Ingfrid Thowsen
Om
Jeg startet i stillingen som instituttleder ved Institutt for lærerutdanning 1. august 2021. Da kom jeg fra en stilling som prosjektleder for oppvekst og utdanning i Universitetskommune TRD3.0 som er et partnerskap inngått mellom Trondheim kommune og NTNU. Samarbeidet favner alle store områder i Trondheim kommune og gir byen og landet langsiktig tilgang på kunnskap, kompetanse og teknologi som som byggesteiner for gode og bærekraftige samfunn. Jeg har en doktorgrad i anglo-irsk litteratur fra NTNU og startet som førsteamanuensis i engelsk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Fakultet for lærer og tolkeutdanning i 2010. Ganske raskt ble jeg del av ledergruppen ved fakultetet og har siden jobbet med ledelse i ulike roller. Når Program for lærerutdanning og Fakultet for lærer- og tolkeutdanning fusjonerte var jeg med å etablere Institutt for lærerutdanning. Jeg var da nestleder med ansvar for etter- og videreutdanning, internasjonalisering og campus.
Råd og utvalg
- Medlem UHR-lærerutdanning
- Medlem innovasjonsutvalg for oppvekst og utdanning, Universitetskommune TRD3.0
- Medlem av forvaltningsutvalget for lektorutdanningene (FUL)
- Leder koordineringsutvalget Universitetsskolesamarbeidet (USSiT)
- Medlem styringsgruppen USSiT
- Medlem av programgruppen for revisjon av nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen (2014-2018)
Arbeidserfaring
- Prosjektleder oppvekst og utdanning Universitetskommune TRD3.0 (januar 2019-juli 2021)
- Nestleder Institutt for lærerutdanning, NTNU (januar 2017-desember 2018)
- Instituttleder Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, NTNU (2016)
- Instituttleder Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, Høgskolen i Sør-Trøndelag (2015)
- Studieleder Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, Høgskolen i Sør-Trøndelag (august 2010-desember 2014)
- Førsteamanuensis i engelsk, Fakultet for lærer- og tolkeutdanning, Høgskolen i Sør-Trøndelag/Institutt for lærerutdanning, NTNU (mai 2008-desember 2018)
- Studiekonsulent Institutt for moderne fremmedspråk, NTNU (august 2007-desember 2008)
Utdanning
- Dr.art., avhandling i anglo-irsk litteratur, NTNU (2007)
- Cand.philol., hovedoppgave i anglo-irsk litteratur, Engelsk institutt, AVH (1995)
- Cand.mag., AVH (1993)
Universitetskommunen TRD3.0 er et partnerskap mellom Trondheim kommune og NTNU. Samarbeidet gir byen og landet langsiktig tilgang på kunnskap, kompetanse og teknologi som byggesteiner for gode og bærekraftige samfunn. Slik bidrar TRD3.0 til å realisere politiske ambisjoner, styrke relevansen av utdanninger og forskning, og gi grunnlag for innovasjon innenfor alle kommunens tjenesteområder.
TRD3.0 bygger bro mellom kommuners praksis og forskningens kunnskapsunivers gjennom eksperimentering og erfaringsdeling. På den måten utvikler vi en ny, systematisk arbeidsform på tvers av folk, fag og strukturer.
TRD3.0 er ett av Trondheim kommunes strategiske hovedgrep for å finne løsninger på store samfunnsutfordringer. NTNU utdanner, forsker og lærer sammen med kommunen, og slik utvikler vi en felles forståelse for lokale behov og muligheter.
l
Publikasjoner
2012
-
Folkvord, Ingvild;
Ringrose, Priscilla;
Thowsen, Ingfrid.
(2012)
Forord.
Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
Forord
-
Folkvord, Ingvild;
Ringrose, Priscilla;
Thowsen, Ingfrid.
(2012)
Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-321-0030-9.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Thowsen, Ingfrid.
(2012)
Krig og identitet - Hagerup, Woolf og Duras.
Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2011
-
Ristesund, Ingeborg;
Svartaas, Gun;
Thowsen, Ingfrid.
(2011)
Vurdering for læring og sammenhengen mellom teori og praksis.
FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
2009
-
Thowsen, Ingfrid.
(2009)
"But, but, it's not only only".
Adresseavisen.
Kronikk
-
Thowsen, Ingfrid.
