Torunn Klemp
Om
Torunn Klemp er professor emeritae i pedagogikk. Hun har i de siste årene hovedsaklig hatt undervisningsoppgaver innenfor videreutdanninga Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere og innenfor metode og profesjnsutvikling i lærerspesialistutdanning innenfor begynneropplæring.
Interessefelt innenfor forskning: Samspillet mellom lærerutdannere på campus og lærerutdannere i skolen, lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis, skriving som læringsredskap, video som redskap i etterveiledning, samarbeidslæring og læringssamtaler i matematikk på småskoletrinnet.
Nylig avsluttede forskningsprosjekt:
- FINNUT-prosjektet Language Use and Development i the Mathematics Classroom (LaUDiM) 2015 - 2020.
- Lærerutdanning i universitetsskolene - i praksis (LUp) 2018-2021.
- Finnut-prosjektet Learning Assessment and Boundary crossing in Teacher Education (LAB-TEd) 2019-2023
Medlem av forskningsgrupper:
TedSChat - Teacher education and Schools using Cultural historical activity theory
Publikasjoner
2023
-
Klemp, Torunn Elise.
(2023)
To ulike opplevelser i et landskap av konflikt.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Klemp, Torunn Elise;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2023)
Praksisstudier i lærerutdanninga.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Klemp, Torunn Elise;
Johannessen, Kathinka Hveem.
(2023)
Samskapte praksisstudier.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Postholm, May Britt;
Klemp, Torunn Elise;
Nordbotn, Marit Magnussen.
(2023)
Tripartite collaboration in student research and development projects.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Klemp, Torunn;
Postholm, May Britt.
(2022)
Samskapt utviklingsarbeid i skolen - om relevans i grunnskolelærermasteren.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
2020
-
Klemp, Torunn.
(2020)
Okei? Læreren som responderende guide i elevenes tankeutvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2020)
Encouraging working and communicating like mathematicians: An illustrative case on dialogic teaching.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2019
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Mentoring prospective mathematics teachers as conductors of whole class dialogues - Using video as a tool.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn.
(2019)
Early mathematics - teacher communication supporting the pupil's agency.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
Vitenskapelig artikkel
2018
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Pre-service mathematics teachers' whole-class dialogs during field practice.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Praksisstudier i lærerutdanninga.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
2017
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Positionings in an immature triad in teacher education.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Igland, Mari-Ann;
Matre, Synnøve;
Klemp, Torunn;
Madsen, Roar;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
Uheldig polarisering mellom fag og pedagogikk.
Universitetsavisa
Kronikk
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Enge, Ole;
Fauskevåg, Odin;
Fjørtoft, Henning;
Haugan, Jan Arvid;
Klemp, Torunn.
(2017)
Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Leder
2016
-
Klemp, Torunn;
Nedberg, Audhild.
(2016)
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2016)
Skriving i et digitalt triadisk refleksjonsfellesskap i lærerutdanninga.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Strømman, Elin;
Dons, Carl Fredrik.
(2016)
På vei til å bli skrivelærer. Lærerstudenten i dialog med teori og praksis.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig monografi
-
Klemp, Torunn Elise;
Nedberg, Audhild.
(2016)
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev.
FoU i praksis
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
2015
-
Burheim, Oda T.;
Gillebo Paus, Karoline;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2015)
Så deilig å få snakke fag!.
Adresseavisen
Kronikk
2014
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2014)
Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
2013
-
Klemp, Torunn.
(2013)
Refleksjon - hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis?.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn.
(2013)
Loggskriving i praksis - ei vandring mellom fire perspektiver.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
2012
-
Klemp, Torunn.
(2012)
Praksisloggen som multiverktøy - hva bruker lærerstudentene den til?.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn.
(2012)
Med praksisloggen som vandrestav? En kvalitativ studie av lærerstudenters læringsprosess.
Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet
Doktorgradsavhandling
-
Klemp, Torunn.
(2012)
Kvalitativ analyse og bruk av programvare.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
De nye grunnskolelærerutdanningene: Praksis som læringsarena.
Utdanning
Kronikk
-
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
Lærerstudenters presentasjon av seg selv som ansvarlige profesjonelle.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
Discovering and developing student teachers' practical teaching theory - writing logs as a tool?.
Journal of Applied Linguistics and Professional Practice
Vitenskapelig artikkel
2010
-
Nilssen, Vivi L.;
Klemp, Torunn.
(2010)
Praksis som læringsarena i de nye grunnskolelærerutdanningene.
Utdanning
Kronikk
2007
-
Klemp, Torunn.
(2007)
Allmennlæreren er død - leve grunnskolelæreren!.
Høgskoleavisa
Populærvitenskapelig artikkel
2003
-
Snoek, Marco;
Baldwin, Gavin;
Cautreels, Paul;
Enemaerke, Torsten;
Halstead, Valerie;
Hilton, Gillian.
(2003)
Scenarios for the Future of Teacher Education in Europe.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
2000
-
Klemp, Torunn.
(2000)
Matematikk i skolen - er det ritualene som ødelegger?.
Norsk Skoleblad
Anmeldelse
1993
-
Bjørkly, Wenche;
Klemp, Torunn.
(1993)
Det er artid å være grei.Prosjektet om forsterking av positiv atferd som ble et likestillingsprosjekt.
Skolen i Norden
Populærvitenskapelig artikkel
1990
-
Klemp, Torunn.
(1990)
Likestilling som tverrfaglig emne i 1. klasse ved Trondheim lærerhøgskole 1989/90 : prosjektrapport.
Lærerhøgskolen
Rapport
1986
-
Jensen, Svein Erik;
Klemp, Torunn.
(1986)
Alternativ skole basert på radioarbeid : rapport fra et skulkeprosjekt.
Rapport
1980
-
Klemp, Torunn.
(1980)
Rapport og fagplan fra forsøk med ny læreplan - videregående kurs - linje for omsorgsfag (husmorvikar) i studieretning for husholdningsfag 1977 - 1979.
Universitetet i Oslo
Universitetet i Oslo
Hovedfagsoppgave
-
Klemp, Torunn.
(1980)
Et forsøk på vurdering av sluttrapporten fra husmorvikarforsøket ut fra ei generell drøfting av forskningsmessig oppfølgingsarbeid i forsøksrådet for skoleverket.
Universitetet i Oslo
Universitetet i Oslo
Hovedfagsoppgave
Tidsskriftspublikasjoner
-
Postholm, May Britt;
Klemp, Torunn Elise;
Nordbotn, Marit Magnussen.
(2023)
Tripartite collaboration in student research and development projects.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn;
Postholm, May Britt.
(2022)
Samskapt utviklingsarbeid i skolen - om relevans i grunnskolelærermasteren.
Bedre Skole
Populærvitenskapelig artikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Mentoring prospective mathematics teachers as conductors of whole class dialogues - Using video as a tool.
Teaching and Teacher Education : An International Journal of Research and Studies
Vitenskapelig artikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2019)
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn.
(2019)
Early mathematics - teacher communication supporting the pupil's agency.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Positionings in an immature triad in teacher education.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Igland, Mari-Ann;
Matre, Synnøve;
Klemp, Torunn;
Madsen, Roar;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Sikko, Svein Arne.
(2017)
Uheldig polarisering mellom fag og pedagogikk.
Universitetsavisa
Kronikk
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2017)
Collaborative talk in mathematics – contrasting examples from third graders.
Education 3-13: International Journal of Primary, Elementary and Early Years Education
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Enge, Ole;
Fauskevåg, Odin;
Fjørtoft, Henning;
Haugan, Jan Arvid;
Klemp, Torunn.
(2017)
Forskningsdeltakeres stemmer fra barnehage til lærerutdanning.
Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis
Leder
-
Klemp, Torunn;
Nedberg, Audhild.
(2016)
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2016)
Skriving i et digitalt triadisk refleksjonsfellesskap i lærerutdanninga.
Acta Didactica Norge
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn Elise;
Nedberg, Audhild.
(2016)
Å studere elevers læring gjennom en fokuselev.
FoU i praksis
Vitenskapelig oversiktsartikkel/review
-
Burheim, Oda T.;
Gillebo Paus, Karoline;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2015)
Så deilig å få snakke fag!.
Adresseavisen
Kronikk
-
Klemp, Torunn.
(2013)
Refleksjon - hva er det, og hvilken betydning har den i utdanning til profesjonell lærerpraksis?.
UNIPED
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn.
(2013)
Loggskriving i praksis - ei vandring mellom fire perspektiver.
FoU i praksis
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
De nye grunnskolelærerutdanningene: Praksis som læringsarena.
Utdanning
Kronikk
-
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
Discovering and developing student teachers' practical teaching theory - writing logs as a tool?.
Journal of Applied Linguistics and Professional Practice
Vitenskapelig artikkel
-
Nilssen, Vivi L.;
Klemp, Torunn.
(2010)
Praksis som læringsarena i de nye grunnskolelærerutdanningene.
Utdanning
Kronikk
-
Klemp, Torunn.
(2007)
Allmennlæreren er død - leve grunnskolelæreren!.
Høgskoleavisa
Populærvitenskapelig artikkel
-
Snoek, Marco;
Baldwin, Gavin;
Cautreels, Paul;
Enemaerke, Torsten;
Halstead, Valerie;
Hilton, Gillian.
(2003)
Scenarios for the Future of Teacher Education in Europe.
European Journal of Teacher Education
Vitenskapelig artikkel
-
Klemp, Torunn.
(2000)
Matematikk i skolen - er det ritualene som ødelegger?.
Norsk Skoleblad
Anmeldelse
-
Bjørkly, Wenche;
Klemp, Torunn.
(1993)
Det er artid å være grei.Prosjektet om forsterking av positiv atferd som ble et likestillingsprosjekt.
Skolen i Norden
Populærvitenskapelig artikkel
Bøker
-
Klemp, Torunn Elise;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2023)
Praksisstudier i lærerutdanninga.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Praksisstudier i lærerutdanninga.
Fagbokforlaget
Fagbokforlaget
Lærebok
-
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Strømman, Elin;
Dons, Carl Fredrik.
(2016)
På vei til å bli skrivelærer. Lærerstudenten i dialog med teori og praksis.
Cappelen Damm Akademisk
Cappelen Damm Akademisk
Vitenskapelig monografi
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2014)
Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis.
Universitetsforlaget
Universitetsforlaget
Vitenskapelig monografi
Del av bok/rapport
-
Klemp, Torunn Elise.
(2023)
To ulike opplevelser i et landskap av konflikt.
Populærvitenskapelig kapittel/artikkel
-
Klemp, Torunn Elise;
Johannessen, Kathinka Hveem.
(2023)
Samskapte praksisstudier.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn.
(2020)
Okei? Læreren som responderende guide i elevenes tankeutvikling.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2020)
Språklige ressurser, en forutsetning for produktivt elevsamarbeid.
Fagbokforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Nilssen, Vivi Lisbeth;
Klemp, Torunn.
(2020)
Encouraging working and communicating like mathematicians: An illustrative case on dialogic teaching.
Routledge
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Dahl, Heidi;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders.
Svensk förening för MatematikDidaktisk Forskning - SMDF
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Høynes, Siri-Malén;
Klemp, Torunn;
Nilssen, Vivi Lisbeth.
(2018)
Pre-service mathematics teachers' whole-class dialogs during field practice.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn.
(2012)
Praksisloggen som multiverktøy - hva bruker lærerstudentene den til?.
Akademika forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn.
(2012)
Kvalitativ analyse og bruk av programvare.
Universitetsforlaget
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Klemp, Torunn Elise.
(2011)
Lærerstudenters presentasjon av seg selv som ansvarlige profesjonelle.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Klemp, Torunn.
(2012)
Med praksisloggen som vandrestav? En kvalitativ studie av lærerstudenters læringsprosess.
Norges teknisk-naturvitenskapelig universitet
Doktorgradsavhandling
-
Klemp, Torunn.
(1990)
Likestilling som tverrfaglig emne i 1. klasse ved Trondheim lærerhøgskole 1989/90 : prosjektrapport.
Lærerhøgskolen
Rapport
-
Jensen, Svein Erik;
Klemp, Torunn.
(1986)
Alternativ skole basert på radioarbeid : rapport fra et skulkeprosjekt.
Rapport
-
Klemp, Torunn.
(1980)
Rapport og fagplan fra forsøk med ny læreplan - videregående kurs - linje for omsorgsfag (husmorvikar) i studieretning for husholdningsfag 1977 - 1979.
Universitetet i Oslo
Universitetet i Oslo
Hovedfagsoppgave
-
Klemp, Torunn.
(1980)
Et forsøk på vurdering av sluttrapporten fra husmorvikarforsøket ut fra ei generell drøfting av forskningsmessig oppfølgingsarbeid i forsøksrådet for skoleverket.
