GRAFI – Pilotprosjekt for geografisk og etnografisk fokusert integrasjon av AI

GRAFI – Pilotprosjekt for geografisk og etnografisk fokusert integrasjon av AI

GRAFI – Pilotprosjekt for geografisk og etnografisk fokusert integrasjon av AI

Illustration of students using computers and AI

Hva er GRAFI?
GRAFI er et pilotprosjekt som undersøker hvordan kunstig intelligens (KI), og særlig store språkmodeller (SSM), kan integreres i undervisning og forskning innen geografi og sosialantropologi. Prosjektet tar høyde for ulike studenters behov og faglige forutsetninger, og fokuserer på fagrettet, kritisk og praktisk bruk av KI i utdanning og forskningsmetode.

GRAFI har som mål å heve både studenters og ansattes kompetanse i bruk av kunstig intelligens (KI) innenfor skrivetunge fagtradisjoner som geografi og sosialantropologi. Prosjektet søker å fremme samfunnskritisk og etisk refleksjon rundt KI samtidig som det tilbyr praktisk veiledning i effektiv og faglig relevant bruk av store språkmodeller. Videre ønsker vi å styrke fagrettet bruk av KI i undervisning og forskning, og legge til rette for deling av erfaringer og undervisningsmateriale på tvers av fagmiljøer.

Prosjektstruktur

Prosjektet er organisert i fire arbeidspakker med undervisning høsten 2025:

Nivå 1: Samfunnskritisk og etisk vurdering av KI
I samarbeid med forskningsgruppen EMERGE utvikles undervisning for bachelorstudenter om samfunnsmessige konsekvenser og etiske problemstillinger knyttet til KI. 

Nivå 2: Praktisk forståelse av språkmodeller
Førsteårsstudenter i geografi og sosialantropologi tilbys innføring i bruk av generativ KI i arbeid med akademisk skriving, kildekritikk og analytisk tenkning.

Nivå 3: Fagrettede forskningsmetoder støttet av KI
Masterstudenter får veiledning i bruk av KI i fagspesifikke forskningsmetoder. Dette inkluderer både etnografisk datainnsamling og analyse, samt bruk av geografiske informasjonssystemer (GIS) og maskinlæring i geografi.

Nivå 4: Kompetanseheving blant ansatte
Prosjektet omfatter seminarer for ansatte ved instituttet for å dele resultater og undervisningsmateriale, samt tilby veiledning i hvordan KI kan brukes for å styrke faglige kjerneverdier.