Emne - Innovasjon i bygde omgivelser: Teori, praksis, og tverrfaglig samarbeid - AAR4695
Innovasjon i bygde omgivelser: Teori, praksis, og tverrfaglig samarbeid
Om
Om emnet
Faglig innhold
Emnet har som mål å gi masterstudenter i arkitektur- og ingeniørvitenskap en grundig forståelse av innovasjonsteori og dens anvendelse i det bygde miljøet, ingeniørfag, eiendom og bærekraftige praksiser. Studentene vil delta i både teoretiske studier og praktiske prosjekter for å utvikle innovative løsninger sammen.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter fullført emnet vil studentene ha kunnskap om:
- Viktige innovasjonsteorier og deres relevans for det bygde miljøet.
- Historisk kontekst og sentrale innovasjoner i utviklingen av det bygde miljøet.
- Tverrfaglige aspekter ved innovasjon i det bygde miljøet.
- Sammenhengen mellom bærekraftige praksiser og innovasjon i det bygde miljøet.
Ferdigheter
Etter fullført emnet vil studentene kunne:
- Analysere og anvende ulike innovasjonsteorier i konteksten av det bygde miljøet.
- Samarbeide effektivt i tverrfaglige team for å utvikle innovative løsninger.
- Bruke generative AI-verktøy for å utforske arkitektoniske designmuligheter.
- Forstå innovasjonsprosessen for et produkt eller en løsning og veien til markedet.
Læringsformer og aktiviteter
Kurset bruker en kombinasjon av forelesninger, workshops, gjesteforelesninger, gruppediskusjoner og praktiske prosjekter for å engasjere studentene aktivt i læringsprosessen. Undervisningsmateriell og kommunikasjon vil være tilgjengelig via universitetets nettplattform.
Emnet tilbys innreisende utvekslingsstudenter/internasjonale masterstudenter og undervises derfor på engelsk.
Mer om vurdering
Emnets vurdering er utformet for å evaluere både individuell forståelse og samarbeidsevner innen innovasjon:
- Gruppeprosjekt: Tverrfaglige team utvikler og presenterer et innovativt konsept som viser samarbeidsevner og tverrfaglig kunnskap.
- Individuell oppgave om innovasjonsteori: Studentene leverer en oppgave som utforsker innovasjonsteorier og deres anvendelse i det bygde miljøet.
- Refleksjonsjournal: Regelmessige refleksjoner over personlig vekst og innsikt gjennom hele kurset.
Utsatt eksamen planlegges til neste ordinære eksamensperiode for de som ikke har bestått emnet eller har dokumentert gyldig fravær.
Anbefalte forkunnskaper
Det kreves ingen spesifikk forkunnskap knyttet til emneinnholdet.
Forkunnskapskrav
Minimum 3 års grunnundervisning i Arkitektur, BA i arkitektur eller tilsvarende.
Kursmateriell
Obligatorisk litteratur:
- Brown, T. (2008). Design thinking. Harvard Business Review, 86(6), 84-92.
- Christensen, C. M. (1997). The innovator's dilemma: When new technologies cause great firms to fail. Harvard Business Review Press.
- Kelley, T., & Kelley, D. (2013). Creative confidence: Unleashing the creative potential within us all. Crown Business.
- West, G. (2017). Scale: The universal laws of growth, innovation, sustainability, and the pace of life in organisms, cities, economies, and companies. Penguin.
Fagområder
- Arkitektur
Kontaktinformasjon
Emneansvarlig/koordinator
Ansvarlig enhet
Eksamen
Eksamen
Ordinær eksamen - Høst 2025
Mappe/sammensatt vurdering
Innlevering 01.12.2025 Tid Utlevering 12:00
Innlevering 12:00 Eksamenssystem Inspera Assessment