Strategi 2035 – Fakultet for ingeniørvitenskap

Strategi 2026-2025

Fakultet for ingeniørvitenskap

Strategi 2026-2025

Foto: Geir Mogen / NTNU

Strategi

Visjon: Kunnskap for en bedre verden

For Fakultet for ingeniørvitenskap betyr Kunnskap for en bedre verden å bruke vår kompetanse til å være en pådriver for teknologiutvikling, til å utvikle bærekraftige løsninger, fremme verdiskaping og forme fremtiden gjennom forskning, utdanning og innovasjon.

Vi skal utvikle kunnskap i tråd med samfunnets og vitenskapens normer, til felleskapets beste.

 

Samfunnsoppdraget

Samfunnets behov

Ingeniørvitenskapen har siden den industrielle revolusjon spilt en sentral rolle i samfunnsutviklingen, og den har muliggjort en velstandsutvikling uten sidestykke i verdenshistorien. Samtidig har denne utviklingen ført til bærekraftsutfordringer.

Samfunnets behov for ingeniørkunnskap endres i takt med de krav og endringer vi står overfor i dag. Omstillingen til et bærekraftig nullutslippssamfunn krever ny kunnskap, teknologi og innovasjon for fremtidig verdiskaping. Norge har fortsatt store naturressurser og må utnytte disse på et bærekraftig vis. Tilpasning til klimaendringer og behovet for robust infrastruktur gir nye utfordringer. Det grønne skiftet krever arealer og ressurser og vi må finne løsninger som også ivaretar naturmangfoldet. Et endret sikkerhetspolitisk landskap stiller større forventninger til ingeniørvitenskapens bidrag til samfunnssikkerheten. Kunstig intelligens og kvanteteknologi gir store muligheter, men krever forsvarlig utvikling og forvaltning. Samfunnet stiller høye krav til ingeniørvitenskapen, og vi tar vårt ansvar.

Samfunnsoppdraget for Fakultet for ingeniørvitenskap

Fakultet for ingeniørvitenskap ved NTNU har en sentral rolle i universitetets teknisk-naturvitenskapelige profil. Vårt samfunnsoppdrag er å utvikle, forvalte og tilgjengeliggjøre ingeniørfaglig kunnskap for å sikre fremtidig verdiskaping og bærekraftig global utvikling. Vi sikrer høy internasjonal kvalitet på forskning, utdanning og formidling gjennom tverrfaglig samarbeid med andre fakulteter, internasjonalt anerkjente institusjoner og nasjonale aktører. Formidling av vår virksomhet er viktig og skal være basert på akademisk frihet. Fakultet for ingeniørvitenskap har et spesielt ansvar for å utvikle, forvalte, utdanne og formidle kunnskap om.

Alle våre fem fagdomener krever oppmerksomhet fra en stor bredde av kompetanseområder blant annet bærekraft, prosjektledelse, sikkerhet, pålitelighet og vedlikehold, og muliggjørende teknologier som digitalisering, materialteknologi og nanoteknologi. Fakultet for ingeniørvitenskap fremmer aktivt i den nødvendige transformasjonen innen fagdomenene med særlig vekt på å utvikle utdanning som integrerer helhetlig bærekrafts- og digitaliseringskompetanse.

Ambisjoner

Ambisjoner

Ambisjon 1

Fakultet for ingeniørvitenskap er fremragende nasjonalt og internasjonalt

Forskning, utdanning og infrastruktur ved Fakultet for ingeniørvitenskap skal være fremragende og holde et høyt internasjonalt nivå. Vi skal være en bærebjelke i NTNUs teknisk-naturvitenskapelige profil og ledende innen akademia i Norge og Europa. Vi skal markere oss internasjonalt innen bredden av fakultetets domener.

Dette oppnår vi ved å:

  • Utvikle sterke globale partnerskap:
    Vi styrker globale partnerskap og nettverk gjennom å samarbeide med ledende universiteter og forskningsinstitusjoner, og vi driver frem deltagelse i nasjonale, internasjonale forskningsprosjekter og utdanningssamarbeid.
     
  • Være pådriver for fremragende forskning
    Vi øker både kvalitet og volum i våre forskningsaktiviteter gjennom deltakelse i forskningsprogrammer i Norge og Europa. Fremragende forskning skal bidra til at vi tiltrekker oss stipendiater og ledende forskere fra hele verden. Våre laboratorier og infrastrukturer skal være fremragende og muliggjøre høy kvalitet på forskning, og styrke samarbeidet om infrastruktur nasjonalt og internasjonalt.
     
