course-details-portlet

AAR4695

Innovasjon i bygde omgivelser: Teori, praksis, og tverrfaglig samarbeid

Studiepoeng 7,5
Nivå Høyere grads nivå
Undervisningsstart Høst 2025
Varighet 1 semester
Undervisningsspråk Engelsk
Sted Trondheim
Vurderingsordning Mappe/sammensatt vurdering

Om

Om emnet

Faglig innhold

Emnet har som mål å gi masterstudenter i arkitektur- og ingeniørvitenskap en grundig forståelse av innovasjonsteori og dens anvendelse i det bygde miljøet, ingeniørfag, eiendom og bærekraftige praksiser. Studentene vil delta i både teoretiske studier og praktiske prosjekter for å utvikle innovative løsninger sammen.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emnet vil studentene ha kunnskap om:

  • Viktige innovasjonsteorier og deres relevans for det bygde miljøet.
  • Historisk kontekst og sentrale innovasjoner i utviklingen av det bygde miljøet.
  • Tverrfaglige aspekter ved innovasjon i det bygde miljøet.
  • Sammenhengen mellom bærekraftige praksiser og innovasjon i det bygde miljøet.

Ferdigheter

Etter fullført emnet vil studentene kunne:

  • Analysere og anvende ulike innovasjonsteorier i konteksten av det bygde miljøet.
  • Samarbeide effektivt i tverrfaglige team for å utvikle innovative løsninger.
  • Bruke generative AI-verktøy for å utforske arkitektoniske designmuligheter.
  • Forstå innovasjonsprosessen for et produkt eller en løsning og veien til markedet.

Læringsformer og aktiviteter

Kurset bruker en kombinasjon av forelesninger, workshops, gjesteforelesninger, gruppediskusjoner og praktiske prosjekter for å engasjere studentene aktivt i læringsprosessen. Undervisningsmateriell og kommunikasjon vil være tilgjengelig via universitetets nettplattform.

Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter/internasjonale masterstudenter og undervises derfor på engelsk.

Mer om vurdering

Emnets vurdering er utformet for å evaluere både individuell forståelse og samarbeidsevner innen innovasjon:

  • Gruppeprosjekt: Tverrfaglige team utvikler og presenterer et innovativt konsept som viser samarbeidsevner og tverrfaglig kunnskap.
  • Individuell oppgave om innovasjonsteori: Studentene leverer en oppgave som utforsker innovasjonsteorier og deres anvendelse i det bygde miljøet.
  • Refleksjonsjournal: Regelmessige refleksjoner over personlig vekst og innsikt gjennom hele kurset.

Utsatt eksamen planlegges til neste ordinære eksamensperiode for de som ikke har bestått emnet eller har dokumentert gyldig fravær.

Forkunnskapskrav

Minimum 3 års grunnundervisning i Arkitektur, BA i arkitektur eller tilsvarende.

Kursmateriell

Obligatorisk litteratur:

- Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review, 86(6), 84-92.

- Christensen, C. M. (1997). The innovator's dilemma: When new technologies cause great firms to fail. Harvard Business Review Press.

- Kelley, T., & Kelley, D. (2013). Creative confidence: Unleashing the creative potential within us all. Crown Business.

- West, G. (2017). Scale: The universal laws of growth, innovation, sustainability, and the pace of life in organisms, cities, economies, and companies. Penguin.

Fagområder

  • Arkitektur

Kontaktinformasjon

Emneansvarlig/koordinator

Ansvarlig enhet

Institutt for arkitektur og teknologi

Eksamen

Eksamen

Vurderingsordning: Mappe/sammensatt vurdering
Karakter: Bokstavkarakterer

Ordinær eksamen - Høst 2025

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Dato Utlevering 24.11.2025
Innlevering 01.12.2025
Tid Utlevering 12:00
Innlevering 12:00
Eksamenssystem Inspera Assessment

Utsatt eksamen - Vår 2026

Mappe/sammensatt vurdering
Vekting 100/100 Eksamenssystem Inspera Assessment