Vivi Lisbeth Nilssen
Publikasjoner
2022
-
Solheim, Randi;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Aasen, Arne Johannes.
(2022)
Seksåringar i skapande tekstleg samspel.
Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2020
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Bruk av elevarbeid i helklassesamtalen.
Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Høynes, Siri-Malén.
(2020)
Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
Fagbokforlaget. 2020. ISBN 9788245031959.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2020)
Encouraging working and communicating like mathematicians: An illustrative case on dialogic teaching.
Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Mentoring prospective mathematics teachers as conductors of whole class dialogues - Using video as a tool.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 77 (January-2019).
Vitenskapelig artikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 103 (4).
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
Nordic Research in Mathematics Education. Papers of NORMA 17. The Eight Nordic Conference on Mathematics Education. Stockholm, May 30 - June 2, 2017.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Pre-service mathematics teachers' whole-class dialogs during field practice.
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Praksisstudier i lærerutdanninga.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 978-82-450-2195-0.
Lærebok
2017
-
Burheim, Oda Tingstad;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Rønning, Frode.
(2017)
Fra å kjenne igjen til å beskrive egenskaper - Om kanter og hjørner.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education.
volum 46 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Igland, Mari-Ann;
Matre, Synnøve;
Klemp, Torunn;
Madsen, Roar;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Sikko, Svein Arne;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2017)
Uheldig polarisering mellom fag og pedagogikk.
Universitetsavisa.
Kronikk
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Positionings in an immature triad in teacher education.
European Journal of Teacher Education.
volum 40 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Enge, Ole;
Fauskevåg, Odin;
Fjørtoft, Henning;
Haugan, Jan Arvid;
Klemp, Torunn;
Sjølie, Ela;
Tønseth, Christin;
Guldal, Tale Margrethe;
Postholm, May Britt.
(2017)
Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
volum 11 (2).
Leder
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2017)
Leder: Jubileumsnummeret.
FoU i praksis.
volum 11 (1).
Leder
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2017)
Ten years with Tidsskriftet FoU i praksis: Focus, findings and research.
FoU i praksis.
volum 11 (1).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2017)
Ti år med Tidsskriftet FoU i praksis: Fokus, funn og forskning.
FoU i praksis.
volum 11 (1).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2016
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2016)
Skriving i et digitalt triadisk refleksjonsfellesskap i lærerutdanninga.
Acta Didactica Norge.
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Strømman, Elin;
Dons, Carl Fredrik.
(2016)
På vei til å bli skrivelærer. Lærerstudenten i dialog med teori og praksis.
Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 9788202525163.
Vitenskapelig monografi
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2016)
The first-year as a mentor in Norwegian teacher education – asking for the authoritative word.
NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
volum 1 (1).
Vitenskapelig artikkel
2015
-
Burheim, Oda T.;
Gillebo Paus, Karoline;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2015)
Så deilig å få snakke fag!.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2015)
Praksis i utlandet - en stimulans til kraftfull refleksjon?.
UNIPED.
volum 38 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Solheim, Randi.
(2015)
'I see what I see from the theory I have read.' Student teachers' learning through theory in practice.
Journal of Education for Teaching.
volum 41 (4).
Vitenskapelig artikkel
2014
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2014)
Ny som praksislærer - motivasjon, inspirasjon og frustrasjon.
FoU i praksis.
volum 8 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2014)
Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis.
Universitetsforlaget. 2014. ISBN 978-82-15-02284-0.
Vitenskapelig monografi
2012
-
Iversen, Elisabeth;
Lefdal, Hans Erik;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Tislevoll, Snefrid;
Tobiassen, Roald;
Rud, Anne-Kari;
Amsrud, Arve.
(2012)
Praksismodeller i PPU - OFA.
2012.
Rapport
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2012)
Analyse i kvalitative studier. Den skrivende forskeren.
Universitetsforlaget. 2012. ISBN 9788215020471.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2012)
Analyse i kvalitative studier. Den skrivende forskeren.
Universitetsforlaget. 2012. ISBN 9788215020471.
Vitenskapelig monografi
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Ristesund, Ingeborg.
(2012)
Å få tak i elevers begrepsforståelse - en viktig del av lærerarbeid, en utfordring for lærerstudenten.
FoU i praksis.
volum 6 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Solheim, Randi.
(2012)
Å forstå kva elevane forstår. Om skriving som bru mellom teori og praksis i lærarutdanninga.
Å skrive seg inn i læreryrket.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2011)
Redaktørens forord i R. Voldseth "Det fungerer som det sto i teorien, det ja" En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av læring i et utviklingsprosjekt.
Skriftserien klasseromsforskning.
Leder
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
De nye grunnskolelærerutdanningene: Praksis som læringsarena.
Utdanning.
Kronikk
2010
-
Nilssen, Vivi L..
(2010)
Encouraging the habit of seeing in student teaching.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 26 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2010)
Guided Planning in First-Year Student Teachers' Teaching.