Universitetet i Oslo
Universitetet i Oslo
Hovedfagsoppgave
Undervisning
SKOLE6014 Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 1
SKOLE6015 Veiledning i skolen av lærerstudenter og nyutdannede lærere, emne 2
SKOLE6248 Profesjonsutvikling og forskningsmetodetr i begynneropplæringa
Veiledning
Veiledning av masterstudenter i Kroppsøving og Matematikk i MGLU 1-7
Formidling
2023
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn Elise; Grimeland, Yvonne; Grimeland, Benedikte; Roksvold, Jan Nyquist; Burheim, Oda Tingstad; Kristiansen, Gunnar. (2023) Triadic supervision of Master's theses in mathematics education. UiT Norges arktiske universitet Tripartite collaboration as an arena for professional development in teacher education. Practice-relevant master's theses in teacher education for primary and secondary school , Tromsø 2023-06-15 - 2023-06-16
2022
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Klemp, Torunn. (2022) Student Teachers and Teacher Educators in Universities and Schools Working Collectively on Student Teachers’ Research and Development Assignments. ISCAR ISCAR , Helsinki 2022-06-14 - 2022-06-16
-
Vitenskapelig foredragPostholm, May Britt; Klemp, Torunn. (2022) Tripartite collaboration in teacher educaiton when working on the R&D thesis. EERA ECER , Yerevan 2022-08-24 - 2022-08-26
-
PosterKlemp, Torunn Elise; Postholm, May Britt. (2022) R&D- and master's thesis. Learning, Assessment and Boundary Crossing in Teacher Education. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Lærerutdanningen i Trondheim 100 år , Trondheim 2022-10-03 - 2022-10-07
2019
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2019) Teacher communication in the mathematics classroom in early years. Hamburg University European Conference on Educational Research, ECER 2019 , Hamburg 2019-09-03 - 2019-09-06
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Postholm, May Britt; Jakhelln, Rachel Elise; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2019) The design of the research project "Learning, Assessment and Boundary Crossing in Teacher Education" (LAB-Ted) . NTNU Nordic ISCAR 2019 , Trondheim 2019-06-18 - 2019-06-20
2018
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) The Contribution of Video as a tool in Mentoring - Student Teachers´ Experiences. AERA , New York 2018-04-12 - 2018-04-17
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Using video-based mentoring to target the problem of representation in whole class discussions. NTNU LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi; Dragvoll, Karoline Gillebo; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi. (2018) Collaboration in mathematics – What stimulates and what impedes mathematical progress? . NTNU ILU LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2018) Pre-service mathematics teachers’ whole-class dialogs during field practice. Umeå Universitet PME 42 , Umeå 2018-07-03 - 2018-07-08
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2018) “Okey?” - Teacher communication in mathematics supporting young pupils’ agency. NTNU ILS LaUDiM-konferansen: Eleven i fokus – matematikk på barnetrinnet , Trondheim 2018-11-28 - 2018-11-29
2017
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn; Høynes, Siri-Malén. (2017) Video som medierende redskap i veiledning. Høgskolen i Sørøst-Norge Konferanse 2017-02-15 - 2017-02-16
-
Vitenskapelig foredragDahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2017) Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders. Stockholms universitet, Institutionen för matematikämnet och NORMA 17 , Stockholm 2017-05-30 - 2017-06-03
-
Faglig foredragHøynes, Siri-Malén; Nilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn. (2017) Pre-service mathematics teachers’ whole class discussions during practicum. Research group , University of Melbourne 2017-03-21 - 2017-03-21
-
PosterDahl, Heidi; Klemp, Torunn. (2017) Språkbruk og språkutvikling i matematikk - LaUDiM. NTNU SU Oppstartskonferanse for Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap , Trondheim 2017-03-16 - 2017-03-16
2016
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2016) Partnerskap mellom universitet og skole med fokus på regning. UiT Norges arktiske universitet Å regne for å lære. Dialogseminar i TILT-prosjektet , Tromsø 2016-04-20 - 2016-04-20
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth; Høynes, Siri-Malén. (2016) Video as a Tool in Prospective Mathematics Teachers’ Professional Development. ECER 2016-08-23 - 2016-08-26
