Kristine Rensvik Viddal
Kristine Rensvik Viddal
Nestleder utdanning, Førsteamanuensis
Institutt for psykologi Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskapBakgrunn og aktiviteter
Cand. Psychol. fra NTNU, førsteamanuensis og nestleder for utdanning ved Institutt for psykologi (2018-2021). Oppnevnt av Kunnskapsdepartmentet for RETHOS, programgruppen for psykologutdanningen (2018-2022): www.regjeringen.no/Rethos
Undervisning og forskning innenfor utviklingspsykologi og utviklingspsykopatologi, og med et særlig fokus på betydningen av nære relasjoner for utvikling og tilpasning. Doktorgradsavhandlingen min omhandler utvikling og betydning av barns tilknytning i overgangen fra barnehage- til skolealder, og adresserer faktorer som kjønn, genetikk, foreldre-omsorg og tid i barnehage. Er også interessert i relasjonelle faktorer i anvendt og klinisk sammenheng.
Medlem i The Human Development Research Centre, NTNU siden 2009. Senteret driver forskningssstudien Tidlig trygg i Trondheim (TtiT), som er en pågående studie av barns psykososiale utvikling inkludert psykiske lidelser. Data fra nærmere 1000 Trondheimsbarn er samlet inn annethvert år siden barna var 4 år i 2007/2008. Studien inkluderer spørreskjemakartlegging, intervju, observasjoner og tester hvor både deltakere, deres foreldre og lærere er informanter:
https://www.ntnu.edu/psychology/the-human-development-research-centre#/view/about
https://www.researchgate.net/project/The-Trondheim-Early-Secure-Study-TESS
Vitenskapelig, faglig og kunstnerisk arbeid
Et utvalg av nyere tidsskriftspublikasjoner, kunstneriske produksjoner, bok, inklusiv bokdeler og rapport-del. Se alle publikasjoner i databasen
Tidsskriftspublikasjoner
- (2020) Mediating role of depressive symptoms linking insecure attachment and disordered eating in adolescents: A multiwave longitudinal study. Development and Psychopathology.
- (2020) Depression from preschool to adolescence – five faces of stability. Journal of Child Psychology and Psychiatry.
- (2019) Prospective Bidirectional Associations between Attachment and Depressive Symptoms from Middle Childhood to Adolescence. Journal of Youth and Adolescence. vol. 48.
- (2019) «Jeg føler meg som en utvidet organisme» – unge voksnes opplevelse av parforholdet som mulighet og begrensning. Scandinavian Psychologist.
- (2017) Change in Attachment Predicts Change in Emotion Regulation — Particularly among 5-HTTLPR Short-Allele Homozygotes. Developmental Psychology. vol. 53 (7).
- (2017) Explaining the relationship between temperament and symptoms of psychiatric disorders from preschool to middle childhood: hybrid fixed and random effects models of Norwegian and Spanish children. Journal of Child Psychology and Psychiatry. vol. 59 (3).
- (2015) Secure attachment promotes the development of effortful control in boys. Attachment & Human Development. vol. 17 (3).
Rapport/avhandling
- (2018) Becoming Secure ATTACHMENT RELATIONSHIPS ACROSS PRESCHOOL TO SCHOOL AGE: Continuity, Self-Regulation, and Quantity of Childcare. 2018. ISBN 978-82-326-3156-8.