Scandinavian Journal of Educational Research.
volum 54 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2010)
Praksislæreren.
Universitetsforlaget. 2010. ISBN 9788215015880.
Vitenskapelig monografi
-
Nilssen, Vivi L.;
Klemp, Torunn.
(2010)
Praksis som læringsarena i de nye grunnskolelærerutdanningene.
Utdanning.
Kronikk
2009
-
Nilssen, Vivi L..
(2009)
Lærer og øvingslærer - om utvikling av dobbel yrkesidentitet.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 93 (2).
Vitenskapelig artikkel
2008
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2008)
"Det er læringseffekten som er viktig, det er ikke bare å holde på med datamaskina for at det er morsomt" En kvalitativ studie av tre læreres erfaring med IKT som verktøy i undervisningen.
Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-519-2365-1. Skriftserien klasseromsforskning (18).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Nilssen, Vivi L..
(2008)
Mentoring as a way of developing student teachers¿ pedagogical content knowledge in mathematics.
Den 10. nordiske læreruddannelseskongres: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen. Abstrakter.
Annet
-
Vasseljen, Nina Aagesen;
Nilssen, Vivi L..
(2008)
"7 kyllinger + 4 egg = blir snart 11 kyllinger" - regnefortellinger som grunnlag for å møte elevene der de er.
Å skrive i alle fag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2007
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 13 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2007)
"Da slipp du å sit der å vær dum". En fenomenologisk studie av gutters opplevelse knyttet til bruk av læringsstrategier.
Tapir Akademisk Forlag. 2007. ISBN 9788251922197.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Nilssen, Vivi L..
(2007)
Mentoring teaching mathematics: The importance of shared focus of attention.
Teachers learning in communities. International perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2007)
Seeing the kids - seeing the student teachers; dealing with two arenas the whole way. A case study of a cooperating teacher mentoring first-year student teachers´mathematics teaching. Thesis for the degree philosophiae doctor.
2007. ISBN 9788247104279.
Doktorgradsavhandling
-
Nilssen, Vivi L..
(2007)
Veiledning av lærerstudenters undervisning i matematikk.
Forsk med! Lærere og forskere i læringsarbeid.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2006
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Elevbok 1.
2006. ISBN 8204112319.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Elevbok 2.
2006. ISBN 8204112335.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Elevbok 3.
2006. ISBN 8204112351.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Lærerbok 1.
2006. ISBN 8204112386.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Lærerbok 2.
2006. ISBN 8204112394.
Lærebok
-
Hellefossmo, Veronika Sagerup;
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Postholm, May Britt.
(2006)
Det er sammenhengen, og det å få orden på tilværelsen, som er en av de store utfordringene: en mikroetnografisk studie av en spesialpedagogs tilrettelegging av opplæringen for to barn med spesielle behov.
Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 9788251921596.
Rapport
-
moen, elin;
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Postholm, May Britt.
(2006)
Da slipp du å sitt der å vær dum: en fenomenologisk studie av gutters opplevelse knyttet til bruk av læringsstrategier.
Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 9788251922197.
Rapport
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2006)
"Det er sammenhengen, og det å få orden på tilværelsen, som er en av de store utfordringene". En mikroetnografisk studie av en spesialpedagogs tilrettelegging av opplæringen for to barn med spesielle behov.
Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 8251921597.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2005
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Postholm, May Britt.
(2005)
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag. 2005. ISBN 8251920531.
Fagbok
-
Nilssen, Vivi L..
(2005)
På jakt etter (eller forfulgt av) analyseenheten.
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2004
-
Nilssen, Vivi L..
(2004)
Praksisfeltet som læringsarena.
Kongressrapport: den 7. nordiske lærerutdanningskongress Bergen 2002 - lærerutdanning mellom akademia og profesjon.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2003
-
Nilssen, Vivi L.;
Nilssen, Vivi L.;
Karlsen, Geir;
Løkken, Gunvor.
(2003)
FOU i praksis.
2003. ISBN 8279230238.
Rapport
2001
-
Måsøval, Heidi Strømskag;
Nilssen, Vivi L..
(2001)
Bokanmeldelse av Ida Heiberg Solem og Elin Kirsti Lie Reikerås: "Det matematiske barnet".
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.
Anmeldelse
-
Nilssen, Vivi L.;
Botten, Geir.
(2001)
Det e´ måten min : tilpasset opplæring og matematikk.
Tilpasning og tilhørighet i en skole for alle.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2000
-
Nilssen, Vivi Lisbet;
Botten, Geir;
Kibsgaard, Sonja.
(2000)
"Kor stor e´en stor potet?".
Om å blåse liv i en ulmende gnist - drama på småskoletrinnet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1999
-
Holden, Ingvill M;
Nilssen, Vivi L.
(1999)
Felix Fabula, 4. Matematikkboka.
Universitetsforlaget. 1999. ISBN 8200450007.
