Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Zsofia Domsa

Zsofia Domsa

Førsteamanuensis
Institutt for språk og litteratur

zsofia.domsa@ntnu.no
73559938 Bygg 3, 3405B, Dragvoll
ResearchGate
Om Forskning Publikasjoner Undervisning Formidling

Om

Jeg er førsteamanuensis ved seksjon for nordisk litteratur på Institutt for språk og litteratur ved Det humanistiske fakultet. Jeg disputerte ved ELTE Universitetet i Budapest i 2009 med en avhandling om Jon Fosses tidlige dramatikk. Fra 2008 til 2022 var jeg ansatt ved ELTE hvor jeg hadde ansvar for undervisning i norsk og nordisk litteraturhistorie fra norrøn til moderne litteratur, litteraturteori samt norsk som andrespråk. I mitt forskningsarbeid har jeg jobbet mye med drama og teater og er bl.a. opptatt av å lese tekster i et kognitivt teoretisk perspektiv. Jeg er med i en ungarsk forskergruppe som har som mål å fremme kognitiv poetikk i fagmiljøet. Jeg har skrevet en rekke fagartikler på ungarsk som ikke er registrert i Cristin. Her er lenken til mine øvrige publikasjoner.

Kompetanseord

  • Dramatikk
  • Kognitiv poetikk
  • Litteraturdidaktikk
  • Litteraturhistorie
  • Nordisk litteraturvitenskap
  • Teatervitenskap

Forskning

Jeg har forsket på norsk og nordisk dramatikk. Jeg har også jobbet med stedsperspektiv i litteraturen og nytolkning av klassisk litteratur på scenen. I de siste årene har jeg vært med på et forskningsprosjekt knyttet til kognitiv litteraturdidaktikk og kognitiv poetikk.

 

  • Pårørenderollen og litteratur som remedium

Publikasjoner

Saga Literacy. A Cognitive Approach to the Teaching of Saga Literature with Special Emphasis on Negative Emotions.

I: Negative Emotions in the Reception of Fictional Narratives - A Cognitive Approach. Brill Academic Publishers 2022 ISBN 9783957432667. s. 155-174

En kognitiv poetisk lesning av Knut Hamsuns En Ærkeskjælm.

I: A Lifetime Dedicated to Norwegian Language and Literature: Papers in Honour of Professor Sanda Tomescu Baciu. Cluj-Napoca: Presa Universitară Clujeană 2021 ISBN 978-606-37-1026-1. s. 117-124

Scene og landskap i Jon Fosses dramatikk

I: Scandinavian Exceptionalisms: Culture, Society, Discourse. Freie Universität Berlin 2021 ISBN 978-3-932406-44-7. s. 269-289

Det useielege – språkets muligheter i Jon Fosses familiedramaer, Namnet og Mor og barn.

Papers in Scandinavian Studies Skandinavisztikai Füzetek 2019 s. 19-30

Knut Hamsuns Sult på scenen

Nordlit 2020 (47) s. 187-202

«Og det er ikkje vits i å seie noko» – om Jon Fosses Eg er vinden.

Studia Scandinavica 2018 s. 102-115

„Ser De da ikke at man svindler Dem?”: En nærlesning av Knut Hamsuns novelle Hemmelig ve.

Papers in Scandinavian Studies Skandinavisztikai Füzetek 2016 s. 53-64 NTNU

Einige Bemerkungen über den norwegischen Dynna-Runenstein.

Filogi 2020
  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2023

  • Domsa, Zsofia. (2023) Trauma og minne i Jon Fosses Stengd gitar. Scandinavistica Vilnensis
    Vitenskapelig artikkel

2022

  • Domsa, Zsofia. (2022) Saga Literacy. A Cognitive Approach to the Teaching of Saga Literature with Special Emphasis on Negative Emotions. Brill Academic Publishers
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Domsa, Zsofia. (2021) Scene og landskap i Jon Fosses dramatikk. Freie Universität Berlin
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Domsa, Zsofia. (2021) En kognitiv poetisk lesning av Knut Hamsuns En Ærkeskjælm . Presa Universitară Clujeană
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2020

  • Domsa, Zsofia. (2020) Knut Hamsuns Sult på scenen. Nordlit
    Vitenskapelig artikkel
  • Domsa, Zsofia; Acs, Péter. (2020) Einige Bemerkungen über den norwegischen Dynna-Runenstein. Filogi
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Domsa, Zsofia. (2019) Det useielege – språkets muligheter i Jon Fosses familiedramaer, Namnet og Mor og barn. Papers in Scandinavian Studies Skandinavisztikai Füzetek
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Domsa, Zsofia. (2018) «Og det er ikkje vits i å seie noko» – om Jon Fosses Eg er vinden. Studia Scandinavica
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Domsa, Zsofia. (2016) „Ser De da ikke at man svindler Dem?”: En nærlesning av Knut Hamsuns novelle Hemmelig ve. Papers in Scandinavian Studies Skandinavisztikai Füzetek
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Domsa, Zsofia. (2023) Trauma og minne i Jon Fosses Stengd gitar. Scandinavistica Vilnensis
    Vitenskapelig artikkel
  • Domsa, Zsofia. (2020) Knut Hamsuns Sult på scenen. Nordlit
    Vitenskapelig artikkel
  • Domsa, Zsofia; Acs, Péter. (2020) Einige Bemerkungen über den norwegischen Dynna-Runenstein. Filogi
    Vitenskapelig artikkel
  • Domsa, Zsofia. (2019) Det useielege – språkets muligheter i Jon Fosses familiedramaer, Namnet og Mor og barn. Papers in Scandinavian Studies Skandinavisztikai Füzetek
    Vitenskapelig artikkel
  • Domsa, Zsofia. (2018) «Og det er ikkje vits i å seie noko» – om Jon Fosses Eg er vinden. Studia Scandinavica
    Vitenskapelig artikkel
  • Domsa, Zsofia. (2016) „Ser De da ikke at man svindler Dem?”: En nærlesning av Knut Hamsuns novelle Hemmelig ve. Papers in Scandinavian Studies Skandinavisztikai Füzetek
    Vitenskapelig artikkel

Del av bok/rapport

  • Domsa, Zsofia. (2022) Saga Literacy. A Cognitive Approach to the Teaching of Saga Literature with Special Emphasis on Negative Emotions. Brill Academic Publishers
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Domsa, Zsofia. (2021) Scene og landskap i Jon Fosses dramatikk. Freie Universität Berlin
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Domsa, Zsofia. (2021) En kognitiv poetisk lesning av Knut Hamsuns En Ærkeskjælm . Presa Universitară Clujeană
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Undervisning

Emner

  • NORD3103 - Spesialiseringsemne i nordisk litteratur

Formidling

Men er det bra? Litteraturhuset i Trondheims kritiske panel

Om nye verk av Fosse, Aubert og Botheim 20. april 2023

Kan man skrive om døden? - Æ Å Trondheim litteraturfestival 2023

Naja Marie Aidt samtaler med Zsofia Domsa om sorg og språk 04. mai 2023
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Bruk av informasjonskapsler
Tilgjengelighetserklæring
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn