Navigasjon

  • Hopp til innhold
NTNU Hjemmeside

ntnu.no

  • Studier
    • Studieprogram
    • Søk opptak
    • Forkurs og oppfriskning
    • Videreutdanning og deltid
    • Studere på NTNU
  • Studentliv
    • Student i Gjøvik
    • Student i Trondheim
    • Student i Ålesund
    • Derfor velger vi NTNU
  • Forskning og innovasjon
    • Forskning
    • Innovasjon
    • Satsingsområder
    • Toppforskning
    • Ekspertlister
    • Ph.d.
  • Om NTNU
    • Fakulteter og institutter
    • Sentre
    • Bibliotek
    • Kart
    • Ledige stillinger
    • Arrangement
    • Nyheter
    • Kontakt oss
    • Om NTNU
  1. Hjem
  2. Ansatte

Språkvelger

English

Ingunn Dahler Hybertsen

Last ned pressefoto

Ingunn Dahler Hybertsen

Prodekan for utdanning
SU fakultetsadministrasjon
Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap

ingunn.hybertsen@ntnu.no
92060272 Paviljong C, 230, Dragvoll, Loholt Allé 87
Om Publikasjoner Formidling

Om

Kort CV

Fagområder: pedagogisk psykologi, læring, ledelse, lederutvikling, utdanningsledelse, evaluering

Utdanning

2010          PhD i pedagogikk, avhandling om lederutvikling og læring, Pedagogisk institutt, NTNU

2000          Cand.polit i pedagogikk, avhandling om organisasjonslæring, Pedagogisk institutt, NTNU

1997          Cand.mag i samfunnsvitenskapelige fag, NTNU 

Arbeidserfaring

2021-dd     Prodekan for utdanning, Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU), NTNU

2019-dd     Seniorforsker utdanning (bistilling), Avd Mangfold og inkludering, NTNU Samfunnsforskning

2016-2021 Førsteamanuensis i pedagogikk, Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL), NTNU

2016-2020 Nestleder for utdanning, Institutt for pedagogikk og livslang læring (IPL), NTNU

2011-2016 Førsteamanuensis i ledelse, Avd for ledelse og internasjonalt samarbeid, Luftkrigsskolen

2010-2014 Seniorforsker ledelse (bistilling), Avd Studio Apertura, NTNU Samfunnsforskning

2006-2011 Forsker/post.doc og koordinator for forskerskolen Enterprise Development and Worklife research (EDWOR II), Institutt for industriell økonomi og teknologiledelse (IØT), NTNU 

2003-2006 Stipendiat på prosjektet Læring i nettverk (P2005, NFR), Pedagogisk institutt, NTNU. Gjesteforsker ved Stanford University School of Education, SCANCOR (6 måneder)

Publikasjoner

  • Kronologisk
  • Etter kategori
  • Se alle publikasjoner i Cristin

2022

  • Buland, Trond Hallgeir; Hybertsen, Ingunn Dahler; Wendelborg, Christian. (2022) Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger : Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift?. 2022. ISBN 978-82-7570-681-0.
    Rapport
  • Fominykh, Mikhail; Weidlich, Joshua; Kalz, Marco; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) What do they TEL(L)? A systematic analysis of master programs in technology-enhanced learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education. volum 19.
    Vitenskapelig artikkel
  • Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hammer Smedsrud, Jørgen; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 8 (3386).
    Vitenskapelig artikkel
  • Hermstad, Ingrid Holmedahl; Haraldsvik, Marianne; Dahl, Thomas; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) Evaluering av KS`Led skole : Skolelederutvikling mellom rammeverk og skreddersøm. 2022. ISBN 978-82-7570-689-6.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Dahl, Thomas; Hallquist, Ingrid; Røe, Melina; Wendelborg, Christian. (2022) Videregående elevers erfaringer med koronapandemien og konsekvenser for skolehverdagen 2021 : Elevundersøkelsens dypdykk i elevenes læringsmiljø på utvalgte utdanningsprogram. 2022. ISBN 978-82-7570-694-0.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Emstad, Anne Berit. (2022) Situert læring i sosiale fellesskap. Grunnbok i pedagogisk psykologi.
    Faglig kapittel
  • Karlsdottir, Ragnheidur; Kvello, Øyvind; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) Grunnbok i pedagogisk psykologi. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 978-82-450-3363-2.
    Lærebok