Lærebok
-
Holden, Ingvill M;
Nilssen, Vivi L.
(1999)
Felix Fabula, 4: Ekstrabok.
Universitetsforlaget. 1999. ISBN 8200450031.
Lærebok
-
Nilssen, Vivi L.;
Holden, Ingvill M..
(1999)
Felix Fabula, 4. Matematikk : Lærerens bok.
1999. ISBN 8200450058.
Lærebok
1998
-
Holden, Ingvill M.;
Nilssen, Vivi L..
(1998)
Felix Fabula, 3. Matematikk : lærerens bok.
Universitetsforlaget. 1998. ISBN 8200424979.
Fagbok
-
Holden, Ingvill M.;
Nilssen, Vivi L..
(1998)
Felix Fabula, 3. Matematikkboka.
Universitetsforlaget. 1998. ISBN 8200424987.
Fagbok
-
Holden, Ingvill M.;
Nilssen, Vivi L..
(1998)
Felix Fabula, 3: Ekstraboka.
1998. ISBN 8200424952.
Lærebok
-
Nilssen, Vivi L.;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Wangsmo-Cappelen, Vibeke.
(1998)
Mentoring the Teaching of Multiplication: a case study [1].
European Journal of Teacher Education.
volum 21 (1).
Vitenskapelig artikkel
1997
-
Nilssen, Vivi L..
(1997)
Felix Fabula, 2: Felix Fabula teller.
1997. ISBN 8200422607.
Lærebok
-
Nilssen, Vivi L..
(1997)
Når æ i ettertid sjer situajonan utanfrå så... : om veiledning og refleksjon i den nærmeste utviklingssonen.
Klasserommet i sentrum : festskrift til Åsmund Lønning Strømnes.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
1995
-
Nilssen, Vivi L..
(1995)
"Dæm tænkt på ein heilt anna måte einn ka æ gjor" : en kasusstudie av en lærerstudents matematikkundervisning i 2. klasse.
1995.
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Mentoring prospective mathematics teachers as conductors of whole class dialogues - Using video as a tool.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 77 (January-2019).
Vitenskapelig artikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 103 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Burheim, Oda Tingstad;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Rønning, Frode.
(2017)
Fra å kjenne igjen til å beskrive egenskaper - Om kanter og hjørner.
Bedre Skole.
Populærvitenskapelig artikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education.
volum 46 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Igland, Mari-Ann;
Matre, Synnøve;
Klemp, Torunn;
Madsen, Roar;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Sikko, Svein Arne;
Torgersen, Eivind Nessa.
(2017)
Uheldig polarisering mellom fag og pedagogikk.
Universitetsavisa.
Kronikk
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Positionings in an immature triad in teacher education.
European Journal of Teacher Education.
volum 40 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Enge, Ole;
Fauskevåg, Odin;
Fjørtoft, Henning;
Haugan, Jan Arvid;
Klemp, Torunn;
Sjølie, Ela;
Tønseth, Christin;
Guldal, Tale Margrethe;
Postholm, May Britt.
(2017)
Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
volum 11 (2).
Leder
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2017)
Leder: Jubileumsnummeret.
FoU i praksis.
volum 11 (1).
Leder
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2017)
Ten years with Tidsskriftet FoU i praksis: Focus, findings and research.
FoU i praksis.
volum 11 (1).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2017)
Ti år med Tidsskriftet FoU i praksis: Fokus, funn og forskning.
FoU i praksis.
volum 11 (1).
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2016)
Skriving i et digitalt triadisk refleksjonsfellesskap i lærerutdanninga.
Acta Didactica Norge.
volum 10 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2016)
The first-year as a mentor in Norwegian teacher education – asking for the authoritative word.
NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk.
volum 1 (1).
Vitenskapelig artikkel
-
Burheim, Oda T.;
Gillebo Paus, Karoline;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2015)
Så deilig å få snakke fag!.
Adresseavisen.
Kronikk
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2015)
Praksis i utlandet - en stimulans til kraftfull refleksjon?.
UNIPED.
volum 38 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Solheim, Randi.
(2015)
'I see what I see from the theory I have read.' Student teachers' learning through theory in practice.
Journal of Education for Teaching.
volum 41 (4).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2014)
Ny som praksislærer - motivasjon, inspirasjon og frustrasjon.
FoU i praksis.
volum 8 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Ristesund, Ingeborg.
(2012)
Å få tak i elevers begrepsforståelse - en viktig del av lærerarbeid, en utfordring for lærerstudenten.
FoU i praksis.
volum 6 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2011)
Redaktørens forord i R. Voldseth "Det fungerer som det sto i teorien, det ja" En fenomenologisk studie av tre læreres opplevelse av læring i et utviklingsprosjekt.
Skriftserien klasseromsforskning.
Leder
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
De nye grunnskolelærerutdanningene: Praksis som læringsarena.
Utdanning.
Kronikk
-
Nilssen, Vivi L..
