Lev og lær - Eksperter i team
Lev og lær
– «Gamification» - for å gjøre læring gøy!
Introduksjon
Landsbyen Lev og lær vil bidra til å foreslå, utprøve og utvikle tilnærminger til læring som inkluderer «gamification» («spillifisering»). Begrepet gamification ble skapt av den britiske programmereren Nick Pelling, og betyr å anvende spillmekanismer og -elementer i sammenhenger som ikke i utgangspunktet har noe med spill å gjøre. Et eksempel på dette kan være bruk av Kahoot som et verktøy i undervisning. Målet med gamification er å motivere mennesker til læring gjennom å øke deres engasjement og skape mestringsfølelse. Gamification kan i prinsippet brukes i tilknytning til alle fagområder. Landsbyen søker dermed studenter med et bredt spekter av faglige bakgrunner.
Gamification kan for eksempel være nyttig for å:
- strukturere og organisere læringsaktiviteter for ulike aldersgrupper i forskjellige sammenhenger
- forstå og mestre ulike roller, som for eksempel forelder, elev, mosjonist eller arbeidstaker
- bidra til å bryte barrierer i hverdagen, som for eksempel å komme i gang med trening eller legge om livsstilen
- dyktiggjøre seg i praktiske ferdigheter
- forbedre samhandlings- og arbeidsprosesser på ulike arenaer (arbeid, fritid, hjem, etc.)
- organisere hverdagen
Problemstillinger innenfor temaet kan belyses ut fra ulike perspektiver og egner seg derfor godt for tverrfaglighet.
Mulige problemstillinger for prosjekter i denne landsbyen kan være:
- Hvordan legge til rette for ulike typer hverdagslæring ved bruk av spill-elementer?
- Hvordan kan bruk av spill-elementer bidra til økt læringsutbytte?
- Hvordan kan man ved bruk av spill-elementer nå ut til grupper av folk som kanskje er vanskelig å inkludere i andre former for læringsaktiviteter?
- Hvordan kan spill-elementer:
- tilpasses personer med ulike behov, i ulike livssituasjoner eller læringskontekster?
- bidra til utvikling når det gjelder helse-, kostholds- eller andre livsstilsspørsmål?
- brukes til å øve opp ulike ferdigheter?
- bidra til å lette hverdagen til enkeltpersoner eller grupper?
- motivere for deltakelse på ulike læringsarenaer?
- brukes til å nå ut til befolkningen med informasjon og opplysning?
Relevant kompetanse
Landsbyen vil deles inn i grupper som hver skal arbeide frem et produkt som på en eller annen måte kan knyttes til gamification. Produktets karakter og beskaffenhet er ikke forhåndsbestemt, her oppfordres gruppene til å tenke nytt. Det er ingen krav om tekniske ferdigheter eller – innsikt. Kreativitet, lekenhet, sosial kompetanse og engasjement er egenskaper som er gode å ha med seg inn i landsbyen. Ettersom selve samarbeidsprosessen vil vektlegges sterkt gjennom gruppebaserte øvelser, refleksjoner og skriftlige arbeider, vil evnen og viljen til å bidra til et fruktbart samarbeidsklima være like viktig som den enkeltes faglige bidrag.
Emnekode: VL3800
Landsbytittel: Lev og lær
Type: Intensiv
Språk: Norsk
Landsbyleder: Gunhild Marie Roald og Ida Malén Gabrielsen
Undervises: Vår 2019
Viktig informasjon om EiT:
- Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
- Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
- I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
- Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.