2021

  • Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre. (2021) Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser. 2021. ISBN 978-82-7570-646-9.
    Rapport
  • Flobakk-Sitter, Fride; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2021) Internasjonalisering av høyere utdanning – hvordan imøtekommer den politiske agendaen den pedagogiske dimensjonen?. UNIPED. volum 44 (3).
    Vitenskapelig artikkel

2020

  • Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2020) Learning from contrasts: first-year students writing themselves into academic literacy. Journal of Further and Higher Education.
    Vitenskapelig artikkel

2019

  • Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre. (2019) Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019. 2019. ISBN 978-82-7570-604-9.
    Rapport

2016

  • Hybertsen, Ingunn Dahler. (2016) Overføring av læring fra lederutvikling - introduksjon Modul 4: Ledelse og lederutvikling, i Samuelsen A.S., Lund Ø., Pettersen J.P. og Ovesen E. (2016) SEVU-PPT nett. Utdanningsdirektoratet/NTNU. 2016.
    Digitale læremidler
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Fjellvær, Hilde. (2016) Lederutvikling - perspektiver og praksiser. Strategisk HRM 2.
    Faglig kapittel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Samuelsen, Anne Sofie Salberg. (2016) Hybertsen, I og Samuelsen A.S.(2016)"Overføring av læring fra lederutvikling" - intervju i nettbasert læringsressurs for PPT Modul 4(2016)https://www.sevuppt.no/Tromsø 2016 NTNU. Utdanningsdirektoratet/NTNU, NTNU. 2016.
    Digitale læremidler
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Steiro, Trygve Jakobsen. (2016) Endringskapasitet og lederskap Luftkrigsskolens lederskapsseminar 2013. 2016. ISBN 978-82-690521-0-7.
    Rapport

2015

  • Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler; Heggem, Gunhild Foss. (2015) Vurdering av Luftkrigsskolens yrkesrelevans (VALKYR). 2015. ISBN 978-82-327-0066-0. NIFU-rapport (1).
    Rapport
  • Moldjord, Christian; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2015) Training reflective processes in military aircrews through holistic debriefing: the importance of facilitator skills and development of trust. International Journal of Training and Development. volum 19 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørnes, Jan Oddvar; Hybertsen, Ingunn Dahler; Browning, Larry. (2015) Identity Challenges in Field Research: Three stories. Journal of applied communications research. volum 43 (1).
    Vitenskapelig artikkel

2014

  • Fagerholt, Randi Ann; Schill, Ulrikke; Solem, Anniken; Lysø, Ingunn H. (2014) Lederutviklingsprogram for utdanningsledelse : Programtilbyders intensjoner og deltakernes opplevelse av relevans. 2014. ISBN 978-82-7570-356-7.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler. (2014) Tett på lederutvikling. Et praksisperspektiv på ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Fjellvær, Hilde. (2014) Lederutvikling - perspektiver, praksiser og paradokser. HMS, etikk og internasjonale perspektiver.
    Faglig kapittel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per O. (2014) Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen. 2014. ISBN 978-82-327-0054-7.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf. (2014) Led to change: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; change in the schools, goal achievement and recommendations. Final report from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2014. ISBN 978-82-327-0106-3.
    Rapport

2013

  • Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Praksisfellesskap. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf. (2013) Led to learning: The National Leadership Education for School Principals in primary, lower and upper secondary schools in Norway; participants' assessments of own development. Report 3 from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2013. ISBN 978-82-7218-969-2.
    Rapport
  • Karlsdottir, Ragnheidur; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2013) Forord. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Forord
  • Karlsdottir, Ragnheidur; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2013) Innledning. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Karlsdottir, Ragnheidur; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2013) Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi. Akademika forlag. 2013. ISBN 978-82-321-0009-5.
    Lærebok
  • Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per O. (2013) Ledet til læring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; deltakernes vurdering av egen utvikling. Delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. 2013. ISBN 978-82-7218-962-3.
    Rapport

2012

  • Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken. (2012) Led to leadership development: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; differences and similarities between the six program provisions Report 2 from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2012. ISBN 978-82-7218-944-9.
    Rapport
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken. (2012) Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne. 2012. ISBN 9788272188756.
    Rapport
  • Seland, Idunn; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Lysø, Ingunn Hybertsen; Aamodt, Per Olaf; Røsdal, Trude. (2012) Spørsmål om tid - En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem. 2012. ISBN 978-82-7218-849-7. NIFU-rapport (18).
    Rapport

2011

  • Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per O; Mjøen, Kristian. (2011) Led to leadership: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; in an international perspective Report 1 from Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2011. ISBN 978-82-7218-942-5.
    Rapport
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Mjøen, Kristian; Levin, Morten. (2011) Using collaborative action learning projects to increase the impact of management development. International Journal of Training and Development. volum 15 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per Olaf; Mjøen, Kristian. (2011) Ledet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. 2011.
    Rapport
  • Watkins, Karen E; Lysø, Ingunn Hybertsen; deMarrais, Kathleen. (2011) Evaluating Executive Leadership Programs: A Theory of Change Approach. Advances in Developing Human Resources. volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel

2010

  • Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Managerial Learning as Co-Reflective Practice: Management Development Programs - don't use it if you don't mean it. 2010. ISBN 978-82-471-1971-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (9).
    Doktorgradsavhandling
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Ingvaldsen, Jonas A; Vie, Ola Edvin. (2010) "Ikke-teknologiske" emners "ikke-relevans" en undersøkelse av nye sivilingeniørstudenters opplevelse av teamarbeid. UNIPED. volum 33 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Vie, Ola Edvin. (2010) The Leaderful Fieldbook: Strategies and Activities for Developing Leadership in Everyone. Management Learning. volum 41 (5).
    Anmeldelse

2009

  • Havn, Vidar; Teige, Berit Kvalsvik; Buland, Trond Hallgeir; Tønseth, Christin; Finbak, Liv; Lian, Ragnhild; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2009) Kunnskapsløftet på reise I : første delrapport for prosjektet Kunnskapsløftet - et løft også for fag- og yrkesopplæringen?. 2009. ISBN 978-82-14-04596-3. SINTEF Rapport (A8578).
    Rapport

2007

  • Lysø, Ingunn Hybertsen. (2007) Forskning på effekter av deltakelse i lederutviklingsprogram og perspektiver på læring. Læring, kommunikasjon og ledelse i organisasjoner.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

2004

  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Lysø, Eirik. (2004) Læring - på kryss og tvers - En beskrivelse av Nordvest Forum som et læringsnettverk. Bedrifter i nettverk.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Vitenskapelige artikler

  • Fominykh, Mikhail; Weidlich, Joshua; Kalz, Marco; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) What do they TEL(L)? A systematic analysis of master programs in technology-enhanced learning. International Journal of Educational Technology in Higher Education. volum 19.
    Vitenskapelig artikkel
  • Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hammer Smedsrud, Jørgen; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. volum 8 (3386).
    Vitenskapelig artikkel
  • Flobakk-Sitter, Fride; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2021) Internasjonalisering av høyere utdanning – hvordan imøtekommer den politiske agendaen den pedagogiske dimensjonen?. UNIPED. volum 44 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2020) Learning from contrasts: first-year students writing themselves into academic literacy. Journal of Further and Higher Education.
    Vitenskapelig artikkel
  • Moldjord, Christian; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2015) Training reflective processes in military aircrews through holistic debriefing: the importance of facilitator skills and development of trust. International Journal of Training and Development. volum 19 (4).
    Vitenskapelig artikkel
  • Sørnes, Jan Oddvar; Hybertsen, Ingunn Dahler; Browning, Larry. (2015) Identity Challenges in Field Research: Three stories. Journal of applied communications research. volum 43 (1).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Mjøen, Kristian; Levin, Morten. (2011) Using collaborative action learning projects to increase the impact of management development. International Journal of Training and Development. volum 15 (3).
    Vitenskapelig artikkel
  • Watkins, Karen E; Lysø, Ingunn Hybertsen; deMarrais, Kathleen. (2011) Evaluating Executive Leadership Programs: A Theory of Change Approach. Advances in Developing Human Resources. volum 13 (2).
    Vitenskapelig artikkel
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Ingvaldsen, Jonas A; Vie, Ola Edvin. (2010) "Ikke-teknologiske" emners "ikke-relevans" en undersøkelse av nye sivilingeniørstudenters opplevelse av teamarbeid. UNIPED. volum 33 (2).
    Vitenskapelig artikkel

Tidsskriftspublikasjoner

  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Vie, Ola Edvin. (2010) The Leaderful Fieldbook: Strategies and Activities for Developing Leadership in Everyone. Management Learning. volum 41 (5).
    Anmeldelse