(2010)
Encouraging the habit of seeing in student teaching.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies.
volum 26 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2010)
Guided Planning in First-Year Student Teachers' Teaching.
Scandinavian Journal of Educational Research.
volum 54 (5).
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi L.;
Klemp, Torunn.
(2010)
Praksis som læringsarena i de nye grunnskolelærerutdanningene.
Utdanning.
Kronikk
-
Nilssen, Vivi L..
(2009)
Lærer og øvingslærer - om utvikling av dobbel yrkesidentitet.
Norsk pedagogisk tidsskrift.
volum 93 (2).
Vitenskapelig artikkel
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Weidemann, Nina.
(2007)
An aspect of a teachers inclusive educational practice: scaffolding pupils through transitions.
Teachers and Teaching: theory and practice.
volum 13 (3).
Vitenskapelig artikkel
-
Måsøval, Heidi Strømskag;
Nilssen, Vivi L..
(2001)
Bokanmeldelse av Ida Heiberg Solem og Elin Kirsti Lie Reikerås: "Det matematiske barnet".
Tangenten - Tidsskrift for matematikkundervisning.
Anmeldelse
-
Nilssen, Vivi L.;
Gudmundsdottir, Sigrun;
Wangsmo-Cappelen, Vibeke.
(1998)
Mentoring the Teaching of Multiplication: a case study [1].
European Journal of Teacher Education.
volum 21 (1).
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Høynes, Siri-Malén.
(2020)
Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
Fagbokforlaget. 2020. ISBN 9788245031959.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Praksisstudier i lærerutdanninga.
Fagbokforlaget. 2018. ISBN 978-82-450-2195-0.
Lærebok
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Strømman, Elin;
Dons, Carl Fredrik.
(2016)
På vei til å bli skrivelærer. Lærerstudenten i dialog med teori og praksis.
Cappelen Damm Akademisk. 2016. ISBN 9788202525163.
Vitenskapelig monografi
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2014)
Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis.
Universitetsforlaget. 2014. ISBN 978-82-15-02284-0.
Vitenskapelig monografi
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2012)
Analyse i kvalitative studier. Den skrivende forskeren.
Universitetsforlaget. 2012. ISBN 9788215020471.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2012)
Analyse i kvalitative studier. Den skrivende forskeren.
Universitetsforlaget. 2012. ISBN 9788215020471.
Vitenskapelig monografi
-
Nilssen, Vivi L..
(2010)
Praksislæreren.
Universitetsforlaget. 2010. ISBN 9788215015880.
Vitenskapelig monografi
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2008)
"Det er læringseffekten som er viktig, det er ikke bare å holde på med datamaskina for at det er morsomt" En kvalitativ studie av tre læreres erfaring med IKT som verktøy i undervisningen.
Tapir Akademisk Forlag. 2008. ISBN 978-82-519-2365-1. Skriftserien klasseromsforskning (18).
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2007)
"Da slipp du å sit der å vær dum". En fenomenologisk studie av gutters opplevelse knyttet til bruk av læringsstrategier.
Tapir Akademisk Forlag. 2007. ISBN 9788251922197.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Elevbok 1.
2006. ISBN 8204112319.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Elevbok 2.
2006. ISBN 8204112335.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Elevbok 3.
2006. ISBN 8204112351.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Lærerbok 1.
2006. ISBN 8204112386.
Lærebok
-
Gulbrandsen, Jan Erik;
Løchsen, Randi;
Nilssen, Vivi L..
(2006)
Septimus. Matematikk for barnetrinnet. Lærerbok 2.
2006. ISBN 8204112394.
Lærebok
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Postholm, May Britt.
(2006)
"Det er sammenhengen, og det å få orden på tilværelsen, som er en av de store utfordringene". En mikroetnografisk studie av en spesialpedagogs tilrettelegging av opplæringen for to barn med spesielle behov.
Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 8251921597.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Postholm, May Britt.
(2005)
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Tapir Akademisk Forlag. 2005. ISBN 8251920531.
Fagbok
-
Holden, Ingvill M;
Nilssen, Vivi L.
(1999)
Felix Fabula, 4. Matematikkboka.
Universitetsforlaget. 1999. ISBN 8200450007.
Lærebok
-
Holden, Ingvill M;
Nilssen, Vivi L.
(1999)
Felix Fabula, 4: Ekstrabok.
Universitetsforlaget. 1999. ISBN 8200450031.
Lærebok
-
Nilssen, Vivi L.;
Holden, Ingvill M..
(1999)
Felix Fabula, 4. Matematikk : Lærerens bok.
1999. ISBN 8200450058.
Lærebok
-
Holden, Ingvill M.;
Nilssen, Vivi L..
(1998)
Felix Fabula, 3. Matematikk : lærerens bok.
Universitetsforlaget. 1998. ISBN 8200424979.
Fagbok
-
Holden, Ingvill M.;
Nilssen, Vivi L..
(1998)
Felix Fabula, 3. Matematikkboka.
