Hva lærer jeg

Informatikk - bachelor

Hva lærer du?

Dette studiet gir deg en helhetsforståelse for å lage gode og brukervennlige IT-systemer. Du lærer vitenskapen bak enhver programvare, om bruk, oppbygning og utvikling av datasystemer. Praktiske ferdigheter i programmering gir deg et godt fundament for å lage gode systemer for datamaskiner, mobiler, apper og spill.

Studiet har ingen krav til forkunnskaper programmering, men du må være nysgjerrig og lærevillig.

Informatikkstudiet krever ikke full fordypning i matematikk fra videregående skole. Ønsker du en tyngre teknologisk utdanning tilbys NTNU 5-årig masterstudie (sivilingeniør) i datateknologi.

Du lærer programmering, informatikk og å lage brukervennlige datasystemer

Du vil lære å lage sikre og robuste programsystemer med bruk av verktøy og protokoller. Du får kunnskap om algoritmer, datastrukturer og metoder for å gjøre en datamaskin trygg, fleksibel og effektiv.

Fag som webteknologi, Informasjonsteknologi, matematikk for informatikk, programmering, kommunikasjon, nettverk, algoritmer og datastrukturer gir deg en generell teknologiforståelse for å kunne løse konkrete problemer innen informatikk. Du får bred kunnskap om systemutviklingsprosessen og metodikken for utvikling, integrasjon og evaluering av større informasjonsteknologiske systemer.

Studiets oppbygning

Halvparten av studiet består av IT-fag, mens resten av fagene kan du velge fritt innen IT eller andre fagområder ved NTNU. Med dette kan du velge en bred, tverrfaglig utdanning, eller en smal utdanning med mye IT-fag.

Velger du fag i informatikk, datateknologi, kommunikasjonsteknologi eller andre IT-relaterte fag får du en bred og solid utdannelse innen IT.

Velger du fag fra andre fagfelt, kan du komponere sin egen tverrfaglige utdannelse med for eksempel biologi, geografi, medievitenskap, psykologi, økonomi og ledelse.
 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

  • Kandidaten kan bruke matematisk analyse, lineær approksimasjon og diskret matematikk til å løse konkrete problemer innen informatikk.
  • Kandidaten kan forklare konstruksjon og virkemåte for moderne datamaskiner og beslektet datateknisk utstyr, og kan forklare konsepter og tilhørende teknikker som er nødvendige for styring av, samarbeid og kommunikasjon mellom datamaskiner.
  • Kandidaten kan programmere og bruke teknikkene og verktøyene som tilhører utvikling og kvalitetssikring av programvare. Kandidaten kan bruke etablerte algoritmer og datastrukturer og metoder for å analysere og effektivisere løsninger.
  • Kandidaten har kunnskap om og kan bruke systemutviklingsprosessen og -metodikken for utvikling, integrasjon og evaluering av større informasjonsteknologiske systemer. Kandidaten kan forklare og bruke begrepsapparat, metoder og teknikker for design og evaluering av grafiske brukergrensesnitt. Kandidaten kan forklare samspillet mellom informasjonsteknologi og mennesker og organisasjoner. Kandidaten kjenner til og kan bruke webteknologi.
  • Kandidaten kan modellere data, konstruere databaseskjemaer og bruke databasehåndteringssystemer. Kandidaten kan velge teknologi og implementere løsninger for lagring og forvaltning av data og informasjon.

Ferdigheter

  • Kandidaten kan identifisere, definere og analysere sammensatte datatekniske problemer og kunde- og brukerbehov og spesifisere, designe, implementere og evaluere datatekniske løsninger.
  • Kandidaten kan jobbe effektivt med verktøy for modellering og konstruksjon av programvare og dokumentasjon.
  • Kandidaten kan finne frem til og ha faglige forutsetninger for å benytte seg av eksisterende programvare og rammeverk.

Generell kompetanse

  • Kandidaten kan kommunisere skriftlig og muntlig om eget fag og faglige problemstillinger og løsninger både ovenfor profesjonelle og ikke-spesialister/sluttbrukere.
  • Kandidaten kan forklare informasjonsteknologiens rolle og konsekvenser i et samfunnsperspektiv.
  • Kandidaten kan forklare bærekraft og etiske spørsmål i relevans til fagområdet

IE-banner Jævli flink


​​​​​​​Fremtiden trenger Jævli flinke ingeniører og teknologer​​​​​​​

Kvinner verden over er underrepresentert innen teknologi, ingeniør og realfag. Derfor har vi på NTNU laget serien Jævli flink pike. Her får du et innblikk i studiehverdagen til 12 teknologistudenter ved NTNU.
​​​​​​​
​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​
​​​​​​Spilleliste Jævli flink sesong 1 og sesong 2 på YouTube