjenne hvordan vannbehandlingskomponentene påvirker hverandre
  7. Forklare kvalitativt hvordan endringer i pH påvirker alkaliniteten og effektiviteten til biofilteret og CO2-avgasseren
  8. Forklare de viktigste faktorene under oppstart og drift av RAS
  9. Liste opp ulike typer sensorer og metoder for å måle de viktigste vannkvalitetsparametrene
  10. Gjenkjenne vedlikeholdsbehov, usikkerhet, problemer og feil knyttet til sensorer
  11. Identifisere hvordan fysiokjemiske og biologiske faktorer kan true helsen til oppdrettsorganismen i RAS
  12. Identifisere hovedtypene av mikroorganismer i et RAS og deres relaterte reaksjoner
  13. Forklare faktorene som påvirker effektiviteten til den nitrifiserende bioreaktoren
  14. Gjenkjenne og gjengi RAS-terminologi som brukes i industrien

Anvendelse

  1. Beregne og uttrykke konsentrasjonen av ammoniakk, nitritt og nitrat i form av nitrogeninnhold
  2. Gitt den maksimale matehastigheten, dimensjoner den nitrifiserende bioreaktoren og CO2-avgasseren. Beregne inntaksvannets strømningshastighet, slam- og avløpsproduksjon
  3. Beregne resirkulasjonsstrømningshastigheten og hydraulisk retensjonstid gitt den nødvendige informasjonen
  4. Beregne forbruk/produksjon av forbindelser i kjemiske reaksjoner, gitt nødvendig støkiometrisk informasjon
  5. Estimere mengde og form (oppløst i vann, som gass eller som en partikkel) av de viktigste avfallsproduktene, gitt tilførselshastigheten i RAS

Analyse

  1. Forutsi hvordan endringer i pH påvirker likevekten og toksisiteten til CO2, NH3 og H2S
  2. Forutsi hvordan endringer i vannkvalitet kan påvirke konkurransen mellom nitrifiserende og heterotrofe mikroorganismer, og dermed bioreaktorfunksjonen

Syntese

  1. Designe en enkel RAS og foreslå plassering av vannbehandlingskomponenter
  2. Foreslå en prøvetakings- og måleplan for å analysere vannkvaliteten i en RAS, inkludert effektivitet av vannbehandlingskomponenter
  3. Utforme en plan for håndtering eller bruk av avfallsstrømmene fra RAS
  4. Foreslå alternativer for deponering og bruk av avfall fra RAS i et økonomisk, praktisk og miljømessig perspektiv

Evaluering

  1. Begrunne valg av vannbehandlingsteknologier og deres plassering i RAS
  2. Vurdere om vannkvaliteten er innenfor produksjonsorganismens sikre grenser
  3. Ta til orde for tiltak og enkle handlingsplaner for å feilsøke enkle vannkvalitetsproblemer under drift av en RAS, når de viktigste vannkvalitetsparametrene er utenfor de anbefalte sikkerhetsgrensene.

Lab ferdigheter

  1. Forklare grunnleggende arbeidsprinsipp for spektrofotometer, pH-sensor
  2. Utføre vannkvalitetsanalyser ved bruk av analytiske kjemiteknikker, inkludert pipettering og fortynning av prøver
  3. Analysere relevante vannkvalitetsparametere ved hjelp av analytiske kjemiteknikker
  4. Identifisere mulige kilder til usikkerhet og feil i laboratoriemålinger
  5. Skriving av labrapport - Beskriv teori om laboratoriestudier, registrere og beskrive laboratorieprosedyrer, registrere laboratorieobservasjoner, analysere måledata, konstruere hensiktsmessige grafer eller tabeller for å illustrere de observerte dataene, beskrive resultater, begrunne og vurdere resultater i teorisammenheng, identifisere feil og ev. kilder til feil som kan forklare resultatene, gå inn for tiltak for å avbøte feil/feil og anbefale fremtidige studier eller forbedringer.

Emnet vil bli undervist på engelsk.

Læringsformer og aktiviteter

Studieform og aktiviteter i emnet består av forelesninger (40 timer), laboratorieoppgave, rapport og presentasjon (40 timer), øvelser (10 timer), ekskursjon (10 timer) og selvstudium (100 timer). Total arbeidsmengde beregnes til 200 timer.

Obligatoriske oppgaver - 1. Ekskursjons- og ekskursjonspresentasjon, og 2. labarbeid, labrapport og labpresentasjon

Obligatoriske aktiviteter

  • Laboratorieoppgave, laboratorierapport og laboratoriepresentasjon
  • Ekskursjon og ekskursjonspresentasjon

Mer om vurdering

Laboratorie og ekskursjonpresentasjoner godkjennes ved at hver gruppe presenterer sin oppgave og diskuterer den med medstudenter og lærer. Alle studenter skal være tilstede på presentasjonsdagene uavhengig av om de presenterer eller ikke.Ved utsatt eksamen (kontinuasjonseksamen) kan skriftlig eksamen endres til muntlig eksamen.

Spesielle vilkår

Krever opptak til studieprogram:
Havbruk - Ingeniørfag (BIHAV)

Kursmateriell

"Recycling of water in hatchery production - Background Booklet for courses in recycling technology for hatchery production" 2nd edition 2017 av Fjellheim, A.J., Hess-Erga, O.-K., Attramadal, K.J.K., Vadstein, O., NIVA, NTNU, SINTEF, Marine Harvest and Scottish Sea Farms, 28 pp. ISBN: 978-82-577-6842-3.

Et utvalg vitenskapelige publikasjoner som oppgis ved oppstart.

Studiepoengreduksjon

Emnekode Reduksjon Fra
BT3210 2,5 sp Høst 2025
Dette emne har faglig overlapp med emnet i tabellen over. Om du tar emner som overlapper får du studiepoengreduksjon i det emnet du har dårligst karakter i. Dersom karakteren er lik i de to emnene gis det reduksjon i det emnet som er avlagt sist.

Fagområder

  • Bioteknologi/Havbruk
  • Havbruk

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Faglærere

Ansvarlig enhet

Institutt for bioteknologi og matvitenskap

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Skriftlig skoleeksamen
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Vår 2026

Skriftlig skoleeksamen
Vekting 100/100 Hjelpemiddel Kode D Dato 21.05.2026 Tid 09:00 Varighet 4 timer Eksamenssystem Inspera Assessment
Sted og rom for skriftlig skoleeksamen

Oppgitt rom kan endres og endelig plassering vil være klar senest 3 dager før eksamen. Du finner din romplassering på Studentweb.

Sluppenvegen 14
Rom SL510
39 kandidater