Universitetsforlaget. 1998. ISBN 8200424987.
Fagbok
-
Holden, Ingvill M.;
Nilssen, Vivi L..
(1998)
Felix Fabula, 3: Ekstraboka.
1998. ISBN 8200424952.
Lærebok
-
Nilssen, Vivi L..
(1997)
Felix Fabula, 2: Felix Fabula teller.
1997. ISBN 8200422607.
Lærebok
Del av bok/rapport
-
Solheim, Randi;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Aasen, Arne Johannes.
(2022)
Seksåringar i skapande tekstleg samspel.
Samtale, samskrive, samhandle : Nye perspektiv på muntlighet og skriftlighet i samspill.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Bruk av elevarbeid i helklassesamtalen.
Samtaleorientert matematikk: Et samspill mellom didaktiske og adidaktiske situasjoner.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2020)
Encouraging working and communicating like mathematicians: An illustrative case on dialogic teaching.
Applying Cultural Historical Activity Theory in Educational Settings.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
Nordic Research in Mathematics Education. Papers of NORMA 17. The Eight Nordic Conference on Mathematics Education. Stockholm, May 30 - June 2, 2017.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Pre-service mathematics teachers' whole-class dialogs during field practice.
Proceedings of the 42nd Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 3).
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Solheim, Randi.
(2012)
Å forstå kva elevane forstår. Om skriving som bru mellom teori og praksis i lærarutdanninga.
Å skrive seg inn i læreryrket.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2008)
Mentoring as a way of developing student teachers¿ pedagogical content knowledge in mathematics.
Den 10. nordiske læreruddannelseskongres: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen. Abstrakter.
Annet
-
Vasseljen, Nina Aagesen;
Nilssen, Vivi L..
(2008)
"7 kyllinger + 4 egg = blir snart 11 kyllinger" - regnefortellinger som grunnlag for å møte elevene der de er.
Å skrive i alle fag.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2007)
Mentoring teaching mathematics: The importance of shared focus of attention.
Teachers learning in communities. International perspectives.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2007)
Veiledning av lærerstudenters undervisning i matematikk.
Forsk med! Lærere og forskere i læringsarbeid.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2005)
På jakt etter (eller forfulgt av) analyseenheten.
Kvalitative forskere i teori og praksis.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(2004)
Praksisfeltet som læringsarena.
Kongressrapport: den 7. nordiske lærerutdanningskongress Bergen 2002 - lærerutdanning mellom akademia og profesjon.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L.;
Botten, Geir.
(2001)
Det e´ måten min : tilpasset opplæring og matematikk.
Tilpasning og tilhørighet i en skole for alle.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbet;
Botten, Geir;
Kibsgaard, Sonja.
(2000)
"Kor stor e´en stor potet?".
Om å blåse liv i en ulmende gnist - drama på småskoletrinnet.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi L..
(1997)
Når æ i ettertid sjer situajonan utanfrå så... : om veiledning og refleksjon i den nærmeste utviklingssonen.
Klasserommet i sentrum : festskrift til Åsmund Lønning Strømnes.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Iversen, Elisabeth;
Lefdal, Hans Erik;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Tislevoll, Snefrid;
Tobiassen, Roald;
Rud, Anne-Kari;
Amsrud, Arve.
(2012)
Praksismodeller i PPU - OFA.
2012.
Rapport
-
Nilssen, Vivi L..
(2007)
Seeing the kids - seeing the student teachers; dealing with two arenas the whole way. A case study of a cooperating teacher mentoring first-year student teachers´mathematics teaching. Thesis for the degree philosophiae doctor.
2007. ISBN 9788247104279.
Doktorgradsavhandling
-
Hellefossmo, Veronika Sagerup;
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Postholm, May Britt.
(2006)
Det er sammenhengen, og det å få orden på tilværelsen, som er en av de store utfordringene: en mikroetnografisk studie av en spesialpedagogs tilrettelegging av opplæringen for to barn med spesielle behov.
Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 9788251921596.
Rapport
-
moen, elin;
Moen, Torill;
Nilssen, Vivi L.;
Postholm, May Britt.
(2006)
Da slipp du å sitt der å vær dum: en fenomenologisk studie av gutters opplevelse knyttet til bruk av læringsstrategier.
Tapir Akademisk Forlag. 2006. ISBN 9788251922197.
Rapport
-
Nilssen, Vivi L.;
Nilssen, Vivi L.;
Karlsen, Geir;
Løkken, Gunvor.
(2003)
FOU i praksis.
2003. ISBN 8279230238.
Rapport
-
Nilssen, Vivi L..
(1995)
"Dæm tænkt på ein heilt anna måte einn ka æ gjor" : en kasusstudie av en lærerstudents matematikkundervisning i 2. klasse.
1995.
