Hva lærer jeg

Bachelor i elektrifisering og digitalisering - Trondheim

Hva lærer du?

Bachelor i Elektrifisering og digitalisering er et moderne, innovativt studieprogram for fremtidens energiarkitekter. Her kombineres nye fornybare elektriske energiløsninger med strategier for energibuffer, samt tilhørende informasjonsteknologiske (IT) løsninger.  

Du blir en innovativ og fremtidsrettet energiarkitekt som vil skape og implementere nye løsninger for elektrifiseringen og det «digitale, grønne skiftet» i Norge og verden. Den unike kombinasjonen mellom elektrifisering og digitalisering er etterspurt kompetanse i elkraft- og energisektoren, og karrieremulighetene er mange. Du kan jobbe i alt fra nettselskap, kraftselskap, IT-bedrifter, elektroteknisk industri, generell industri, konsulentselskaper, offentlig forvaltning, forskning og utdanning. 

Studiet vil blant annet ta for seg den revolusjonerende utviklingen innenfor vindkraft, solelektrisk energi, energilagring, forbruksfleksibilitet og elektrifisering av transport. Du vil også lære om hvordan du kan forbedre og effektivisere elektriske kraftsystemer ved bruk av informasjonsteknologi, kommunikasjonsteknologi, datavitenskap, kraftelektronikk og kybernetikk.
Det overordnede målet er å utdanne mennesker med nye digitale perspektiver på, og evne til å utfordre, de etablerte fagtradisjonene innen elkraftteknikk.
​​​​​​​

Læringsutbytte

Læringsutbytte

studyprogramme-info-portlet

Læringsutbytte

En student som har fullført programmet, forventes å ha oppnådd følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

K1 - Har bred kunnskap innen elkrafttekniske kjerneemner, digitale kjerneemner, og om syntesen (kombinasjonen) av digital og elkraftteknisk teknologi. Kandidaten vil ha helhetlig systemperspektiv med fordypning i Digital elektrisk energi.


K2 - Har god innsikt om sentrale temaer, teorier, problemstillinger, prosesser og verktøy tilknyttet kombinasjonen av digital teknologi og elkraftteknikk

•Energiinformatikk

•Analyse av stordata

•Kyber-fysiske systemer

•Digitale teknologier (som blokkjede-teknologi, kunstig intelligens og maskinlæring)

•Elektrisk energiomforming

•Intelligente elektriske kraftsystemer basert på fornybar energi

•Intelligente elektriske anlegg og -maskiner


Kandidatene skal kjenne til dagens forskningsfront innenfor Digital elektrisk energi, og aktuelle forsknings- og utviklingsoppgaver innenfor næringsliv og forvaltning.


K3 - Besitter teoretiske matematisk-naturvitenskapelige, teknologiske og datatekniske kunnskaper som kan anvendes til metodeforståelse, faglig fornyelse og omstilling innenfor elektrisk energi- og IT-relaterte fagområder.


K4 - Innsikt i filosofi- og vitenskapshistorie, vitenskapsteori, etikk og argumentasjonsteori for å kunne forholde seg reflektert til sitt fagområde og vitenskapene generelt.

Ferdigheter

F1 - Definere, modellere og analysere problemstillinger innenfor elektrisk energi med moderne informasjonsteknologi, og gjøre velbegrunnede valg av relevante metoder.

F2 - Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff innenfor problemstillinger knyttet til Digital elektrisk energi, og eventuelt innhente nødvendig ekspertise.

F3 - Designe og analysere enkeltkomponenter og systemer knyttet til de kunnskaper den enkelte kandidat har tilegnet seg.

F4 - Arbeide selvstendig og i tverrfaglige grupper. Samarbeide effektivt med spesialister og om nødvendig ta egne initiativ.

F5 - Fornye og omstille seg, herunder aktivt oppdatere egen kompetanse på eget initiativ.

F6 - Gjennomføre prosjekt under veiledning og i tråd med gjeldende forskningsetiske normer.

F7 - Kan bidra til nytenking og innovasjonsprosesser.

Generell kompetanse

G1 - Kan samarbeide og bidra til tverrfaglig samhandling.

G2 - Evner å kommunisere effektivt både overfor fagfolk og ikke-spesialister, på både norsk og engelsk. Dette gjelder kunnskapsformidling, beskrivelse av oppgaver som er løst, vurderinger som er gjort og konklusjoner som er trukket.

G3 - Kan bidra til å synliggjøre Digital elektrisk energi sin betydning og konsekvenser

G4 - Kan reflektere over egen faglig utøvelse, både individuelt, i team, og i en tverrfaglig sammenheng, og kan tilpasse egen utøvelse til den aktuelle arbeidssituasjonen

G5 - Kan vurdere og beregne teknologiske, etiske og samfunnsmessige effekter av prosjekter og eget arbeid. Tar ansvar for arbeidets effekt på en bærekraftig og samfunnsmessig utvikling.

IE-banner Jævli flink


​​​​​​​Fremtiden trenger Jævli flinke ingeniører og teknologer​​​​​​​

Kvinner verden over er underrepresentert innen teknologi, ingeniør og realfag. Derfor har vi på NTNU laget serien Jævli flink pike. Her får du et innblikk i studiehverdagen til 12 teknologistudenter ved NTNU.
​​​​​​​
​​​​​​​​​​​​​​
​​​​​​​
​​​​​​Spilleliste Jævli flink sesong 1 og sesong 2 på YouTube