StudyWell

StudyWell samler forskere, studenter og ansatte fra tre studieprogram, studentsamskipnader og kommunale tjenester i Trondheim og Gjøvik. Prosjektet tar en innovativ tilnærming for å forbedre studentenes psykiske helse ved å kombinere relasjonell velferd og tjenestedesign.
Tjenestedesign gir et rammeverk for å foreslå strategiske intervensjoner på fire nivåer: individ, samfunn, system og fremtid. Relasjonell velferd tilbyr teorier og perspektiver for å håndtere kroniske problemer som psykisk helse fra et samfunnsperspektiv.
Prosjektet vil styrke studiemiljøets rolle og bruke det som en arena for å forbedre studentenes psykiske helse. Ved å identifisere stressfaktorer og beste praksis, vil tjenestedesign bidra til å skape et bedre miljø for studentene.
StudyWell vil også kartlegge eksisterende tjenester og foreslå nye strategiske intervensjoner for å sikre at studentene får den hjelpen de trenger. Gjennom samarbeid mellom NTNU, SiT, Velferdstinget, Trondheim kommune og Gjøvik kommune, vil prosjektet utvikle og teste tiltak som kan forbedre studentenes helse og trivsel.
Publikasjoner
Vitenskapelige artikler
- Nielsen, Brita Fladvad; Reed, Nina Petersen; Ness, Ottar; Bjerck, Mari Eyde; Pinto, Arnfrid Farbu; Memet, Ipar Ehet; Lineer, Katie Aurora. (2024). StudyWell: a co-design project for enhancing student mental health and wellbeing through service design and relational welfare. Proceedings of the Design Society
- Pinto, Arnfrid Marie Farbu; Mjøen, Odd Morten; Reed, Nina Petersen. (2024). Beyond the first week: sustaining the feeling of social inclusion and sense of belonging for students. International Journal of Qualitative Studies on Health and Well-being.
Vitenskapelige foredrag
- Memet, Ipar Ehet. (2024). Understanding the dynamics between educator and learner with the didactic triangle. 6th Annual PaTHES Conference - Higher Education Brought To Life, Trondheim 2024.
- Pinto, Arnfrid Farbu; Pinto, Duarte Nuno Farbu; Mjøen, Odd Morten; Reed, Nina Petersen. (2024). Positive Interactions and Supportive Learning Environments: Keys to Enhanced Student Engagement. Conference proceedings: The Future of Education
Workshops
- Pinto, Arnfrid Farbu; Lineer, Katie Aurora; Memet, Ipar. (2023). Workshop: Hvor går grensen for tilrettelegging i akademia? NTNU Universitetet for alle, Trondheim 2023.
Annet
- Lineer, Katie Aurora; Memet, Ipar Ehet; Pinto, Arnfrid Farbu. (2023). StudyWell poster. NTNU Health Conference, Trondheim 2023.
-
Moe, Hanna Limstrand (Master thesis, 2024). Studenters psykiske helse og trivsel: En utforskende oppgave om hvordan tjenestedesign og samskaping kan bidra til økt trivsel blant studenter. .
-
Kjøpstad, Joakim (Bachelor thesis, 2024). The Hub @ Gjøvik: A Service Design Approach to Improved University Student Experience and Wellbeing.
-
Brekke, Kristein (Master thesis, 2023). StudyWell – samskaping og tjenestedesign for bedret studentvelferd.
-
Kvassheim, Hedvig Bjørnsdatter (Master thesis, 2023). En systemorientert designtilnærming for å styrke studenters psykiske helse i studiemiljøet.
Prosjektmedlemmer
-
Mari Eyde Bjerck Førsteamanuensis, Studieprogramleder for master i interaksjonsdesign
+4747659512 mari.bjerck@ntnu.no Institutt for design -
Dagrun Astrid Aarø Engen Førsteamanuensis - Universitetspedagogikk
73590420 +4791799272 dagrun.engen@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Marikken Høiseth Førsteamanuensis, Nestleder forskning
73590123 marikken.hoiseth@ntnu.no Institutt for design -
Katie Aurora Lineer Stipendiat
73412187 katie.aurora.lineer@ntnu.no Institutt for design -
Ipar Memet Stipendiat
ipar.memet@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Ottar Ness Professor - Leder av NTNU WellFare: Nordisk forskningssenter for livskvalitet og sosial bærekraft
+4790125312 ottar.ness@ntnu.no Institutt for pedagogikk og livslang læring -
Arnfrid Farbu Pinto Stipendiat
+4799791757 arnfrid.farbu.pinto@ntnu.no Institutt for psykisk helse -
Nina Petersen Reed Førsteamanuensis
73412752 +4793824696 nina.p.reed@ntnu.no Institutt for psykisk helse