Kristin Haugen
Om
- Sykepleier (1997)
- Master i Verdibasert ledelse (2009)
- Universitetspedagogikk (2018)
- Ulike kurs i systematisk etisk refleksjon, etikkveiledning og ledelse av etisk refleksjon (2008)
Arbeidserfaring
- Sykepleier i hjemmetjenesten, Østre Toten kommune (1994 - 1999)
- Sykepleier, Det Norske Radiumhospital (1999-2000)
- Avdelingssykepleier, Det Norske Radiumhospital (2000-2004)
- Avdelingssykepleier, Hjemmetjenesten Nordbyen, Gjøvik kommune (2004 - 2005)
- Seksjonsleder for hjemmetjenester i Gjøvik kommune (2005 - 2008)
- Leder for Undervisningssykehjemmet i Oppland (2008 - 2011)
- Universitetslektor i sykepleie, Høgskolen i Gjøvik (2011 - 2012)
- Fagenhetsleder for Fagenhet for sykepleie, Høgskolen i Gjøvik/NTNU Gjøvik (2012 - 2018)
- Leder for Etisk komite Gjøvik kommune (2008 - 2010)
- Medlem i Skikkethetsnemda NTNU (01.01.16 - 31.12.18)
- Medlem i det nasjonale Rådet for sykepleieetikk, NSF (2011 - 2019)
- Erfaring som etikkveileder i kommune - og spesialisthelsetjenesten (2000 - d.d.)
Forskning
Stipendiat og medlem av forskningsgruppen Utdanningskvalitet i helseprofesjoner.
Ansvarlig for doktorgradsprosjektet:
"Utdanningsledelse på studieprogramnivå - Studieprogramleders bidrag i utvikling av helsefaglige studieprogram"
Prosjektet har et beskrivende og utforskende kvalitativt design hvor målet er å innhente kunnskap om studieprogramledelse i helsefaglige studieprogrammer. Studieprogramledelse har fått økt oppmerksomhet politisk de siste tiår og løftes i dag fram som et av syv mål for å utvikle gode kvalitet i utdanningene.
Fra 2017 er det klare politiske føringer på at studieprogramledelse skal fokusere på faglig ledelse, utvikling av studieprogram og studentenes læring. Samtidig er studieprogramledelse et område som det er forsket relativt lite på både internasjonalt og særlig nasjonalt. Utvikling av gode helsefaglige utdanninger er et kontinuerlig arbeid, men særlig to store prosesser har de senere år ført til oppmerksomhet på utvikling av nytt innhold i disse studieprogrammene. Nye nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (resultat av RETHOS-prosessen) er innført fra 2020. Samtidig har ny struktur i høgere utdanning resultert i at flere universiteter og høgskoler har fusjonert. Dermed har et nytt utdanningslandskap vokst fram hvilket innebærer at studieprogram skal utvikles og ledes på tvers av campus som gjerne ligger geografisk spredt.
Det er lovfestet at studentene skal involveres i utviklingsprosesser med mål om å forbedre utdanningskvaliteten. Hvilke erfaringer studieprogramledere har med studentinvolvering vet vi imidlertid lite om. Det er også manglende kunnskap om hvordan studentene selv erfarer å bli involvert i utviklingsprosesser. Med bakgrunn i dette har prosjektet tre delstudier som ser nærmere på følgende problemstillinger:
1. Hvordan beskriver høgskoler og universiteter helsefaglige studieprogramlederes arbeidsoppgaver og ansvar? (Dokumentanalyse)
2. Hvordan erfarer studieprogramledere eget bidrag i utviklingsprosesser i helsefaglige studieprogrammer? (Individuelle intervjuer med studieprogramledere)
3. Hvordan opplever studenter involvering i utviklingsprosesser i helsefaglige studieprogrammer? (Gruppeintervjuer med studenter)
Prosjektet skal resultere i 3 vitenskapelige artikler. Så langt, er datainnsamlinger gjennomført. Artikkel I er akseptert. Artikkel II og III er i manus.
Utdanningsledelse på studieprogramnivå - Studieprogramleders bidrag i utvikling av helsefaglige studieprogram
Publikasjoner
2023
-
Haugen, Kristin;
Tosterud, Randi Beate;
Wangensteen, Sigrid;
Hoveid, Marit Honerød.
(2023)
An interpretation of study programme leaders’ mandates in higher education.
Scandinavian Journal of Educational Research.
Vitenskapelig artikkel
2021
-
Wangensteen, Sigrid;
Granseth, Solveig Johanne;
Msuya, Marycelina;
Haugen, Kristin.
(2021)
Norwegian nursing students' experiences of theoretical and clinical studies in Tanzania: A descriptive qualitative study.
Nordic journal of nursing research.
Vitenskapelig artikkel
2019
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Digital dømmekraft er et tema du bør diskutere med dine kolleger.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Snakker du om digital dømmekraft med dine kolleger?.
Oppland arbeiderblad.
