Nina Volckmar
Om
Dr. grad fra 2005 på avhandlingen Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes.
Undervisning
Fagansvarlig for Ped 1007 Norsk utdanningshistorie og utdanningspolitikk (bachelorprogrammet i pedagogikk).
Fagansvarlig for Ped 3611 Utdanning - historie, politikk og styring (masterprogam i pedagogikk, studieretning utdanning og oppvekst).
Ped 3010 Vitenskapsteori og forskningsmetode - historisk forskningsmetode (masterprogram i pedagogikk)
Forskning
Utdanningshistorie, utdanningspolittikk, privatisering, skolen som samfunnsintegrerende institusjon - nasjonalt og komparativt.
Forskningsgruppe: HumSam
Prosjekter
Valuing the past, sustaining the future. Education, knowledge and identity across three generations. En komparativ studie av kystsamfunn i Norge, Færøyene, Irland, Kypros og Australia (Tasmania). Et NFR-støttet forskningsprosjekt 2016-2020.
Veiledning
PhD
- Karl-Arne Korseberg: Skolens verdigrunnleg i et multikulturelt Skandinavia (arbeidstittel).
- Celine Berglie: En historisk studie av videregående opplæring etter andre verdenskrig (arbeidstittel).
Veiledning masterprogrammet:
Veileder på prosjekter som reiser utdanningspolitiske problemstillinger, er historisk orienterte, og som i hovedsak bruker tekster (i vid betydning) som sitt empiriske materiale (gjerne diskursanalytiske tilnærminger).
Ny publikasjon
The Enduring Quest for Equity in Education: Comparing Norway and Australia, Scandinavian Journal of Educational Research
http://www.tandfonline.com/eprint/K2sdjvFBqDVCwvk4tpj9/full
Volckmar, Nina (2018).
Publikasjoner
2017
-
Volckmar, Nina.
(2017)
The Transformation of an Invented Tradition: The School Banner as a Symbol of Education.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2016
-
Volckmar, Nina.
(2016)
Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
2014
-
Volckmar, Nina;
Wiborg, Susanne.
(2014)
A Social Democratic Response to Market-Led Education Policies: Concession or rejection?.
Springer Science+Business Media B.V.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Volckmar, Nina.
(2014)
Et blå-blått utdanningspolitisk skifte? En studie av den utdanningspolitiske retorikken i partiprogrammene til stortingsvalget 2013 og Sundvollen-plattformen.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Imsen, Gunn;
Volckmar, Nina.
(2014)
The Norwegian School for All: Historical Emergence and Neoliberal Confrontation.
Springer Science+Business Media B.V.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Volckmar, Nina.
(2011)
Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn. Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2010
-
Volckmar, Nina.
(2010)
"En skole for alle" og privatisering - en analyse av de skandinaviske landenes privatiseringspolitikk.
Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Mjaavatn, Per Egil;
Volckmar, Nina.
(2010)
Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig monografi
2008
-
Volckmar, Nina.
(2008)
Knowledge and Solidarity: The Norwegian social-democratic school project in a period of change, 1945-2000.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
2005
-
Volckmar, Nina.
(2005)
Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes.
Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, NTNU
Doktorgradsavhandling
1999
-
Telhaug, Alfred Oftedal;
Volckmar, Nina.
(1999)
Norwegian Education Policy Rhetoric 1945-2000: education philosphy in the political party platforms.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
Tidsskriftspublikasjoner
-
Volckmar, Nina.
(2017)
The Transformation of an Invented Tradition: The School Banner as a Symbol of Education.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Volckmar, Nina.
(2014)
Et blå-blått utdanningspolitisk skifte? En studie av den utdanningspolitiske retorikken i partiprogrammene til stortingsvalget 2013 og Sundvollen-plattformen.
Norsk pedagogisk tidsskrift
Vitenskapelig artikkel
-
Volckmar, Nina.
(2008)
Knowledge and Solidarity: The Norwegian social-democratic school project in a period of change, 1945-2000.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
-
Telhaug, Alfred Oftedal;
Volckmar, Nina.
(1999)
Norwegian Education Policy Rhetoric 1945-2000: education philosphy in the political party platforms.
Scandinavian Journal of Educational Research
Vitenskapelig artikkel
Bøker
-
Volckmar, Nina.
(2016)
Utdanningshistorie. Grunnskolen som samfunnsintegrerende institusjon.
Gyldendal Akademisk
Gyldendal Akademisk
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Volckmar, Nina.
(2010)
"En skole for alle" og privatisering - en analyse av de skandinaviske landenes privatiseringspolitikk.
Selskabet for Skole- og Uddannelseshistorie
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Mjaavatn, Per Egil;
Volckmar, Nina.
(2010)
Skolefanen - fra kampduk til merkevare. Trondheims skolefaner 1827-2010.
Tapir Akademisk Forlag
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig monografi
Del av bok/rapport
-
Volckmar, Nina;
Wiborg, Susanne.
(2014)
A Social Democratic Response to Market-Led Education Policies: Concession or rejection?.
Springer Science+Business Media B.V.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Imsen, Gunn;
Volckmar, Nina.
(2014)
The Norwegian School for All: Historical Emergence and Neoliberal Confrontation.
Springer Science+Business Media B.V.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Volckmar, Nina.
(2011)
Fra solidarisk samværskultur til (solidarisk) kunnskapssamfunn. Etterkrigstidens utdanningspolitikk som danningsprosjekt.
Tapir Akademisk Forlag
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Volckmar, Nina.
(2005)
Fra solidarisk samværskultur til kunnskapssolidaritet. Det sosialdemokratiske skoleprosjekt fra Sivertsen til Hernes.
Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, NTNU
Doktorgradsavhandling