Emne - Matematikk for Programmering - BMA1020
Matematikk for Programmering
Om
Om emnet
Faglig innhold
Sannsynlighetsregning
Diskret sannsynlighet. Forventing og varians. Simuleringer.
Logikk
Bitvis logikk, negative tall og flyttall på binær form
Lineær algebra
Matrisealgebra, programmering med matriser, lineære likningssystemer, minste kvadraters metode,
Geometri
Trigonometri og vektorer. Transformasjoner i 2 og 3 dimensjoner. Rotasjoner, eulervinkler og kvaternioner.
Prosedurale metoder.
Perlinstøy og midtpunktsforskyving. Interpolering
Mekanikk
Derivasjon og integrasjon. Newtons lover. Elastiske kollisjoner. Partikkelsystemer.
Introduksjon til funksjonell programmering i Python.
Læringsutbytte
Kunnskap om:
- andvendelser av matematikk i programmering
- elementær mekanikk for spill/applikasjonser
- rollen til matematikk i programvareutvikling
Ferdigheter i:
- å overføre matematiske beskrivelser til programkode
- å bruke et relevant matematisk symbol- og formelapparat
- å anvende matematiske biblioteker
- generell logisk og matematisk resonnering
Generell kompetanse i:
- problemløsning og beskrivelser av løsninger
- i programmering
- skriftlig kommunikasjon på engelsk
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger og øvinger.
- Obligatoriske arbeider.
Obligatoriske aktiviteter
- Arbeider
Mer om vurdering
Muntlig eksamen vil ta utgangspunkt i de obligatoriske innleveringene
Utsatt eksamen er i august.
Anbefalte forkunnskaper
R1 fra videregående skole, et fag i matematikk for informatikk, et grunnleggende programmeringsfag f.eks. med C++ som språk.
Kursmateriell
Egne notater og ulike notater/bøker som kan fritt lastes ned fra nettet. Internettressurser.
Fagområder
- Matematikk