Bøker

  • Karlsdottir, Ragnheidur; Kvello, Øyvind; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) Grunnbok i pedagogisk psykologi. Fagbokforlaget. 2022. ISBN 978-82-450-3363-2.
    Lærebok
  • Karlsdottir, Ragnheidur; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2013) Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi. Akademika forlag. 2013. ISBN 978-82-321-0009-5.
    Lærebok

Del av bok/rapport

  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Emstad, Anne Berit. (2022) Situert læring i sosiale fellesskap. Grunnbok i pedagogisk psykologi.
    Faglig kapittel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Fjellvær, Hilde. (2016) Lederutvikling - perspektiver og praksiser. Strategisk HRM 2.
    Faglig kapittel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler. (2014) Tett på lederutvikling. Et praksisperspektiv på ledelse.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Fjellvær, Hilde. (2014) Lederutvikling - perspektiver, praksiser og paradokser. HMS, etikk og internasjonale perspektiver.
    Faglig kapittel
  • Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Praksisfellesskap. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Karlsdottir, Ragnheidur; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2013) Forord. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Forord
  • Karlsdottir, Ragnheidur; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2013) Innledning. Læring • utvikling • læringsmiljø — En innføring i pedagogisk psykologi.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Lysø, Ingunn Hybertsen. (2007) Forskning på effekter av deltakelse i lederutviklingsprogram og perspektiver på læring. Læring, kommunikasjon og ledelse i organisasjoner.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Lysø, Eirik. (2004) Læring - på kryss og tvers - En beskrivelse av Nordvest Forum som et læringsnettverk. Bedrifter i nettverk.
    Vitenskapelig kapittel/artikkel

Rapport

  • Buland, Trond Hallgeir; Hybertsen, Ingunn Dahler; Wendelborg, Christian. (2022) Utradisjonelle utdanningsvalg blant elever og lærlinger : Hvordan opplever gutter og jenter som har gjort et utradisjonelt utdanningsvalg sin situasjon i skole og lærebedrift?. 2022. ISBN 978-82-7570-681-0.
    Rapport
  • Hermstad, Ingrid Holmedahl; Haraldsvik, Marianne; Dahl, Thomas; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2022) Evaluering av KS`Led skole : Skolelederutvikling mellom rammeverk og skreddersøm. 2022. ISBN 978-82-7570-689-6.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Dahl, Thomas; Hallquist, Ingrid; Røe, Melina; Wendelborg, Christian. (2022) Videregående elevers erfaringer med koronapandemien og konsekvenser for skolehverdagen 2021 : Elevundersøkelsens dypdykk i elevenes læringsmiljø på utvalgte utdanningsprogram. 2022. ISBN 978-82-7570-694-0.
    Rapport
  • Caspersen, Joakim; Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hybertsen, Ingunn Dahler; Lynnebakke, Brit; Vika, Karl Solbue; Hammer Smedsrud, Jørgen; Wendelborg, Christian; Federici, Roger Andre. (2021) Koronapandemien i grunnskolen - håndtering og konsekvenser. 2021. ISBN 978-82-7570-646-9.
    Rapport
  • Aamodt, Per O; Hybertsen, Ingunn Dahler; Røsdal, Trude; Stensaker, Bjørn; Caspersen, Joakim; Federici, Roger Andre. (2019) Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen 2015-2019. 2019. ISBN 978-82-7570-604-9.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Steiro, Trygve Jakobsen. (2016) Endringskapasitet og lederskap Luftkrigsskolens lederskapsseminar 2013. 2016. ISBN 978-82-690521-0-7.
    Rapport
  • Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler; Heggem, Gunhild Foss. (2015) Vurdering av Luftkrigsskolens yrkesrelevans (VALKYR). 2015. ISBN 978-82-327-0066-0. NIFU-rapport (1).
    Rapport
  • Fagerholt, Randi Ann; Schill, Ulrikke; Solem, Anniken; Lysø, Ingunn H. (2014) Lederutviklingsprogram for utdanningsledelse : Programtilbyders intensjoner og deltakernes opplevelse av relevans. 2014. ISBN 978-82-7570-356-7.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per O. (2014) Ledet til endring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; endringer på skolene, måloppnåelse og anbefalinger. Sluttrapport fra Evalueringen av den nasjonale rektorutdanningen. 2014. ISBN 978-82-327-0054-7.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf. (2014) Led to change: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; change in the schools, goal achievement and recommendations. Final report from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2014. ISBN 978-82-327-0106-3.
    Rapport
  • Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per Olaf. (2013) Led to learning: The National Leadership Education for School Principals in primary, lower and upper secondary schools in Norway; participants' assessments of own development. Report 3 from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2013. ISBN 978-82-7218-969-2.
    Rapport
  • Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken; Aamodt, Per O. (2013) Ledet til læring: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; deltakernes vurdering av egen utvikling. Delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. 2013. ISBN 978-82-7218-962-3.
    Rapport
  • Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken. (2012) Led to leadership development: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; differences and similarities between the six program provisions Report 2 from the Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2012. ISBN 978-82-7218-944-9.
    Rapport
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Røthe, Randi Hojem; Federici, Roger Andre; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken. (2012) Ledet til lederutvikling. Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole; forskjeller og likheter mellom de seks programtilbyderne. 2012. ISBN 9788272188756.
    Rapport
  • Seland, Idunn; Olsen, Marit Schei; Solem, Anniken; Lysø, Ingunn Hybertsen; Aamodt, Per Olaf; Røsdal, Trude. (2012) Spørsmål om tid - En studie av arbeidsbetingelser og tidsbruk for ledere av skoler og sykehjem. 2012. ISBN 978-82-7218-849-7. NIFU-rapport (18).
    Rapport
  • Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per O; Mjøen, Kristian. (2011) Led to leadership: The National Leadership Education for School Principals in lower and upper secondary schools in Norway; in an international perspective Report 1 from Evaluation of the National Leadership Education for School Principals. 2011. ISBN 978-82-7218-942-5.
    Rapport
  • Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn; Aamodt, Per Olaf; Mjøen, Kristian. (2011) Ledet til ledelse: Nasjonal rektorutdanning i grunn- og videregående skole i et internasjonalt perspektiv. Delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. 2011.
    Rapport
  • Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Managerial Learning as Co-Reflective Practice: Management Development Programs - don't use it if you don't mean it. 2010. ISBN 978-82-471-1971-6. Doktoravhandlinger ved NTNU (9).
    Doktorgradsavhandling
  • Havn, Vidar; Teige, Berit Kvalsvik; Buland, Trond Hallgeir; Tønseth, Christin; Finbak, Liv; Lian, Ragnhild; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2009) Kunnskapsløftet på reise I : første delrapport for prosjektet Kunnskapsløftet - et løft også for fag- og yrkesopplæringen?. 2009. ISBN 978-82-14-04596-3. SINTEF Rapport (A8578).
    Rapport

