Emne - Matematikk for Programmering - BMA1020
BMA1020 - Matematikk for Programmering
Om emnet
Vurderingsordning
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer
Vurdering | Vekting | Varighet | Delkarakter | Hjelpemidler |
---|---|---|---|---|
Mappe/sammensatt vurdering | 100/100 |
Faglig innhold
Sannsynlighetsregning
Diskret sannsynlighet. Forventing og varians. Simuleringer. Absorberende markovkjeder.
Logikk
Bitvis logikk, negative tall og flyttall på binær form, logiske gåter, tilbakesporing
Geometri
Transformasjoner i 3 dimensjoner. Rotasjoner, eulervinkler og kvaternioner.
Prosedurale metoder.
Perlinstøy og midtpunktsforskyving. Interpolering
Mekanikk
Derivasjon og integrasjon. Newtons lover. Elastiske kollisjoner. Partikkelsystemer.
Introduksjon til funksjonell programmering i Python og Haskell,
Læringsutbytte
Kunnskap om:
- andvendelser av matematikk i programmering
- elementær mekanikk for spill/applikasjonser
- rollen til matematikk i programvareutvikling
Ferdigheter i:
- å overføre matematiske beskrivelser til programkode
- å bruke et relevant matematisk symbol- og formelapparat
- å anvende matematiske biblioteker
- generell logisk og matematisk resonnering
Generell kompetanse i:
- problemløsning og beskrivelser av løsninger
- i programmering
- skriftlig kommunikasjon på engelsk
Læringsformer og aktiviteter
- Forelesninger og øvinger.
- Obligatoriske arbeider:
Mer om vurdering
Mappen består av:
- Ti ukentlige hjemmeoppgaver for å øve på gjennomgått pensum.
- En oppsummerende oppgave på slutten av semesteret, for å ta høyde for studentens utvikling.
- To utfordrende programmeringsoppgaver, som krever selvstendighet, kreativitet og problemløsnings egenskaper.
Vektingen er 60% for ukentlige oppgaver, 20% for programmeringsoppgavene og 20% på den oppsummerende oppgaven. Hver oppgave blir gitt en poengskår, og den totale summen er grunnlaget for endelig karakter. Studentene vil få kontinuerlig tilbakemelding på poengskåren.
De ukentlige oppgavene blir delvis automatisk rettet, slik at studentene får tilbakemelding mens de arbeider.
De ukentlige oppgavene har en programmerings komponent, som rettes manuelt. Studentene får tilbakemelding på alle programmeringsoppgaver individuelt, og oppgaver som ikke godkjennes kan levers på nytt uten at dette gir trekk.
Studentene har mulighet til å stille spørsmål til foreleser og øvingslærere i ukentlige øvingstimer, og oppgavene vil bli diskutert i plenumsmøter og forelesninger.
Vi oppfordrer til diskusjon blant studentene, men arbeidet gjøres individuelt.
Alle innleveringer skjer på den digitale læringsplattformen.
Fristene er hovedsakelig ukentlig, men vil bli justert for å oppnå jevn arbeidsbelastning og unngå kollisjon med andre emner.
Anbefalte forkunnskaper
R1 fra videregående skole, et fag i matematikk for informatikk, et grunnleggende programmeringsfag f.eks. med C++ som språk.
Kursmateriell
Egne notater og ulike notater/bøker som kan fritt lastes ned fra nettet. Internettressurser.
Ingen
Versjon: 1
Studiepoeng:
7.5 SP
Studienivå: Grunnleggende emner, nivå I
Termin nr.: 1
Undervises: VÅR 2023
Undervisningsspråk: Engelsk
Sted: Gjøvik
- Matematikk
Eksamensinfo
Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
- Termin Statuskode Vurdering Vekting Hjelpemidler Dato Tid Eksamens- system Rom *
- Vår ORD Mappe/sammensatt vurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater - Sommer UTS Mappe/sammensatt vurdering 100/100
-
Rom Bygning Antall kandidater
- * Skriftlig eksamen plasseres på rom 3 dager før eksamensdato. Hvis mer enn ett rom er oppgitt, finner du ditt rom på Studentweb.
For mer info om oppmelding til og gjennomføring av eksamen, se "Innsida - Eksamen"