Kronikk
-
Haugen, Kristin;
Liland, Berit;
Gram Dokka, Lisa.
(2019)
Finnes det en etisk risikosone for sykepleiere?.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
2018
-
Liland, Berit;
Haugen, Kristin.
(2018)
Sykepleierens kompetanse er viktig i det faglige fellesskapet.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
2017
-
Haugen, Kristin.
(2017)
Ledelse og vanskelige valg.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
2015
-
Haugen, Kristin.
(2015)
Sånn gjør vi det her hos oss.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
2014
-
Haugen, Kristin.
(2014)
En vanskelig pårørende?.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Lillemoen, Lillian;
Haugen, Kristin;
Albrigtsen, Elin;
Lyngved, Kurt.
(2014)
Hvorfor så opprørt over norsk eldreomsorg?.
Dagens medisin.
Kronikk
2013
-
Haugen, Kristin.
(2013)
Når de pårørende er uenige.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
2010
-
Rosenvinge, Elisabeth;
Arvidsson, Barbro;
Nordhagen, Siv Sønsteby;
Haugen, Kristin.
(2010)
Videreføring av SVIP-modellen i sykehjem i Gjøvik kommune.
2010.
Rapport
Tidsskriftspublikasjoner
-
Haugen, Kristin;
Tosterud, Randi Beate;
Wangensteen, Sigrid;
Hoveid, Marit Honerød.
(2023)
An interpretation of study programme leaders’ mandates in higher education.
Scandinavian Journal of Educational Research.
Vitenskapelig artikkel
-
Wangensteen, Sigrid;
Granseth, Solveig Johanne;
Msuya, Marycelina;
Haugen, Kristin.
(2021)
Norwegian nursing students' experiences of theoretical and clinical studies in Tanzania: A descriptive qualitative study.
Nordic journal of nursing research.
Vitenskapelig artikkel
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Digital dømmekraft er et tema du bør diskutere med dine kolleger.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Haugen, Kristin;
Johansen, Håkon.
(2019)
Snakker du om digital dømmekraft med dine kolleger?.
Oppland arbeiderblad.
Kronikk
-
Haugen, Kristin;
Liland, Berit;
Gram Dokka, Lisa.
(2019)
Finnes det en etisk risikosone for sykepleiere?.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Liland, Berit;
Haugen, Kristin.
(2018)
Sykepleierens kompetanse er viktig i det faglige fellesskapet.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Haugen, Kristin.
(2017)
Ledelse og vanskelige valg.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Haugen, Kristin.
(2015)
Sånn gjør vi det her hos oss.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Haugen, Kristin.
(2014)
En vanskelig pårørende?.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
-
Lillemoen, Lillian;
Haugen, Kristin;
Albrigtsen, Elin;
Lyngved, Kurt.
(2014)
Hvorfor så opprørt over norsk eldreomsorg?.
Dagens medisin.
Kronikk
-
Haugen, Kristin.
(2013)
Når de pårørende er uenige.
Tidsskriftet sykepleien.
Faglig artikkel
Rapport
-
Rosenvinge, Elisabeth;
Arvidsson, Barbro;
Nordhagen, Siv Sønsteby;
Haugen, Kristin.
(2010)
Videreføring av SVIP-modellen i sykehjem i Gjøvik kommune.
2010.
Rapport
Undervisning
Emner
SYG1002 Sykepleierens observasjon og vurdering av pasientens helse og sykdom
SYG2102 Kliniske vurderinger i sykepleie ved sykdom og behandling, helsefremming og rehabilitering
Undervisningsområder: Etikk i sykepleie og helsefag. Systematisk etisk refleksjon og etiske vurderinger i utøvelse av sykepleie. Sykepleie i kommunehelsetjenesten. Ledelse og organisering av helse- og omsorgstjenesten.
Veiledning
Veileder i systematisk etisk refleksjon og etiske vurderinger i utøvelse av sykepleie og øvrige helsefag.
Veileder på avsluttende bacheloroppgave i sykepleie.
Formidling
2022
-
Populærvitenskapelig foredragHaugen, Kristin. (2022) Frist meg inn i ledelse av helsefaglig utdanning! -Et PhD prosjekt om ledelse og utvikling av høyere helsefaglig utdanning. Forskningsdagene 2022 . Institutt for helsevitenskap NTNU i Gjøvik og Vitensenteret; Gjøvik. 2022-09-30 - 2022-09-30.
-
Vitenskapelig foredragHaugen, Kristin. (2022) Hvordan beskriver høgskoler og universiteter helsefaglige studieprogramlederes arbeidsoppgaver og ansvar?. Nasjonal forskningskonferanse for medisinsk og helsefaglig pedagogikk 2022 . Universitetet i Oslo; Oslo. 2022-11-21 - 2022-11-22.
-
PosterHaugen, Kristin. (2022) Utdanningsledelse på studieprogramnivå. Forskningsdagene 2022 . Institutt for helsevitenskap NTNU i Gjøvik; NTNU i Gøvik. 2022-09-26 - 2022-10-03.