Formidling

2018

  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2018) Extending learning spaces in large courses by integrating digital tools, teaching approaches, and pedagogical strategies. Læringsfestivalen . NTNU; Trondheim. 2018-05-03 - 2018-05-04.
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Roald, Gunhild Marie; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2018) Exploring students’ perception of relevance in writing activities. Forskning om högre utbildning . Lund University; Lund. 2018-05-15 - 2018-05-16.
  • Vitenskapelig foredrag
    Wallin, Patric; Roald, Gunhild Marie; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M. (2018) Å lære om å skrive i ulike disiplinære kontekster ved NTNU. Læringsfestivalen . NTNU; Trondheim. 2018-05-03 - 2018-05-04.

2017

  • Vitenskapelig foredrag
    Wahl, Aud Marit; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2017) The life of accidents at sea; organizing resilience through leadership learning practices. EGOS . European Group of Organizational Studies; Copenhagen. 2017-08-05 - 2017-08-08.

2015

  • Vitenskapelig foredrag
    Antonacopoulou, Elena; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2015) Reflexivity and leadersip learning. RECAP - Research into Education, Creativity and Arts through Practice ; Tate Liverpool. 2015-03-06 - 2015-03-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2015) Krigsskolens relevans? Utfordringer ved å måle "riktig" kvalitet av lederutdanningen. Seminar for Krigsskolens lederguppe ; 2015-11-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2015) Utfordringer med å bruke arbeidsgiveres relevansvurderinger som styringsinstrument i høyere utdanning. NEON-konferanse 2015 (Nettverk for organisasjonsforskning i Norge) ; 2015-11-25 - 2015-11-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2015) Vurdering av LKSKs yrkesrelevans. Utvalgte funn i lys av pågående debatter i forsvarssektoren. Forsvarets høgskoleråd - vårmøtet 2015 ; 2015-04-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2015) Vurdering av Luftkrigsskolens yrkesrelevans. Foreløpige funn og kommende kunnskapsbehov. Møte i ledergruppe LKSK ; 2015-01-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler; Antonacopoulou, Elena. (2015) Reflexivity - Realizing Y-our Impact. Reflexivity in research and teaching . University of Liverpool Managemet School; 2015-03-09 - 2015-03-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler; Carlsten, Tone Cecilie. (2015) Vurdering av Luftkrigsskolens yrkesrelevans - skolens kvalitetsikringssystem i lys av pågående debatter. Luftforsvarets utdanningskonferanse . Luftforsvarets Utdanningsinspektorat (LUI); Rygge. 2015-06-09 - 2015-06-10.

2014

  • Vitenskapelig foredrag
    Carlsten, Tone Cecilie; Dahler Hybertsen, Ingunn. (2014) How do we ensure vocational relevance of higher education? Lessons from the curriculum relevance study (RS) at the Royal Norwegian Air Force. ECER 2014, Porto, Portugal ; 2014-09-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Carlsten, Tone Cecilie; Hybertsen, Ingunn Dahler. (2014) Vær irrasjonell! 5 teknikker for uforutsette beslutningsøyeblikk. Luftkrigsskolens lederskapskonferanse 2014 "Beslutninger og lederskap" ; 2014-11-04 - 2014-11-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Carlsten, Tone Cecilie; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2014) The Relevance Study (RS) as Strategic Research Tool. Linking Quality Assurance to Quality Improvement Processes at the Royal Norwegian Air Force Academy. Research Seminar with Prof. Larry Browning at the RNoAFA ; 2014-06-10.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2014) Leadership and Decisions. Lederskapskonferanse . Luftkrigsskolen; Trondheim. 2014-11-04 - 2014-11-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Sørnes, Jan Oddvar; Hybertsen, Ingunn Dahler; Browning, Larry. (2014) From Cockfights to Insights: tensions of reflexivity in organizational ethnography. European Group of Organisation Studies (EGOS) ; 2014-07-02 - 2014-07-05.

2013

  • Intervju
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) HR-verktøy. Personal og ledelse [Fagblad]. 2013-03-15.
  • Vitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Investments in Principal Training Lead to Good Results in Norway. Nordic Dialogue on the Integration of Teachers’ initial and continuing education ; Helsinki. 2013-08-27.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Kan skoleledelse læres? Om å skape identiteter, språk og mening. Ledelse og kvalitet . NTNU; Stjørdal. 2013-02-07 - 2013-02-08.
  • Faglig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Ledet til læring, presentasjon av delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. NTNU Samling skoleeiere . NTNU; Trondheim. 2013-12-09.
  • Faglig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Ledet til læring, presentasjon av delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. NTNU Alumnisamling lederutdanning . NTNU; Trondheim. 2013-12-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Managerial Learning as Co-Reflective practice. Management Learning: Learning to Publish, Publishing to Learn . Lancaster University Management School; Lancaster. 2013-03-18 - 2013-03-19.
  • Vitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) Trender og tendenser i lederutvikling. SCANFORUM ; Ørland. 2013-05-06 - 2015-05-08.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2013) "Å slukke lyset", introduksjon endringskapasitet. Lederskapskonferanse . Luftkrigsskolen; Trondheim. 2013-11-05 - 2013-11-07.
  • Vitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre. (2013) Ledet til læring, presentasjon av delrapport 3 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. Programtilbydersamling . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2013-11-28 - 2013-11-29.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn H; Stensaker, Bjørn; Federici, Roger Andre; Solem, Anniken. (2013) Context Matters more than Content: a comparative study of six school leadership programs of the national initiative in Norway. ECER ; Istanbul. 2013-10-09 - 2013-10-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn H; Watkins, Karen E; Federici, Roger Andre. (2013) Measuring change from School Leadership Education and Development: exploring the relationship of organizational learning and individual self-efficacy. ECER ; Istanbul. 2013-10-09 - 2013-10-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Moldjord, Christian; Hybertsen, Ingunn Dahler; Fredriksen, Pål. (2013) Organizing Reflections in Military Aircrews through Holistic Debreif – a question of trust?. Management Learning: Learning to Publish, Publishing to Learn . Lancaster University Management School; Lancaster. 2013-03-18 - 2013-03-19.

2012

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler. (2012) Ledelse av utvikling, eller utvikling av ledelse. Utdanningsledelse . NTNU og UHR; Trondheim. 2012-09-24 - 2012-09-25.
  • Faglig foredrag
    Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn. (2012) Ledet til lederutvikling, presentasjon av delrapport 2 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanningen. Programtilbydersamling . Utdanningsdirektoratet; Gardermoen. 2012-11-26 - 2012-11-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Moldjord, Christian; Hybertsen, Ingunn Dahler; Fredriksen, Pål. (2012) Holistic Debrief in Military Aicrews as Communities of Reflective Practitioners. Qualitative Research in Management and Organization Conference ; Albuquerque. 2012-06-04 - 2012-06-06.

2011

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2011) Evaluering av Nasjonalt Rektorprogram. Seminar . Utdanningsdirektoratet; Oslo. 2011-04-08 - 2011-04-08.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2011) Kompetanseutvikling - effekter, evaluering og endring. Nettverkssamling om strategisk kompetansestyring . KS; Oslo. 2011-02-04 - 2011-02-04.
  • Intervju
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2011) Savner presentasjonsmålinger. Aftenposten [Internett]. 2011-01-09.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2011) The Mobility of Ideas and Immobility of Practice through Management Development Programs. 26th EGOS Colloquium ; 2011-07-01 - 2011-07-03.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2011) Utvikling av ledelse eller ledelse av utvikling?. Personalsjefforum for høgskolene i Norge . Høgskolen i Molde; Molde. 2011-03-31 - 2011-03-31.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen; Stensaker, Bjørn. (2011) Ledet til ledelse: delrapport 1 fra Evaluering av den nasjonale rektorutdanning. Seminar . Utdanningsdirektoratet; Oslo. 2011-12-13 - 2011-12-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Vie, Ola Edvin; Lysø, Ingunn Hybertsen; Ingvaldsen, Jonas A. (2011) Regulating and producing identity through managerial discourse in Management Development Programs. 27th EGOS colloquium . EGOS; Gøteborg. 2011-07-07 - 2011-07-09.

2010

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Evaluation of the National Principal Program. Seminar . School Leadership Research; Standford University. 2010-06-11 - 2010-06-11.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Evaluering av Nasjonalt Rektorprogram. Seminar . Utdanningsdirektoratet; Oslo. 2010-06-18 - 2010-06-18.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Evaluering av Nasjonalt Rektorprogram. Seminar . NTNU/UiTø; Hell. 2010-08-18 - 2010-08-18.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Hvorfor (mye) lederutvikling har lite effekt. KLEM-Konferansen . Helse Vest; Sola. 2010-10-25 - 2010-10-25.
  • Intervju
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Lederkurs ikke til nytte. Aftenposten Nettutgaven [Avis]. 2010-10-03.
  • Intervju
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Lederkurs til liten nytte for bedriftene. Ukeavisen Ledelse - nettutgaven [Avis]. 2010-10-04.
  • Intervju
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Lederkurs til liten nytte for bedriftene. Aftenposten [Avis]. 2010-10-03.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Lederutvikling - effekter, endring og evaluering. Fagseminar . KS-konsulent; Oslo. 2010-12-17 - 2010-12-17.
  • Intervju
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Stammespråk blant ledere. Byavisa i Trondheim [Avis]. 2010-10-05.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen; Mjøen, Kristian. (2010) Fra lederutvikling til medarbeiderskaping. Fagseminar . Direktoratet for forvaltnign og IKT (DIFI); Oslo. 2010-12-06 - 2010-12-06.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen; Mjøen, Kristian. (2010) Management Development Programs: Constructing Distance to Practice through generating Managementifacts. Konferanse . Organizational Learning, Knowledge & Capibilities (OLKC); Boston. 2010-06-03 - 2010-06-05.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen; Mjøen, Kristian. (2010) Perspektiver på evaluering. Gesteforelesning . Høgskolen i Bodø; Bodø. 2010-10-27 - 2010-10-27.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen; Mjøen, Kristian. (2010) The Mobility of Ideas and Immobility of Practice through Management Development Programs. Konferanse . European Group of Organisation Studies (EGOS); Lisboa. 2010-07-01 - 2010-07-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen; Vie, Ola Edvin; Ingvaldsen, Jonas A. (2010) 'Mythbusting' managerial learning in management development programs from the perspective of identity regulation. ISLC . University of Lund; Lund. 2010-12-13 - 2010-12-14.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Mjøen, Kristian; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Kompetanse, lederskap, endring og medarbeiderskap. Fagseminar HR rådgivere i helseregion ; Oslo. 2010-01-12 - 2010-01-13.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mjøen, Kristian; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) Sykehuslegen som primadonna eller produksjonsarbeider. Nettverk for Organisasjonsforskning i Norge . NEON; Bodø. 2010-11-25 - 2010-11-25.
  • Vitenskapelig foredrag
    Mjøen, Kristian; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2010) The Social Life of Performing. Konferanse . Organizational Learning, Knowledge & Capibilities (OLKC); Boston. 2010-06-03 - 2010-06-05.