Hovedfagsoppgave
Undervisning
Emner
Formidling
2019
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Postholm, May Britt; Jakhelln, Rachel Elise; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2019) The design of the research project "Learning, Assessment and Boundary Crossing in Teacher Education" (LAB-Ted). Nordic ISCAR 2019 . NTNU; Trondheim. 2019-06-18 - 2019-06-20.
2018
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Pre-service mathematics teachers’ whole-class dialogs during field practice. PME 42 . Umeå Universitet; Umeå. 2018-07-03 - 2018-07-08.
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) The Contribution of Video as a tool in Mentoring - Student Teachers´ Experiences. AERA ; New York. 2018-04-12 - 2018-04-17.
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Using video-based mentoring to target the problem of representation in whole class discussions. LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet . NTNU; Trondheim. 2018-11-28 - 2018-11-29.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Induktiv analyse i kvalitative studier. "Den skrivende forskeren". Master i utdanningsledelse . UiT Det arktiske universitet; Tromsø. 2018-04-24.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Orchestrating whole class dialogues - a case study of a teacher of second graders. Laudim-konferansen ; 2018-11-28 - 2019-11-29.
2017
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2017) Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders. NORMA 17 . Stockholms universitet, Institutionen för matematikämnet och; Stockholm. 2017-05-30 - 2017-06-03.
-
Faglig foredragHøynes, Siri-Malén; Nilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn. (2017) Pre-service mathematics teachers’ whole class discussions during practicum. Research group ; University of Melbourne. 2017-03-21 - 2017-03-21.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2017) Induktiv analyse i kvalitative studier - den skrivende forskeren. Master i utdanningsledelse . UiT Det arktiske universitet; Tromsø. 2017-03-16.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn; Høynes, Siri-Malén. (2017) Video som medierende redskap i veiledning. Konferanse . Høgskolen i Sørøst-Norge; 2017-02-15 - 2017-02-16.
2016
-
Vitenskapelig foredragDons, Carl Fredrik; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth; Strømman, Elin. (2016) På vei til å bli skrivelærer. SkrivePuff-nettverk for skriveforskere i Trondheim . SkrivePuff; Trondheim. 2016-10-28 - 2016-10-28.
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2016) Bruk av video i praksisopplæring i matematikk. Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen . NTNU; Trondheim. 2016-05-10 - 2016-05-13.
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2016) Improving student teaching through use of video recordings as a tool in post lessons conversations. Bringing teacher education forward . UiO ILS; Oslo. 2016-06-08 - 2016-06-10.
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2016) Preliminary findings from LaUDiM. Seminar in honour of Geir Harald Botten's 70th birthday ; 2016-05-26 - 2016-05-26.
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth; Høynes, Siri-Malén. (2016) Video as a Tool in Prospective Mathematics Teachers’ Professional Development. ECER ; 2016-08-23 - 2016-08-26.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2016) Å være lærerutdanner - læringsfellesskap ved partnerskolen. Fagdag . UiA; 2016-02-12 - 2016-02-12.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Høynes, Siri-Malén. (2016) Lærerstudenters matematiske samtaler med elever - om bruk av video i praksisopplæringa. Utdanningskonferansen 2016 . Norges forskningsråd; Oslo. 2016-11-08 - 2016-11-08.
2015
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2015) Posisjoneringer i en digital triade i lærerutdanninga. SkrivePUFF ; Skrivesenteret, Høgskolen i Sør-Trøndelag. 2015-04-24 - 2015-04-24.
-
Populærvitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2015) Field experiences in Zambia - stimulating powerful reflection?. Zambiaseminar ; HiST. 2015-09-24.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2015) Induktiv analyse i kvalitative studier - den skrivende forskeren. Master i utdanningsledelse . UiT Det arktiske universitet; Tromsø. 2015-04-21.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn. (2015) Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis - viktige problemstillinger. LiFT gruppeseminar . UiT Norges arktiske universitet; Tromsø. 2015-04-22.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2015) Skriving som bro mellom teori og praksis i lærerutdanninga. Konferansen FoU i praksis . Midt Norsk nettverk for lærerutdanning; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-04-10.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2015) Å følge en fokuselev - en autentisk oppgave med relevans for fremtiden. Konferansen FoU i praksis . Midt Norsk nettverk for lærerutdanning; Trondheim. 2015-04-09 - 2015-04-10.
2014
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2014) Written online reflections as a meeting place in student teaching - a possibility or a dream?. AERA (American educational research association) ; 2014-04-03 - 2014-04-07.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2014) Hva kjennetegner det gode praksissamarbeidet?. Fagdag ; 2014-04-24.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2014) Intervju som forskningsmetode - "et håndverk som vel utført kan bli kunst". MNNs førstelektorprogram ; 2014-03-06.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2014) Praksisfeltet som lærings- og studiearena. Fagdag for lærerutdannere ; 2014-01-27.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2014) Responsible and professional. Norwegian student teachers' reflections on field experiences in Zambian schools. Zambiaseminar ; 2014-05-15.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn. (2014) Praksisloggen som mulig dialogisk møteplass for triaden student-praksislærer-faglærer?. Veilederkonferanse ; Bodø. 2014-10-16 - 2014-10-17.