-
Vitenskapelig foredragDons, Carl Fredrik; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth; Strømman, Elin. (2016) På vei til å bli skrivelærer. SkrivePuff SkrivePuff-nettverk for skriveforskere i Trondheim , Trondheim 2016-10-28 - 2016-10-28
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2016) Improving student teaching through use of video recordings as a tool in post lessons conversations. UiO ILS Bringing teacher education forward , Oslo 2016-06-08 - 2016-06-10
-
Vitenskapelig foredragHøynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2016) Bruk av video i praksisopplæring i matematikk. NTNU Den 14. nordiske lærerutdanningskonferansen , Trondheim 2016-05-10 - 2016-05-13
2015
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Nedberg, Audhild. (2015) Å følge en fokuselev - eksemplarisk læring og samspillende ekspertise. NTNU, DMMH, HiST, HiNT FoU i Praksis 2015 , Trondheim 2015-04-09 - 2015-04-10
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn. (2015) Lærerstudenten i møtet mellom teori og praksis - viktige problemstillinger. UiT Norges arktiske universitet LiFT gruppeseminar , Tromsø 2015-04-22 -
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2015) Posisjoneringer i en digital triade i lærerutdanninga. SkrivePUFF , Skrivesenteret, Høgskolen i Sør-Trøndelag 2015-04-24 - 2015-04-24
2014
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn. (2014) Praksisloggen som mulig dialogisk møteplass for triaden student-praksislærer-faglærer?. Veilederkonferanse , Bodø 2014-10-16 - 2014-10-17
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth. (2014) Written online reflections as a meeting place in student teaching - a possibility or a dream?. AERA (American educational research association) 2014-04-03 - 2014-04-07
2013
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2013) Praksisloggen - om skriving og refleksjon i praksisopplæringa. Høgskolen i Oslo og Akershus Seminar for praksislærere og faglærere , Oslo 2013-02-04 - 2013-02-04
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2013) Norsk lærerutdanning etter grunnskolelærerreformen. Dansk Praktiklederforening Seminardag - Studietur for praksisledere i dansk lærerutdanning , Trondheim 2013-03-12 - 2013-03-14
-
Vitenskapelig foredragStrømman, Elin; Nilssen, Vivi Lisbeth; Klemp, Torunn; Dons, Carl Fredrik. (2013) The digital room as a meeting place for reflection on theory and practice in teacher education. European Educational Research Association ECER , Istanbul 2013-09-10 - 2013-09-13
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2013) Om praksisloggen som læringsverktøy. Universitetet i Nordland Seminar for praksislærere og faglærere , Bodø 2013-10-02 - 2013-10-02
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2013) Refleksjon i lærerutdanninga?. Dansk Praktiklederforening Praktiklederseminar - studietur for praksisledere i dansk lærerutdanning , Trondheim 2013-03-12 - 2013-03-14
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2013) Praksisloggen - om skriving og refleksjon i praksisopplæringa. Dansk Praktiklederforening Praktiklederseminar - Studietur for praksisledere ved danske lærerutdanninger , Trondheim 2013-03-12 - 2013-03-14
2012
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2012) Skriveren, studenten og kjentmannen - en kvalitativ studie av praksislogger. Högskolan i Kalmar Nordisk lärarutbildningskonferens 2012 , Kalmar 2012-05-07 - 2012-05-09
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2012) Praksislogg - hva bruker lærerstudentene den til?. DMMH i samarbeid med HiNT, NTNU, Hist, støttet av KD FoU i Praksis. Nordisk konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2012-04-23 - 2012-04-24
2011
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn Elise. (2011) Praksislogg - hva bruker lærerstudentene den til?. HiST, i samarbeid med DMMH, HiNT og NTNU med støtte fra KD. FoU i Praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2011-04-26 - 2011-04-27
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn Elise. (2011) Hvordan kan skriving brukes som redskap i lærerutdanninga for å utvikle studentenes praksisteori?. Nasjonal senter for skriveopplæring og skriveforskning Skriving i lærerutdanninga , Trondheim 2011-05-09 - 2011-05-10
2010
-
PosterKlemp, Torunn. (2010) FoU i praksis/forskning i praksisfeltet. Hvorfor - hvordan?. Ny praksisorganisering og prosjektet Kvalitet i lærerutdanningene , Høgskolen i Finnmark 2010-06-09 - 2010-06-09