2009

  • Populærvitenskapelig foredrag
    Mjøen, Kristian; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2009) Aksjonsforskning - Hvordan avklare kompetansebehov i klinikken?. Søkekonferanse for enhetsledere i klinikken ; Bergen. 2009-11-17 - 2009-11-18.
  • Populærvitenskapelig foredrag
    Mjøen, Kristian; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2009) Endringsledelse. Fagseminar for enhetsledere i klinikken ; Bergen. 2009-10-12 - 2009-10-12.

2008

  • Vitenskapelig foredrag
    Tønseth, Christin; Lysø, Ingunn Hybertsen; Dahl, Thomas. (2008) Kunnskapsløftet-også et løft for fag- og yrkesopplæringen?. Forskersamling . Utdanningsdirektoratet; Oslo. 2008-09-11.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2008) Fra praksis til læring. Seminar Hydro HR - "Fra power Point til læring" . Institutt for industriell øknomi og teknologiledelse; NTNU. 2008-11-12 - 2008-11-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2008) Leadership development as co-reflective practice. European Group for Organization Studies (EGOS) ; Amsterdam. 2008-07-10 - 2008-07-12.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen; Tønseth, Christin. (2008) Kunnskapsløftet - også et løft for fag- og yrkesopplæringen?. Seminar ViLL . Forskningsenheten voksne i livslang læring, NTNU; 2008-11-20 - 2008-11-20.

2006

  • Vitenskapelig foredrag
    Ramstad, Lone S.; Lysø, Ingunn Hybertsen. (2006) Coupling and Committing Learning Initiatives to local Community of Practice. European Group for Organization Studies (EGOS) ; Bergen. 2006-07-06 - 2006-07-08.

2005

  • Poster
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2005) Corporate Learning Network - as structure, boundary crossing activity, and culture. ISCAR Conference 2005 . International Society for Culture and Activity Research; Sevilla. 2005-09-20 - 2005-09-24.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2005) Reflective leadership and Change Management: A discussion on knowing and learning in a leadership program. ISCAR Conference 2005 . International Society for Culture and Activity Research; Sevilla. 2005-09-20 - 2005-09-24.

2004

  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2004) Læring i nettverk - eksempler fra Nordvest Forum. Dagsseminar . VOX; Trondheim. 2004-06-03.
  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2004) �Management of Change� - an organizational learning process or just another fancy concept?. NERA Conference 2004 . Nordic Educational Research Association; Reykjavik. 2004-03-10 - 2004-03-13.

2003

  • Vitenskapelig foredrag
    Lysø, Ingunn Hybertsen. (2003) Working in the Zone of Proximal Development. Eight European Conference on Computer Supported Cooperative Work . [Mangler data]; Helsinki. 2003-09-18.
NTNU kunnsap for en bedre verden
Studere
  • Studieprogram
  • Emner
  • Videreutdanning og deltid
  • Jobbmuligheter
  • Karriereutvikling
  • Studentaktiviteter
  • Studentblogger
  • Hvorfor velge NTNU
Kontakt
  • Kontakt oss
  • Finn ansatte
  • Skolebesøk og messer
  • Spør en ekspert
  • For alumni
  • Pressekontakter
Oppdag NTNU
  • Arrangement
  • Jobbe ved NTNU
  • Bilder og video
  • Nyheter
  • Kart
  • NTNU i Gjøvik
  • NTNU i Trondheim
  • NTNU i Ålesund
Om NTNU
  • NTNU og FNs bærekraftsmål
  • Strategi
  • Forskning
  • Satsingsområder
  • Innovasjon
  • Utdanningskvalitet
  • Organisasjonskart
  • Om NTNU
Tjenester
  • For ansatte
  • For studenter
  • Blackboard
  • Innsida

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet

Om informasjonskapsler
Personvern
Ansvarlig redaktør
Logg inn