Emne - Digital strategi og ledelse - AV600117
Digital strategi og ledelse
Undervises ikke studieåret 2025/2026
Om
Om emnet
Faglig innhold
Digital Strategi- Datadreven beslutningstrategi- Digital samhandling og kommmunikasjon- TeknologistrategiBig Data- Introduksjon og oversikt- Datakilder og høstiner- Datamining og lagring- Kunstig intelligens og maskinlæring- Analyse og visualseringInternet of Things- Introduksjon og oversikt- Sektorbaserte mulighetsområder- Utfordringer og Katalysatorer- Status og fremtidsutsikter for IoTDigitale verdikjeder- Nye forretningsmodeller og betalingsformer- Digitale kunderelasjoner- Digitalisering av forretningsprosesser
Læringsutbytte
Kunnskaper: Ha kunnskap om terminologi, prinsipper, muligheter og utfordringer i Digitale Verdikjeder, Big Data, Internet of Things og Digital Strategi og hvordan dette kan benyttes i næringslivet. Ferdigheter: Kunne analysere og utvikle strategier for digitalisering av virksomheter, verdikjeder, Big Data og Internet of Things. Generell kompetanse:Kunne forstå og kommunisere om digitale strategier og verdikjeder på et strategisk nivå. Grunnleggende kunnskap om Big Data og Internet of Things og dets mulighetsrom, samt evner til utvikling av strategisk implementering av tilknyttet teknologi.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset gjennomføres med to obligatoriske samlinger à to dager. Det gis forelesninger og deltakerne vil jobbe med problemstillinger i form av gruppeoppgaver og case. Det forventes at deltagerne arbeider med fagstoffet og den egendefinerte problemstillingen som utgjør eksamen mellom og under samlingene. Kurset avsluttes med en skriftlig innlevering. Følgende dataverktøy benyttes: Tableau® software RapidMiner
Obligatoriske aktiviteter
- Obligatorisk arbeidskrav
Mer om vurdering
Det er krav til oppmøte på samlingene. Dersom noen er forhindret fra å kunne møte på deler av samlingene, vil dette kunne kompenseres ved å utføre et ekstra arbeidskrav knyttet til den aktuelle samlingens innhold.
Spesielle vilkår
Krever opptak til studieprogram:
Etter- og videreutdanning ved IIB - høyere grads nivå (514IM)
International Business and Marketing (860MIB)
Anbefalte forkunnskaper
Erfaring fra strategisk arbeid i næringslivet
Forkunnskapskrav
Opptak til studieprogrammet krever at du har høyere utdanning (bachelorgrad eller tilsvarende) og minst to års relevant arbeidserfaring.
Kursmateriell
Papers/Reports/Online materials opplyses ved kursstart.
Fagområder
- Økonomi og administrasjon