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2010) Lærerstudenters presentasjon av seg selv som "accountable". FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga , Trondheim 2010-05-10 - 2010-05-11
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2010) Praksisopplæring i grunnskolelærerutdanningene. Regional konferanse om ny lærerutdanning , Tromsø 2010-03-08 - 2010-03-08
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2010) Writing as a tool for professional development. ECER , Helsinki 2010-08-25 - 2010-08-27
2009
-
Vitenskapelig foredragNilssen, Vivi L.; Klemp, Torunn. (2009) Et lærerikt møte? Om praksis i allmennlærerutdanninga. Fou i praksis , Høgskolen i Nord-Trøndelag, Levanger 2009-04-23 - 2009-04-24
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2009) Fra allmennlærer til grunnskolelærer - ny kompetanse som leder av pedagogisk arbeid. Trøndsk , Trondheim 2009-11-16 - 2009-11-16
-
PosterKlemp, Torunn. (2009) Ny lærerutdanning for grunnskolen. Oppsummering. Konsekvenser for institusjonene. Ny lærerutdanning for grunnskolen , Gardermeon 2009-03-25 - 2009-03-25
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2009) How writing is used as a tool to develop students' theories of practice in teacher education. Researching writing in education and organization, with a focus on research design and method , Trondheim 2009-04-14 - 2009-04-15
2008
-
PosterKlemp, Torunn. (2008) Expert knowledge in public. Assessing educational quality - knowledge production and the role of experts , Oslo 2008-02-14 - 2008-02-15
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2008) Kvalitativ overtolkning?. Høgskolen i Sør-Trøndelag - avd. lærerutdanning Skriveopplæring i "kunnskapssamfunnet"? , Trondheim 2008-11-17 - 2008-11-18
2007
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2007) Styrearbeid ved universiteter og høgskoler sett fra sektoren. Kunnskapsdepartementets styreseminar for styrerepresentanter i statlige universiteter og høgskoler , Oslo 2007-11-14 - 2007-11-14
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2007) Tid til FoU. Forskerforbundets frokostseminar , Trondheim 2007-06-05 - 2007-06-05
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2007) Lærerutdanning for grunnskolens behov. Møte i Nasjonalt råd for lærerutdanning , Stena Line Stockholm - Helsinki 2007-09-17 - 2007-09-17
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2007) Rektorutfordringer. Rektorskolen, arrangert av Universitets- og høgskolerådet , Asker 2007-09-24 - 2007-09-24
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2007) Lærerutdanning for grunnskolens behov. Farvel til allmennlæreren. Fagdag , Høgskolen i Nesna , Nesna 2007-10-31 - 2007-10-31
2003
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2003) Holder kvalitetsreformen hva navnet lover?. Kvalitetsreformen og utdanningskvaliteten. Konferanse arr. av NOKUT , Tromsø 2003-05-06 - 2003-05-06
2002
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (2002) Er det noe i den norske lærerutdanningen som kan forklare elevnivåforskjellene mellom Norge og Finland?. Look to Finland : Hvorfor leser og regner Pekka bedre enn Ola? Norsk og finsk skole i et sammenlignende perspektiv. Arr. Statens utdanningskontor i Finnmark og Høgskolen i Finnmark , Alta 2002-10-22 - 2002-10-23
1999
-
PosterKlemp, Torunn. (1999) Hvordan forstår høgskolene knutepunktfunksjonen? Hva ligger i det å ha ansvar for en knutepunktfunksjon?. Oppstartkonferanse om evaluering av knutepunktfunksjoner i høgskolesektoren , Oslo 12.august 1999
1998
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (1998) Hvordan forberedes studentene på et yrke i en flerkulturell skole?. Midt-Norge-konferansen arrangert av Norsk Lærerlags seksjon for lærerutdanning
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (1998) Norwegian culture today - what is it and how do we teach it?. Møte i Nordmanns Forbundet
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (1998) HiST/ALUs formidlingsoppgave ifølge Lov om universitet og høgskoler. Konferanser om HiSTs rolle som regionens høgskole, arrangert i samarbeid med KS for ordførere/rådmenn i Sør-Trøndelag
1995
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (1995) Nord-Lilia. Nordisk lærerutdanningskongress , Færøyane 1995-05-15 - 1995-05-15
1991
-
Vitenskapelig foredragKlemp, Torunn. (1991) Innvandrerkvinner og språktilegnelse. Kjønn og kontekst i andrespråkstilegnlse. Universitetet i Tromsø Forskerkurs i humanistisk kvinneforskning , Tromsø 1991-09-19 - 1991-09-21