2013
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2013) "Dealing with two arenas the whole way" - praksislæreren. Praktiklederseminar . Dansk praktiklederforening; Trondheim. 2013-03-11 - 2013-03-13.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2013) Å følge en fokuselev. Seminar for dansk praktiklederforening . Dansk praktiklederforening; Trondheim. 2013-03-11 - 2013-03-11.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2013) Å lære på to arenaer. Veilederseminar i tolkeutdanningen ; Trondheim. 2013-01-17 - 2013-01-17.
-
Faglig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Dons, Carl Fredrik. (2013) Skriving i det digitale rom som møteplass for refleksjon over samspillet mellom teori og praksis i lærerutdanninga - muligheter og utfordringer. Nordisk forskerseminar ; 2013-11-11 - 2013-11-13.
-
Vitenskapelig foredragStrømman, Elin; Nilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn; Dons, Carl Fredrik. (2013) The digital room as a meeting place for reflection on theory and practice in teacher education. ECER . European Educational Research Association; Istanbul. 2013-09-10 - 2013-09-13.
2012
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2012) It was me, my knowledge and my audience. Norwegian student teachers’ reflections on field experiences in Zambian schools. ECER 2012 ; Cadiz. 2012-09-18 - 2012-09-21.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2012) Praksis i Zambia - en kilde til kraftfull refleksjon?. Nordisk Lærerutdanningskongress ; Kalmar. 2012-05-07 - 2012-05-09.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2012) Praksis som utdanning?. Læring gjennom praksissamarbeid . Høgskolen i Bergen; Bergen. 2012-01-12 - 2012-01-13.
-
Vitenskapelig foredragSolheim, Randi; Aasen, Arne Johannes; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2012) Skrive, teikne, fortelje – meiningsskaping blant seksåringar. Konferansen FoU i Praksis . DMMH; Trondheim. 2012-04-23 - 2012-04-24.
2011
-
Populærvitenskapelig foredragNedberg, Audhild; Leming, Tove; Botten, Geir Harald; Larsen, Ann Sylvi; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2011) Studenters praksis i Zambia og i Norge - blikk innenfra og blikk utenfra. FoU i Praksis 2011 . Lærerutdanningene i Trøndelag; Trondheim. 2011-04-26 - 2011-04-27.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) (Førskole)lærer og lærerutdanner. Om utvikling av dobbel yrkesidentitet. Yrkesforum for praksislærer og ledere/eiere i barnehagen . Høyskolen i Østfold; Halden. 2011-08-30 - 2011-08-30.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) First year as mentor - developing an identity as teacher educator?. ISCAR Congress . International society for cultural and activity research; Roma. 2011-09-05 - 2011-09-10.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) Mentoring as participation in communities of learning. Becoming a professional: The New Teacher in schools and kindergartens . Nettverk for veiledning av nyutdannede; Oslo. 2011-03-30 - 2011-03-31.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) Når teori og praksis smelter sammen - skriving i GLSM faget. Skriving i lærerutdanninga . Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking; Trondheim. 2011-05-09 - 2011-05-10.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) Praksislærer som lærerutdanner. PRAKSISKONFERANSE for lærerutdannere fra praksisfelt og høyskole . Høyskolen i Buskerud; Drammen. 2011-12-07 - 2011-12-07.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) Praksislærer som lærerutdanner. Undervisning . Universitetet i Stavanger; Stavanger. 2011-01-12 - 2011-01-12.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) "Praksislæreren". sammen om lærerutdanning . Høgskolen i Telemark; Kragerø. 2011-09-29 - 2011-09-30.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) Praksislæreren som lærerutdanner. Hva er den gode lærer? Praksislæreren som lærerutdanner . Høgskolen i Nesna; Nesna. 2011-04-08 - 2011-04-08.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth. (2011) Praksisopplæring i LU. Hvordan utvikle praksisopplæringen i LU?. FoU seminar om praksisopplæring i PPU . Oslofjordalliansen; Drammen. 2011-03-04 - 2011-03-04.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Solheim, Randi. (2011) When theory and practice melt together: A Research and development project in Norwegian Teacher Education. European Conference on Educational Research (ECER) 2011: Urban Education . European Educational Research Association (EERA); Berlin. 2011-09-13 - 2011-09-16.
2010
-
PosterNilssen, Vivi L.. (2010) (Førskole)lærer og praksislærer. Praksisseminar for faglærere og praksislærere ; Høgskolen i Bergen. 2010-11-08 - 2010-11-08.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2010) Lærer og praksislærer - om utvikling av dobbel yrkesidentitet. Landskonferansen for studie- og praksisleiarar i lærarutdanningane ; Høgskolen i Volda. 2010-05-04 - 2010-05-05.
