Sebastian Reymert
Om
Om meg
Jeg er postdoktor ved Institutt for konstruksjonsteknikk ved NTNU, med spesialisering innen kjøretøyaerodynamikk og sidevindrisiko for kjøretøy. Forskningen min fokuserer på å utvikle datadrevne metoder for å vurdere aerodynamiske laster og forbedre transportsikkerheten under krevende vindforhold. Ved å kombinere sensorbasert lastestimering, kjøretøydynamisk modellering og fullskala feltforsøk søker jeg å øke forståelsen av vindinduserte kjøretøyustabiliteter og bidra til tryggere og mer robuste transportsystemer på veg.
Forskningsinteresser
Estimering av aerodynamiske krefter: Utvikling av observatørbaserte metoder for å beregne vindlaster på kjøretøy ved hjelp av sensordata fra kjøretøyet.
Førermodellering: Undersøker hvordan førere oppfatter og reagerer på sidevindspåvirkninger, og utvikler kontrollbaserte modeller som beskriver førerens kompenseringsstrategier i tid- og frekvensdomenet.
Sidevindrisikovurdering: Undersøke hvordan sterke vinder påvirker kjøretøystabilitet og ulykkessannsynlighet.
Fullskala testing og feltforsøk: Gjennomføre reelle kjøretøyforsøk for å validere aerodynamiske modeller og risikovurderingsmetoder.
Datadrevet transportsikkerhet: Utnytte kjøretøysensorer, statistisk vindmodellering og maskinlæring for å forbedre trafikksikkerheten.
Konstruksjons- og kjøretøydynamikk: Studere samspillet mellom aerodynamiske laster, kjøretøyrespons og føreratferd.
Veiledere
Publikasjoner
On-road estimation of aerodynamic crosswind forces using pressure scanning, anemometry, and inertial sensing
Extreme value distributions of vehicle lateral lane deviation using frequency-domain models and real-world data
Application of an augmented Kalman filter to the inverse identification of aerodynamic loads on a road vehicle
Experimental methods to validate a Kalman-based aerodynamic identification procedure
A field study of gusts critical to vehicle stability on bridges
Field examples of adverse vehicle-driver response to wind gusts on bridges
Application of model updating and Kalman-based aerodynamic load identification to a field test vehicle in atmospheric winds
Examples of vehicle handling response to discrete gusts on bridges in the field
Estimating vehicle aerodynamic loads in strong crosswinds on exposed bridges from field data
Considerations in dynamic vehicle bridge driver behaviour in high winds based on full scale monitoring models and decisions
Coupled vehicle-bridge-driver modelling of exposed long-span fjord crossings: an initial study
2025
-
Reymert, Sebastian;
Petersen, Øyvind Wiig;
Rønnquist, Anders;
Øiseth, Ole Andre;
Drugge, Lars.
(2025)
Development and validation of a Kalman filter to identify lateral crosswind loads on road vehicles in real operating environments.
Mechanical systems and signal processing
Vitenskapelig artikkel
2024
-
Reymert, Sebastian;
Rønnquist, Anders;
Øiseth, Ole Andre;
Drugge, Lars.
(2024)
A characterisation of vehicle-driver response to lateral disturbances when passing through bridge tower wakes.
Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics
Vitenskapelig artikkel
2022
-
Reymert, Sebastian;
Rønnquist, Anders;
Øiseth, Ole Andre.
(2022)
Systematic Metadata Analysis of Wind-Exposed Long-Span Bridges for Road Vehicle Safety Assessments.
Journal of Bridge Engineering
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Reymert, Sebastian;
Petersen, Øyvind Wiig;
Rønnquist, Anders;
Øiseth, Ole Andre;
Drugge, Lars.
(2025)
Development and validation of a Kalman filter to identify lateral crosswind loads on road vehicles in real operating environments.
Mechanical systems and signal processing
Vitenskapelig artikkel
-
Reymert, Sebastian;
Rønnquist, Anders;
Øiseth, Ole Andre;
Drugge, Lars.
(2024)
A characterisation of vehicle-driver response to lateral disturbances when passing through bridge tower wakes.
Journal of Wind Engineering and Industrial Aerodynamics
Vitenskapelig artikkel
-
Reymert, Sebastian;
Rønnquist, Anders;
Øiseth, Ole Andre.
(2022)
Systematic Metadata Analysis of Wind-Exposed Long-Span Bridges for Road Vehicle Safety Assessments.
Journal of Bridge Engineering
Vitenskapelig artikkel