Tine Arntzen Hestbek
Bakgrunn og aktiviteter
Jeg er dosent og har min utdanning fra NTNU innenfor samfunnsvitenskap, med fagene pedagogikk, spesialpedagogikk, rådgivning, sosiologi og sosialantropologi. Jeg har i hovedsak arbeidet som pedagog med lederoppgaver i NTNUs lærerutdanning (PLU) før jeg gikk inn i funksjonen som prodekan i 2015.
Som prodekan utdanning ved SU-fakultet er min funksjon særskilt knyttet til utdanningskvalitet og strategisk utvikling av studieprogramporteføljen. Bærekraftmålene, livslang læring, arbeidslivsamarbeid, flerfaglighet og tettere kobling mellom sterke forskningsmiljø og utdanning er overordnede perspektiver i mitt arbeid både for profesjon og disiplin.
Jeg er videre spesielt opptatt av å styrke studentenes læringsmiljø gjennom en kontekstuell og fagnær tilnærming. Ivaretakelse av mangfoldet og dialog på tvers av fagmiljø er for meg essensielt for å styrke kvalitet og synliggjøre betydningen av våre utdanninger.
Faglige interesser
- Utdanningspolitikk, demokrati og dannelse
- Utdanningssosiologi og kritisk pedagogikk
- Problemstillinger knyttet til endringer i og konsekvenser av kunnskapsdiskurser for grunnutdanning og høyere utdanning
- Utdanningsledelse og utdanningskvalitet
- Dilemma og problemstillinger knyttet til forholdet mellom disiplin og profesjon, teori og praksis, høyere utdanning og arbeidsliv
Råd og utvalg
- Leder av delprosjekt 1 utviklingsprosjektet Fremtidens HUMSAM-studier
- Medlem av Underdalsutvalget: Stillingsstruktur i UH-sektoren 2017-2018
- Medlem av Nasjonalt Rammeplanutvalg for lektorutdanningen og PPU 2011-2012
- Leder skikkethetsnemnda NTNU
- Leder av KOMPiS råd (EVU)
- Leder av Styringsgruppen for yrkesfaglærerutdanningen, leder av fakultetets utdanningsutvalg, medlem av Forvaltningsutvalget for lektorutdanningen
- Medlem av NTNUs utdanningsutvalg
- Medlem av innovasjonsutvalget oppvekt og utdanning, Universitetskommune
Arbeidserfaring
- 2015 - : Prodekan utdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (før 2017 SVT-fakultetet)
- 2009 – 2011: Program for lærerutdanning (PLU), NTNU:
- Nestleder (2009-2011)
- Konstituert kontorsjef (2011)
- Leder for praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) (2005-2009)
- Leder av faggruppen pedagogikk og fagansvarlig for pedagogikkemner (2004-2005)
- 1996-1998: Høgskole- og universitetslærer/-lektor NTNU, HiST og Folkeuniversitetet i Innherred og Mosjøen
- 1995-1996: Vitenskapelig assistent ved Pedagogisk institutt, NTNU
- 1994-1995: Høgskole- og universitetslærer, NTNU, Høgskolen i Volda, Folkeuniversitetet i Innherred
- 1993-1994 Høgskolelærer ved Høgskolen i Volda
Utdanning
- Dosent 2015 PLU/NTNU
- Førstelektor 2007, PLU/NTNU
- Cand.polit. Hovedfagsoppgave i pedagogikk, Pedagogisk institutt, NTNU (1998)
- Cand.mag, NTNU (1992)
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2017) Tensions Between Knowledge Discourses in Norwegian Teacher Education: Does Current Reform Represent an Attack on Critical Knowledge?. Knowledge Cultures. vol. 5 (4).
- (2010) FoU-kompetanse for lærerstudenter - hva, hvordon og hvorfor?. Språk og språkundervisning.
- (2001) Lærerutdanning på internett � ide, erfaringer og utfordringer. Norsk pedagogisk tidsskrift.
Bøker
- (2014) Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole. Universitetsforlaget. 2014. ISBN 978-82-15-02373-1.
- (2013) Klasseledelse - for elevenes læring. Akademika forlag. 2013. ISBN 978-82-321-0054-5.
Del av bok/rapport
- (2014) Innledning. Behovet for en kritisk pedagogikk. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
- (2014) Fra demokratisk danning til markedstilpasning av utdanning?. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
- (2014) Kunnskapsdiskurser i lærerutdanningen. Pedagogikk, politikk og etikk. Demokratiske utfordringer og muligheter i norsk skole.
- (2013) Demokratiperspektiver i norsk lærerutdanning. Demokrati og lærerbevissthet. Konferanserapport Nordisk demokratikonferanse for lærerutdanninger på Voksenåsen i Oslo 22. og 23. oktober 2012.
- (2013) Klasselederen som politisk aktør. Klasseledelse - for elevenes læring.
- (2013) Klasseledelsens kompleksitet. Klasseledelse - for elevenes læring.
- (2012) Teacher professional development in Norway: Backdrop, here and now and looking ahead. Case Studies in Education: Leadership and Innovation.
- (2012) Forskningsbasering av lærerutdanningen. Fortolkninger i pedagogikk og fagdidaktikk ved NTNU. FoU i Praksis 2011. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning. Trondheim, 26. og 27. april 2011.
- (2011) Praksisveilederen som lærerutdanner ønsker mer flyt i dialogen med lærerutdanningsinstitusjonen. FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
- (2007) Pedagogikkens legitimitet. FoU i Praksis 2006.
- (2004) Læreren som modell Om aktivitet og dialog i IKT-basert undervisning. Læring. Grunnbok i læring, teknologi og samfunn.
Rapport/avhandling
- (2012) Forslag til rammeplaner og nasjonale retningslinjer : Rammeplanutvalg for integrert lektorutdanning, adjunktutdanning og PPU. 2012.
- (2012) Styrning, Integration, Mångfald. Styrningsændringar av den Nordiska modellen før utbildning: konsekvenser før mångfald och integration i en demokratisk vælfærdsstat. 2012.
- (2011) Kvalitet i PPU. 2011.
- (2010) Praksisveiledning i lærerutdanning. 2010.