-
PosterNilssen, Vivi L.. (2010) Praksislærer som lærerutdanner. Praksisseminar for faglærere og praksislærere ; Høgskolen i Østfold. 2010-12-06 - 2010-12-08.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2010) Praksislæreres utvikling av dobbel yrkesidentitet. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga ; Trondheim. 2010-05-10 - 2010-05-11.
-
PosterNilssen, Vivi L.. (2010) Praksislærerrollen. Lærerutdannerseminar ; Høgskolen i Bodø. 2010-09-08 - 2010-09-08.
-
PosterNilssen, Vivi L.. (2010) Praksisprosjekt 2. studieår. Status februar. Praksisseminar ; Trondheim. 2010-03-18 - 2010-03-18.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2010) Teacher and cooperating teacher - developing a dual professional identity?. ECER ; Helsinki. 2010-08-25 - 2010-08-27.
-
PosterNilssen, Vivi L.. (2010) Å være lærer og praksislærer for studenter, i et likeverdig samarbeid med høgskolen. Forskningsdag ; Høgskolen i Telemark. 2010-09-29 - 2010-09-29.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2010) Nærlys på leseopplæring. Professionen i læreruddannelsen. At lære at være lærer, Nordisk lærerutdanningskonference ; Hjørring, Danmark. 2010-05-05 - 2010-05-08.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.; Solheim, Randi; Aasen, Arne Johannes. (2010) Å forstå hva elevene forstår. At lære at være lærer - Professionen i læreruddannelsen. Nordisk Læreruddannelseskonference ; Hjørring, Danmark. 2010-05-05 - 2010-05-08.
2009
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2009) The cooperating teacher as intermediator - taking a dual focus on the learnig process of pupils and student teachers. Literacy as worldmaking - A challenge to educational research, NERA's 37th congress ; Trondheim. 2009-03-05 - 2009-03-07.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.; Klemp, Torunn. (2009) Et lærerikt møte? Om praksis i allmennlærerutdanninga. Fou i praksis ; Høgskolen i Nord-Trøndelag, Levanger. 2009-04-23 - 2009-04-24.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.; Ristesund, Ingeborg. (2009) Praksislæreres oppfatning av grunnleggende lese-, skrive- og matematikkopplæring ? og konsekvenser for lærerutdanningen. Fou i praksis ; Høgskolen i Nord-Trøndelag, Levanger. 2009-04-23 - 2009-04-24.
2008
-
Vitenskapelig foredragEspeland, Dag Olav; Nilssen, Vivi L.. (2008) Samhandling og likeverdighet. Samarbeid mellom lærerutdanning og skle-/barnehageeier ; Oslo. 2008-01-30 - 2008-01-30.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2008) Mentoring as a way of developing student teachers' pedagogical content knowledge in mathematics. Den 10.nordiske læreruddalseskongræs: Relationen mellem læreruddannelsen og skoleudviklingen ; Reykjavik, Island. 2008-05-21 - 2008-05-24.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2008) Praksislærer og lærerstudenter i samspill - veiledning gjennom felles planlegging. FoU i praksis ; Trondheim. 2008-04-17 - 2008-04-18.
2005
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2005) Intersubjectivity : a presupposition for participation in a community of learners?. EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction) 11th biennial meeting. Symposium on Teacher Education ; Kypros. 2005-08-23 - 2005-08-27.
2003
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2003) Mentoring teaching of mathematics in teacher education. 27th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education held jointly with the 25th Conference of PME-NA ; Honolulu. 2003-07-13 - 2003-07-18.
-
PosterNilssen, Vivi L.; Tislevoll, Snefrid. (2003) Observasjon som undring og opplevelse. Midt-Norsk Nettverks FOU-dag ; Trondheim. 2003-02-14 - 2003-02-14.
2002
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2002) Praksisfeltet som læringsarena. Nordisk Lærerutdanningskongress ; Bergen. 2002-05-14 - 2002-05-16.
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2002) Student teachers and mentoring processes. A study of scaffolding and learning in the Zone of Proximal development. AERA-conference ; New Orleans. 2002-04-01 - 2002-04-01.
2000
-
Populærvitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2000) Felix Fabula - et annerledes matematikkverk? Foredrag på Universitetsforlagets kurs for lærere på småskoletrinnet. utenTitteltekst ; Oslo, Bergen, Stavanger, Trondheim, Sunndalsøra. Mai 1999.
-
Populærvitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.. (2000) Matematikk og L97. utenTitteltekst ; Trondheim, Berg skole 20.10.1999.
-
PosterNilssen, Vivi L.; Botten, Geir. (2000) Snø, is og matematikk : workshop under tema "Det nye årtusinds kreativitet versus faglighed". Den 6. nordiske læreruddannelseskongress ; Nuuk, Grønland. 2000-09-01 - 2000-09-01.
-
PosterNilssen, Vivi L.; Holden, Ingvill M.. (2000) Lek og matematikk. Østlandske lærerstevne ; Oslo 29.okt.1999.