Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Marie Opdal Ulset

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Marie Opdal Ulset

Stipendiat
Institutt for geografi og sosialantropologi
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

marie.o.ulset@ntnu.no
7455 Bygg 7 Dragvoll, Trondheim
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Mitt PhD-prosjekt om kunstig intelligens fokuserer på de uklare grensene mellom juks og hjelpemidler i høyere utdanning. Den foreløpige tittelen på prosjektet er "the Automation of Learning in Higher Education". Dette etnografiske arbeidet baserer seg på deltakende observasjon og intervjuer med studenter og ansatte ved NTNU i Trondheim.

"Bildung" eller dannelse har vært sentralt for ideen om universitetet, er dette på vei til å endre seg med våre nye språkmodeller?

I prosjektet undersøker jeg ulike strategier som studenter benytter for å bestå fag og fullføre utdanningsløp. Eksempler på dette inkluderer koking, strategisk konting og bruk av kunstig intelligens. Jeg utforsker skillelinjene mellom hva som betraktes som hjelpemidler og juks, skrivingens rolle som et "tankeverktøy", og hvordan kunstig intelligens påvirker studentenes hverdag i studiene. Til tross for usikkerheten knyttet til bruk av språkmodeller som ChatGPT og Copilot velger mange studenter å utforske disse nye gråsonene i akademisk skriving.

Kompetanseord

  • AI
  • Artificial Intelligence
  • Juks
  • KI
  • Kunstig Intelligens
  • LLM
  • Large Language Model
  • automasjon
  • fusk
  • koking
  • språkmodel
  • tenkeskriving

Forskning

Mitt PhD-prosjekt om kunstig intelligens fokuserer på de uklare grensene mellom juks og hjelpemidler i høyere utdanning. Den foreløpige tittelen på prosjektet er "the Automation of Learning in Higher Education". Dette etnografiske arbeidet baserer seg på deltakende observasjon og intervjuer med studenter og ansatte ved NTNU i Trondheim.

"Bildung" eller dannelse har vært sentralt for ideen om universitetet, er dette på vei til å endre seg med våre nye språkmodeller?

I prosjektet undersøker jeg ulike strategier som studenter benytter for å bestå fag og fullføre utdanningsløp. Eksempler på dette inkluderer koking, strategisk konting og bruk av kunstig intelligens. Jeg utforsker skillelinjene mellom hva som betraktes som hjelpemidler og juks, skrivingens rolle som et "tankeverktøy", og hvordan kunstig intelligens påvirker studentenes hverdag i studiene. Til tross for usikkerheten knyttet til bruk av språkmodeller som ChatGPT og Copilot velger mange studenter å utforske disse nye gråsonene i akademisk skriving.

Ved siden av PhD-prosjektet leder jeg også det tverrfaglige prosjektet "GRAFI – Pilotprosjekt for geografisk og etnografisk fokusert integrasjon av AI" som ser kritisk på muligheter og utfordringer knyttet til fagrettet bruk KI innen geografi og sosialantropologi.

  • Forskningsgruppen EMERGE

GRAFI - Pilotprosjekt for geografisk og etnografisk fokusert integrasjon av AI

Hvordan ser fagrettet bruk av KI ut i emner der skriving er en kjerneverdi? Med kritisk blikk undersøker vi hvordan KI, og særlig store språkmodeller, kan (og ikke kan) brukes i undervisning og forskning innen geografi og sosialantropologi.

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Alle publikasjoner i Nasjonalt vitenarkiv (NVA)

2023

  • Mørtsell, Tonje; Fyhn, Håkon; Stebergløkken, Heidrun Marie Voldheim; Callanan, Martin; Saksvik-Lehouillier, Ingvild; Lønne, Tuva Fjærtoft. (2023) EMERGE 2023. Emerging Education – Emerging Technology: Exploring the Emerging University. Dep. of Social Anthropology Dep. of Social Anthropology
    Rapport

2022

  • Ulset, Marie Opdal; Broadbent, Elizabeth; Eriksen, Thomas Hylland. (2022) Automated Care in New Zealand. ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI)
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Ulset, Marie Opdal; Broadbent, Elizabeth; Eriksen, Thomas Hylland. (2022) Automated Care in New Zealand. ACM/IEEE International Conference on Human-Robot Interaction (HRI)
    Vitenskapelig artikkel

Rapport

  • Mørtsell, Tonje; Fyhn, Håkon; Stebergløkken, Heidrun Marie Voldheim; Callanan, Martin; Saksvik-Lehouillier, Ingvild; Lønne, Tuva Fjærtoft. (2023) EMERGE 2023. Emerging Education – Emerging Technology: Exploring the Emerging University. Dep. of Social Anthropology Dep. of Social Anthropology
    Rapport

Undervisning

Emner

  • SANT3800 - Eksperter i team - Virtuelle verdener - teknologi, nærhet og avstand

Bidratt i undervisning i emnet SANT3024 - Etnografisk metode og prosjektdesign med forelesning om Digital Antropologi Høst 2022, Høst 2023, Høst 2024, Høst 2025

Formidling

2025

  • Vitenskapelig foredrag
    Ulset, Marie Opdal. (2025) Mister man eller får man noe menneskelig av å bruke KI som læringsstøtte?. Event: NAF Konferanse 2025 - Umistelig , Oslo 2025-10-23 - 2025-10-25

2024

  • Vitenskapelig foredrag
    Ulset, Marie Opdal. (2024) Studenter og KI. HFs møteplass for studieprogramledere og nestledere for utdanning , Trondheim 2024-05-14 - 2024-05-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Ulset, Marie Opdal. (2024) Students and AI. Lunsj og lær , Webinar 2024-05-14 - 2024-05-14
  • Vitenskapelig foredrag
    Ulset, Marie Opdal. (2024) Koking og kunstig intelligens blant NTNU-studenter. Årlig samling i Helsefremmingsnettverket , Webinar 2024-05-23 - 2024-05-23

2023

  • Vitenskapelig foredrag
    Cyvin, Jakob Bonnevie; Fyhn, Håkon; Saksvik-Lehouillier, Ingvild; Seland, Astrid; Bergset, Malin; Røyrvik, Jens Olgard Dalseth. (2023) Virtuell virkelighet som muliggjørende teknologi i høyere utdanning. Et spekter av erfaringer med varierte løsninger. Læringsfestivalen , Trondheim 2023-05-08 - 2023-05-09

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo