Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Nina Volckmar

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Nina Volckmar

Professor emerita
Institutt for pedagogikk og livslang læring

nina.volckmar@ntnu.no
97613180
Publikasjoner CRIStin
Om Publikasjoner Undervisning

Om

CV

Dr. grad fra 2005 på avhandlingen Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes.

Forskning

Utdanningshistorie, utdanningspolittikk, privatisering, skolen som samfunnsintegrerende institusjon - nasjonalt og komparativt.

Forskningsgruppe: HumSam

Nyere publikasjoner 

Volckmar, N. (2023). Education, Nation-State Formation and Religjon: Comparing Ireland and Norway, Nordic Journal of Educational History, 2023, Volume 10 (2), pp.133-156

Thuen, H. & Volckmar, N. (2020). Postwar School Reforms in Norway. In Oxford Research Encyclopedia, Education, Oxford University Press. 

Volckmar, N. (2019). The Faroese Path to a Comprehensive Education System, Nordic Journal of Educational History, Volume 6 (2), pp. 121-142

Volckmar, N. (2018). The Enduring Quest for Equity in Education: Comparing Norway and Australia, Scandinavian Journal of Educational Research, 

http://www.tandfonline.com/eprint/K2sdjvFBqDVCwvk4tpj9/full

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2017

  • Volckmar, Nina. (2017) The Transformation of an Invented Tradition: The School Banner as a Symbol of Education. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2016

  • Volckmar, Nina. (2016) Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2014

  • Volckmar, Nina. (2014) Et blå-blått utdanningspolitisk skifte? En studie av den utdanningspolitiske retorikken i partiprogrammene til stortingsvalget 2013 og Sundvollen-plattformen. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. (2014) The Norwegian School for All: Historical Emergence and Neoliberal Confrontation. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Volckmar, Nina; Wiborg, Susanne. (2014) A Social Democratic Response to Market-Led Education Policies: Concession or rejection?. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2011

  • Volckmar, Nina. (2011) Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn. Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2010

  • Mjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina. (2010) Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig monografi
  • Volckmar, Nina. (2010) "En skole for alle" og privatisering - en analyse av de skandinaviske landenes privatiseringspolitikk. Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2008

  • Volckmar, Nina. (2008) Knowledge and Solidarity: The Norwegian social-democratic school project in a period of change, 1945-2000. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

2005

  • Volckmar, Nina. (2005) Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes. Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, NTNU
    Doktorgradsavhandling

1999

  • Telhaug, Alfred Oftedal; Volckmar, Nina. (1999) Norwegian Education Policy Rhetoric 1945-2000: education philosphy in the political party platforms. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Volckmar, Nina. (2017) The Transformation of an Invented Tradition: The School Banner as a Symbol of Education. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Volckmar, Nina. (2014) Et blå-blått utdanningspolitisk skifte? En studie av den utdanningspolitiske retorikken i partiprogrammene til stortingsvalget 2013 og Sundvollen-plattformen. Norsk pedagogisk tidsskrift
    Vitenskapelig artikkel
  • Volckmar, Nina. (2008) Knowledge and Solidarity: The Norwegian social-democratic school project in a period of change, 1945-2000. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Telhaug, Alfred Oftedal; Volckmar, Nina. (1999) Norwegian Education Policy Rhetoric 1945-2000: education philosphy in the political party platforms. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Volckmar, Nina. (2016) Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon. Gyldendal Akademisk Gyldendal Akademisk
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
  • Mjaavatn, Per Egil; Volckmar, Nina. (2010) Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010. Tapir Akademisk Forlag Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig monografi
  • Volckmar, Nina. (2010) "En skole for alle" og privatisering - en analyse av de skandinaviske landenes privatiseringspolitikk. Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Imsen, Gunn; Volckmar, Nina. (2014) The Norwegian School for All: Historical Emergence and Neoliberal Confrontation. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Volckmar, Nina; Wiborg, Susanne. (2014) A Social Democratic Response to Market-Led Education Policies: Concession or rejection?. Springer Science+Business Media B.V.
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Volckmar, Nina. (2011) Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn. Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt. Tapir Akademisk Forlag
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

Rapport

  • Volckmar, Nina. (2005) Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes. Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, NTNU
    Doktorgradsavhandling

Undervisning

Emner

  • PED1022 - Education and the Welfare State

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo