Flyingeniør

Flyingeniør - bachelor i ingeniørfag

Hva lærer du?

To studenter fra flyingeniør-studiet på besøk i hangaren til Norse på Gardermoen. De ser inn bak hjulet i flyet, peker og smiler.
Foto: Tea Eline Skarpjordet/NTNU

På flyingeniørstudiet lærer du om de tekniske prinsippene og prosedyrene for operasjon, drift og vedlikehold av luftfartøy. Dette inkluderer reparasjon, feilsøking og inspeksjon av systemer, komponenter og strukturer. Du har grunnleggende emner i matematikk og naturvitenskap, samt relevante samfunns- og økonomifag, som du trenger for å løse problemer knyttet til luftfartøy.

Du blir kjent med de ferskeste resultatene fra teknologisk forsknings- og utviklingsarbeid på luftfartøy. I studiet vil du også selv innhente og benytte ny kunnskap innen luftfartøyvedlikehold.

Luftfartsteknologiens historie, flyingeniørens rolle i samfunnet og konsekvensene av utvikling og bruk av teknologi inngår også i studiet.

 

 

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Kandidaten kan redegjøre for virkemåten til luftfartøy generelt og kan forklare de tekniske prinsippene og prosedyrene for operasjon, drift og vedlikehold av luftfartøy, inkludert reparasjon, feilsøking og inspeksjon av systemer, komponenter og strukturer.

Kandidaten viser grunnleggende kunnskaper i matematikk, naturvitenskap, relevante samfunnsog økonomifag og benytter disse i problemløsning knyttet til luftfartøy.

Kandidaten kan gjengi hovedtrekkene i luftfartsteknologiens historie og teknologiutvikling, og har gjennom utdanningen drøftet luftfartøyingeniørens rolle i samfunnet. Kandidaten har og drøftet konsekvensene av utvikling og bruk av teknologi.

Kandidaten kan gjengi aktiviteter og resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid innen teknologi knyttet til luftfartøy, og vise kjennskap til relevante utviklingsmiljøer. Kandidaten benytter relevante metoder og arbeidsmåter i vedlikehold av luftfartøy.

Kandidatene er trent i å innhente og benytte ny kunnskap innen luftfartøyvedlikehold. De har også gjennomgått opplæring i å håndtere endringer i bransjekrav og teknologi.

Ferdigheter

Kandidaten anvender kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid for å løse teoretiske, tekniske og praktiske problemstillinger innen luftfart og luftfartøyvedlikehold.

Kandidaten har trening i vedlikeholdstyring for luftfartøy og kan innordne seg de lover, regler og systemer som styrer vedlikeholdsarbeid i luftfartøybransjen.

Kandidaten anvender relevant teknologi, verktøy og programvare for å styre vedlikeholdsoppgaver på luftfartøy, og viser tilstrekkelig digital kompetanse til å kunne utvikle nye metoder for dette.

Kandidaten kan analysere, planlegge og gjennomføre prosjekter knyttet til vedlikehold av luftfartøy ved å evaluere informasjon, bruke kritisk tenkning og ta velbegrunnede beslutninger basert på tekniske og praktiske hensyn. Kandidaten har trent på å utføre slikt arbeid både selvstendig og som en del av en større arbeidsgruppe.

Kandidaten demonstrerer å være i stand til å finne og anvende relevante sikkerhets- og kvalitetsstyringssystemer i vedlikeholdsprosesser for luftfartøy, og er trent i å planlegge og styre vedlikeholdsoppgaver i samsvar med gjeldende regelverk og standarder.

Kandidaten kan bidra til nytenkning, innovasjon og entreprenørskap gjennom deltakelse i utvikling og realisering av bærekraftige og samfunnsnyttige produkter, systemer og/eller løsninger.


Generell kompetanse

Kandidaten viser innsikt i miljømessige, helsemessige, samfunnsmessige og økonomiske konsekvenser av produkter og løsninger innenfor faget luftfartøyvedlikehold og er trent i å drøfte disse i et etisk perspektiv og et livsløpsperspektiv.

Kandidaten viser hvordan man kommuniserer effektivt og samarbeider med ulike interessenter, inkludert flyteknikere, ingeniører, flyselskapspersonell og tilsynsmyndighet. Kandidaten formidler teknisk informasjon og ingeniørfaglig kunnskap klart og presist, og kan bidra til å synliggjøre teknologiens betydning og konsekvenser.

Kandidaten reflekterer over egen faglig utøvelse, også i team og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse denne til aktuelle arbeidssituasjoner.

Kandidaten har trening i å utvikle metoder for god praksis og har deltatt i faglige diskusjoner innenfor luftfartøyfaget med studenter og eksterne, og har presentert kunnskap og erfaringer med andre.