Design for Inkludering: Samskaping og Frivillighet mot Ungt Utenforskap

Design for Inkludering: Samskaping og Frivillighet mot Ungt Utenforskap

Frivillighetssektoren og ungt utenforskap står overfor sine egne utfordringer, som inkluderer sosial isolasjon, høye nivåer av psykiske helseproblemer blant unge, og begrensede ressurser for å håndtere disse problemene. Basert på tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) er det anslått at rundt 10% av unge står utenfor utdanning, arbeidsliv og opplæring. Livsutfordringer på ulike områder og utfordringer med psykisk og fysisk helse fører til ulike former for utenforskap som er bekymringsfullt. Dette understreker behovet for at flere engasjerer seg i arbeidet med frivillighet og inkludering.

I denne landsbyen ønsker vi å fokusere på hvordan vi kan jobbe med sosial innovasjon og samskaping i praksis for å legge til rette for aktive, informerte og involverte ungdom/unge i godt samspill med Trondheim kommune, frivillige organisasjoner og lokalsamfunnet.

Tre illustrasjoner med flere personer som snakker eller arbeider
Illustrasjoner: Colourbox

Relevant kompetanse

Landsbyen legger opp til en tverrfaglig innsats hvor all fagkompetanse i utgangspunktet er relevant. Det er også viktig med personlig interesse og engasjement for landsbyens tema.  

Om landsbyen

Vi har et aktivt samarbeid med Trondheim kommune og andre lokale aktører. Tema for oppgavene kommer frem i dialog med samarbeidsaktører for å sikre eierskap og godt samarbeid, og med utgangspunkt i dette vil studentgruppene i landsbyen selv formulere sine egne oppgaver.  

I arbeidet bør studentene anvende kunnskap og metoder fra egne fagfelt. I tillegg vil vi introdusere designtenkning og legge vekt på medvirkning fra aktuelle brukergrupper underveis. 

Landsbyen benytter alternativ vurdering, med muntlig presentasjon og poster i stedet for prosjektrapport.  

Eksempel på aktuelle tema for prosjekt 

  • Utforsking av design for inkludering, fellesskap og samskaping blant unge, frivillige organisasjoner og lokalsamfunnet. 
  • Utforsking av nye måter å sette sammen eksisterende tilbud og samarbeid på 
  • Vurdering av tiltak for å tilrettelegge for samskaping mellom kommune, skoler, og frivillighetssektoren for å bekjempe ungt utenforskap. 
  • Evaluering av sosiale intervensjonsmodeller som skal bidra til bedre mental helse og økt inkludering av unge i lokalsamfunnet.
  • Evaluering av frivillige initiativer og deres effektivitet i å redusere utenforskap og fremme fellesskap blant ungdom. 

Mer informasjon

Muntlig vurdering av prosjektet

I denne landsbyen er prosjektrapporten og den obligatoriske presentasjonen av prosjektet omgjort til en muntlig eksamen som teller 50 % av karakteren. Den muntlige eksamen blir vurdert etter de samme kriteriene som prosjektrapporten.

Fakta

  • Emnekode: TPD4850
  • Landsbytittel: Design for Inkludering: Samskaping og Frivillighet mot Ungt Utenforskap
  • Type: Langsgående
  • Språk: Norsk
  • Landsbyleder: Erica Löfström
  • Kontaktinformasjon: erica.lofstrom@ntnu.no 
  • Undervises: Våren 2024
  • Undervisningssted: Trondheim
    Vertsfakultet: AD

Hvordan melder jeg meg opp i EiT?

Infoboks nettpresentasjoner

Viktig informasjon om EiT:

  • Det unike med EiT er fokuset på samarbeidskompetanse og gruppeprosesser.
  • Undervisningsformen i EiT forutsetter at alle bidrar og er til stede hele semesteret. Derfor er det obligatorisk tilstedeværelse hver landsbydag.
  • I motsetning til mange emner er spesielt de første dagene viktig i EiT. Det er da dere i gruppa blir kjent med hverandre, og diskuterer hva hver enkelt kan bidra med. Dere skal også utarbeide den obligatoriske samarbeidsavtalen, samt begynne å utarbeide en felles problemstilling.
  • Utfyllende informasjon om Eksperter i team finner du på siden for studenter.