Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studere på NTNU
    • Finn studieprogram
    • Søke opptak
    • Videreutdanning og deltid
    • Forkurs og oppfriskning
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Ansatte

Språkvelger

English

Lennart Jølle

Last ned pressefoto
Last ned pressefoto
Foto:

Lennart Jølle

Prodekan for utdanning
SU fakultetsadministrasjon
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

lennart.jolle@ntnu.no
95945625 Paviljong C Dragvoll, Trondheim
Om Publikasjoner

Om

Lennart Jølle (1976) er førsteamanuensis i norskdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. Januar 2023 tiltrådte han som prodekan for utdanning ved Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap. Han har hovedfag i nordisk litteratur fra UiT og doktorgrad i anvendt språkvitenskap fra NTNU.

Forsknings- og utviklingsprosjekt

  • Funksjonell skriving i begynneropplæringen (FUS-prosjektet), 2018-2023, nestleder, https://www.ntnu.edu/ilu/the-fus-project
  • PRANO: Praksisforankrede norskfaglige masteroppgaver, 2020-2023

Nettverk

  • Nettverk for norskdidaktisk forskning (NNDF), styringsgruppemedlem
  • Nordisk nettverk for morsmålsdidaktisk forskning (NNMF), styringsgruppemedlem

Forskningsinteresse

  • Skriveopplæring og skriveutvikling
  • Literacy
  • Skrivevurdering

 

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Falk, Daroon Yassin; Jølle, Lennart. (2022) Texter i dialog. Ett metafunktionellt perspektiv på samtal under argumenterande skrivande i skoår 2. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel

2021

  • Jølle, Lennart; Skar, Gustaf Bernhard Uno. (2021) En modell for planlegging, gjennomføring og evaluering av morsmålsfaglige læringsprosesser. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aa, Leiv Inge; Jølle, Lennart; Otnes, Hildegunn; Larsen, Ann Sylvi. (2021) Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Jølle, Lennart; Larsen, Ann Sylvi; Otnes, Hildegunn; Aa, Leiv Inge. (2021) Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

2020

  • Skar, Gustaf Bernhard Uno; Jølle, Lennart; Aasen, Arne Johannes. (2020) Establishing Rating Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno; Aasen, Arne Johannes; Jølle, Lennart. (2020) Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study. Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel

2018

  • Jølle, Lennart; Skar, Gustaf Bernhard Uno. (2018) “Digging for Gold” or “Sticking to the Criteria”: Teachers’ Rationales When Serving as Professional Raters. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Harstad, Ola; Jølle, Lennart. (2018) Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel

2017

  • Skar, Gustaf Bernhard Uno; Jølle, Lennart. (2017) Teachers as raters: Investigation of a long term writing assessment program. L1-Educational Studies in Language and Literature
    Vitenskapelig artikkel

2015

  • Jølle, Lennart. (2015) Vurderingsdialogen. En undersøkelse av tekstvurderingspraksis ved nasjonal læringsstøttende prøve i skriving. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling
  • Jølle, Lennart. (2015) Rater strategies for reaching agreement on pupil text quality. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Jølle, Lennart. (2014) Pair assessment of pupil writing: A dialogic approach for studying the development of rater competence. Assessing Writing: An International Journal
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Skar, Gustaf Bernhard Uno; Jølle, Lennart; Aasen, Arne Johannes. (2020) Establishing Rating Scales to Assess Writing Proficiency Development in Young Learners. Acta Didactica Norden (ADNO)
    Vitenskapelig artikkel
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno; Aasen, Arne Johannes; Jølle, Lennart. (2020) Functional Writing in the Primary Years: Protocol for a Mixed-Methods Writing Intervention Study. Nordic Journal of Literacy Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Jølle, Lennart; Skar, Gustaf Bernhard Uno. (2018) “Digging for Gold” or “Sticking to the Criteria”: Teachers’ Rationales When Serving as Professional Raters. Scandinavian Journal of Educational Research
    Vitenskapelig artikkel
  • Skar, Gustaf Bernhard Uno; Jølle, Lennart. (2017) Teachers as raters: Investigation of a long term writing assessment program. L1-Educational Studies in Language and Literature
    Vitenskapelig artikkel
  • Jølle, Lennart. (2015) Rater strategies for reaching agreement on pupil text quality. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice
    Vitenskapelig artikkel
  • Jølle, Lennart. (2014) Pair assessment of pupil writing: A dialogic approach for studying the development of rater competence. Assessing Writing: An International Journal
    Vitenskapelig artikkel

Bøker

  • Jølle, Lennart; Larsen, Ann Sylvi; Otnes, Hildegunn; Aa, Leiv Inge. (2021) Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget Universitetsforlaget
    Vitenskapelig antologi/Konferanseserie

Del av bok/rapport

  • Falk, Daroon Yassin; Jølle, Lennart. (2022) Texter i dialog. Ett metafunktionellt perspektiv på samtal under argumenterande skrivande i skoår 2. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Jølle, Lennart; Skar, Gustaf Bernhard Uno. (2021) En modell for planlegging, gjennomføring og evaluering av morsmålsfaglige læringsprosesser. Universitetsforlaget
    Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Aa, Leiv Inge; Jølle, Lennart; Otnes, Hildegunn; Larsen, Ann Sylvi. (2021) Morsmålsfaget som fag og forskningsfelt i Norden. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel
  • Harstad, Ola; Jølle, Lennart. (2018) Om tolkning i norskfagets litteraturarbeid - fire innfallsvinkler til "Ringen" av Knut Hamsun. Universitetsforlaget
    Faglig kapittel

Rapport

  • Jølle, Lennart. (2015) Vurderingsdialogen. En undersøkelse av tekstvurderingspraksis ved nasjonal læringsstøttende prøve i skriving. Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    Doktorgradsavhandling

NTNU – Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

  • For ansatte
  • |
  • For studenter
  • |
  • Innsida
  • |
  • Blackboard

Studere

  • Om studier
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning
  • Karriere

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU

Om NTNU

  • Om NTNU
  • Bibliotek
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Organisasjonskart
  • Utdanningskvalitet

Kontakt

  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Spør en ekspert
  • Pressekontakter
  • Kart

NTNU i tre byer

  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund

Om nettstedet

  • Bruk av informasjonskapsler
  • Tilgjengelighetserklæring
  • Personvern
  • Ansvarlig redaktør
Facebook Instagram Linkedin Snapchat Tiktok Youtube
Logg inn
NTNU logo