  • Tilby fremragende utdanning
    Våre utdanningstilbud skal være attraktive og anerkjennes som fremragende både nasjonalt og internasjonalt. Våre kandidater skal være ettertraktede i arbeidsmarkedet, og Fakultet for ingeniørvitenskap er førstevalget for ungdommer som søker ingeniørutdanning. Våre kandidater har svært god disiplinkompetanse, høy digital- og bærekraftskompetanse tilpasset sitt fagfelt, og er godt forberedt til å løse fremtidens utfordringer. Vi skal videreutvikle den utdanningsfaglige kompetansen vår og styrke arbeidet med å fornye lærings-, undervisnings- og vurderingsformer. Vår utdanning skal være forskningsbasert med aktiv bruk av laboratorier og feltarbeid for å fremme læring, relevans og engasjement hos studentene.

Ambisjon 2

Fakultet for ingeniørvitenskap er en pådriver for innovativ og bærekraftig samfunnsutvikling

Vårt bidrag til samfunnet skal være tydelig og målbart. Fakultet for ingeniørvitenskap skal være en ledende leverandør av kompetanse for innovativ og bærekraftig omstilling, både nasjonalt og internasjonalt.

Dette oppnår vi ved å:

  • Fremme og synliggjøre samfunnsbidraget
    Vi styrker vår synlighet og samarbeider tett næringsliv og forvaltning. Vi synliggjør vårt samfunnsbidrag ved å dele kunnskap, bygge relasjoner, ta felles initiativer og være en aktiv stemme i samfunnsdebatten. For norsk næringsliv, organisasjoner og forvaltning skal vi være den foretrukne samarbeidspartner innen ingeniørvitenskapelig utdanning, forskning og innovasjon.
     
  • Styrke tverrfaglig samarbeid og ressursutnyttelse
    Vi styrker samarbeidet på tvers av enheter ved Fakultet for ingeniørvitenskap og NTNU, og utnytter ressursene bedre. Vi skal være et samskapende fakultet ved å forsterke de tverrfaglige mulighetene NTNU tilbyr, og vår tverrfaglige egenart skal utgjøre et strategisk konkurransefortrinn. Vi realiserer gevinstene av NTNU Campussamling ved å styrke det tverrfaglige samarbeidet gjennom etablering av solide faglige koblinger mellom humaniora, samfunnsfag, medisin, økonomi, naturvitenskap og teknologi.
     
  • Ta kunnskap i bruk for innovasjon og bærekraftig omstilling
    Vår rolle er å levere kandidater og kunnskap som bidrar til omstilling og utvikling som former et bærekraftig samfunn for kommende generasjoner. Gjennom vår utdanning, forskning og infrastrukturer skal vi være en pådriver for innovative teknologier. Vi skaper økosystemer for studenter og ansatte som legger til rette for å finne løsninger på behov i samfunnet.

Målbilde 2035 - IV som pådriver for en bærekraftig utvikling

Målbilde 2035 - IV som pådriver for en bærekraftig utvikling

IV er foretrukne samarbeidspartner innen ingeniørvitenskap. IV har en fremragende forsknings- og innovasjonskultur og førsteklasses infrastruktur for forskning. IV har skapt det beste utdanningstilbudet innen ingeniørfag både nasjonalt og internasjonalt. Studentene opplever at undervisningen, fasiliteter og fakultetets evne til å samarbeide har gitt dem en unik utdanning som er sterkt etterspurt.

Vi vinner kampen om de beste hodene både blant studenter og ansatte.

IV bidrar til å skape nye bærekraftige vekstnæringer som har vært og er helt sentrale i Norges overgang til et bærekraftig samfunn. IV bidrar til betydelig lavere utslipp av klimagasser innen tradisjonell virksomhet. Vi pådriver til at norsk industri og kompetansebedrifter tar i bruk ny og grensesprengende teknologi.

Vi dekker samfunnets behov fordi vi har våget å satse. Dette har vært helt avgjørende for vår evne til å ta den posisjon som IV har oppnådd.

Forutsetning for å lykkes

Forutsetning for å lykkes

Forutsetninger

Et godt lærings- og arbeidsmiljø for alle

Fakultet for ingeniørvitenskap ved NTNU er en attraktiv arbeidsplass som tiltrekker seg og beholder de beste ansatte i alle stillingskategorier ved å tilby gode arbeidsvilkår og støtte deres utvikling. Vi har et inkluderende lærings- og arbeidsmiljø preget av respekt og meningsmangfold. Vi søker aktivt bedre kjønnsbalanse og mangfold blant våre studenter og ansatte, da vi erfarer at dette bidrar til et bedre arbeidsmiljø og kunnskapsutvikling. For å tiltrekke og beholde de beste studentene, tilbyr vi god undervisning, og også et godt fysisk og psykososialt læringsmiljø som fremmer trivsel og suksess, og som stimulerer til nysgjerrighet, tverrfaglig forståelse og kritisk tenking. Fakultet for ingeniørvitenskap fremmer studenters trivsel og tilhørighet gjennom aktiviteter i undervisningen og på fritiden, i samarbeid med studentorganisasjonene, og gjennom at studenter deltar aktivt i NTNUs læringsfellesskap. Vi omfavner mangfold og inkludering ved å gi studentene kunnskap og ferdigheter til å respektere ulike perspektiver, kulturer og bakgrunner. IV fremmer et globalt perspektiv gjennom internasjonalt samarbeid, inkl. studentmobilitet. En kultur preget av NTNUs verdier, god samhandling i hele organisasjonen, og en felles lederkultur, gjør Fakultet for ingeniørvitenskap til en attraktiv arbeidsplass der alle trives og utvikler seg. Tidligere studenter og ansatte skal være stolte ambassadører for NTNU og se verdien av fortsatt samarbeid og kontakt. Vårt arbeid kjennetegnes av kollegialt samarbeid innen undervisning, forskning og administrasjon. Fysisk tilstedeværelse er essensiell for å opprettholde et sterkt faglig og sosialt arbeids- og læringsmiljø.

Akademisk frihet

Fakultet for ingeniørvitenskap bestemmer selv over sine studieprogrammer og forskningsprioriteringer, noe som styrker rollen som en uavhengig kunnskapsinstitusjon. Fakultet for ingeniørvitenskap vil arbeide for å sikre den akademiske friheten, slik det er definert i universitets- og høyskoleloven, som en grunnleggende forutsetning for vår faglige aktivitet. Vi vil hegne om vår uavhengighet både institusjonelt og for våre vitenskapelig ansatte. Vi vil støtte våre ansattes muligheter til å delta i samfunnsdebatten med forskningsbasert kunnskap. Akademisk frihet innebærer også at vi arbeider i tråd med anerkjente normer for redelighet og kvalitet innenfor våre felt, og at vi har et ansvar for å bidra til at andre fagmiljøer etterlever de samme normene. Ansatte ved Fakultet for ingeniørvitenskap har også et akademisk ansvar for å bidra til å løse NTNUs samfunnsoppdrag.

Bærekraftig infrastruktur og drift

Laboratorier og infrastruktur er avgjørende for å nå våre ambisjoner om fremragende utdanning og forskning. De skal være bærekraftige både miljømessig og økonomisk, samt moderne og funksjonelle for vår kjernevirksomhet. Vi er involvert i infrastruktur både ved NTNU og eksternt, i samarbeid med andre aktører. Eksempler på viktige infrastrukturer inkluderer Norsk havteknologisenter. Studentenes læringsarealer er essensielle for høy kvalitet i utdanningen, og skal støtte både individuell og felles læring. Vi skal ha identitetsarealer hvor studenter kan møtes, lære og trives. Vår infrastruktur driftes effektivt og helhetlig, med tilrettelegging for sambruk og samordning der det gir økonomisk og faglig mening. Fakultet for ingeniørvitenskap skal ha en bærekraftig økonomi som sikrer gode rammevilkår for suksess. Høy gjennomføringsgrad blant studenter og stipendiater er da viktig. Vi prioriterer samarbeid og arbeidsdeling mellom våre institutter og med andre fakulteter for å oppnå våre ambisjoner og muligheter til å spesialisere og satse.

En kompetent og fleksibel administrasjon og teknisk stab

På Fakultet for ingeniørvitenskap har vi en kompetent og fleksibel administrasjon og teknisk stab som er tett på kjernevirksomheten. Vi er kjent for vår endringsvilje, effektivitet og evne til å levere kvalitetstjenester tilpasset virksomhetens behov. Fremover vil omstillingsdyktighet og gjennomføringsevne være avgjørende for vår suksess. Vi bruker systemer og prosesser som sikrer høy kvalitet i alt vi gjør, og utnytter mulighetene i digitale verktøy. Vi er en pådriver for utvikling av administrative verktøy og arbeidsprosesser. Samarbeid, ressursutnyttelse og arbeidsdeling på tvers av nivåer og enheter er sentralt i vår arbeidsform. Vi jobber som ett lag, i nettverk, og med mål om kontinuerlig forbedring og utvikling av nye tjenester basert på virksomhetens behov.

En organisasjon som er i stand til å møte fremtiden

Fakultet for ingeniørvitenskap skal omsette strategien, gjennomføre tiltak og bidra til at resultater skapes. Vi prioriterer og setter retning, og evner å motivere organisasjonen til endring og måloppnåelse. Gjennom god ledelse og god virksomhetsstyring skaper vi handlingsrom for videre utvikling. Å skape godt arbeidsmiljø er en viktig lederoppgave. For å møte fremtiden må vi ha et utstrakt samarbeid på mange nivåer, både innenfor og utenfor NTNU. Internt skal vi jobbe som ett fakultet og ett NTNU. Vi styrker vår strategiske robusthet ved å identifisere, forstå og håndtere kritiske usikkerheter. Dette gjør oss bedre rustet til å ta tidsriktige beslutninger, styrke omstillingsevne og gripe muligheter i et komplekst og uforutsigbart landskap.