(2009)
Identity at Risk: An Analysis of Identity in Four of Elizabeth Bowen's Wartime Texts.
VDM Verlag Dr. Müller Aktiengesellschaft & Co. KG. 2009. ISBN 9783639202779.
Vitenskapelig monografi
2007
-
Folkvord, Ingvild;
Thowsen, Ingfrid.
(2007)
Med fagteksten i fokus: Dynamisk normering og skrivearbeidet fram mot masteroppgaven.
Skrive for nåtid og framtid II. Skriving og rettleiing i høgre utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Thowsen, Ingfrid;
Lie, Sissel.
(2007)
Identity at Risk: An Analysis of Female Identity in Four of Elizabeth Bowen's Wartime Texts.
2007. ISBN 978-82-471-3733-8.
Doktorgradsavhandling
2000
-
Lie, Sissel;
Thowsen, Ingfrid.
(2000)
Fagskriving som dialog.
Gyldendal Akademisk. 2000. ISBN 82-05-28050-9.
Vitenskapelig monografi
Tidsskriftspublikasjoner
-
Thowsen, Ingfrid.
(2009)
"But, but, it's not only only".
Adresseavisen.
Kronikk
Bøker
-
Folkvord, Ingvild;
Ringrose, Priscilla;
Thowsen, Ingfrid.
(2012)
Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
Tapir Akademisk Forlag. 2012. ISBN 978-82-321-0030-9.
Vitenskapelig antologi/Konferanseserie
-
Thowsen, Ingfrid.
(2009)
Identity at Risk: An Analysis of Identity in Four of Elizabeth Bowen's Wartime Texts.
VDM Verlag Dr. Müller Aktiengesellschaft & Co. KG. 2009. ISBN 9783639202779.
Vitenskapelig monografi
-
Lie, Sissel;
Thowsen, Ingfrid.
(2000)
Fagskriving som dialog.
Gyldendal Akademisk. 2000. ISBN 82-05-28050-9.
Vitenskapelig monografi
Del av bok/rapport
-
Folkvord, Ingvild;
Ringrose, Priscilla;
Thowsen, Ingfrid.
(2012)
Forord.
Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
Forord
-
Thowsen, Ingfrid.
(2012)
Krig og identitet - Hagerup, Woolf og Duras.
Skrift som livstegn: Festskrift til Sissel Lie.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Ristesund, Ingeborg;
Svartaas, Gun;
Thowsen, Ingfrid.
(2011)
Vurdering for læring og sammenhengen mellom teori og praksis.
FoU i praksis 2010. Rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
-
Folkvord, Ingvild;
Thowsen, Ingfrid.
(2007)
Med fagteksten i fokus: Dynamisk normering og skrivearbeidet fram mot masteroppgaven.
Skrive for nåtid og framtid II. Skriving og rettleiing i høgre utdanning.
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
Rapport
-
Thowsen, Ingfrid;
Lie, Sissel.
(2007)
Identity at Risk: An Analysis of Female Identity in Four of Elizabeth Bowen's Wartime Texts.
2007. ISBN 978-82-471-3733-8.
Doktorgradsavhandling
Formidling
2010
-
Vitenskapelig foredragLarsen, Ann Sylvi; Thowsen, Ingfrid. (2010) Brevveksling mellom elever på 5. trinn i Livingstone (Zambia) og Trondheim. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga ; Trondheim. 2010-05-10 - 2010-05-11.
-
Vitenskapelig foredragRistesund, Ingeborg; Svartaas, Gun; Thowsen, Ingfrid. (2010) "Vurdering for læring - god vurderingspraksis"?. FoU i praksis. Nordisk konferanse om praksisretta FoU i lærerutdanninga ; Trondheim. 2010-05-10 - 2010-05-11.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2010) Bruk av autentiske tekster i engelsk. utenTitteltekst . Oppdal kommune; Oppdal (temadag for lærere i Oppdal kommune). 2010-04-22 - 2010-04-22.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2010) Fra prosess til produkt: Med fagteksten i fokus. utenTitteltekst . Mentorprogrammet ved NTNU; Trondheim. 2010-05-25 - 2010-05-25.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Larsen, Ann Sylvi. (2010) Brevveksling mellom elever på 5. trinn i Livingstone (Zambia) og Trondheim. FoU i praksis 2010 ; Trondheim. 2010-05-10 - 2010-05-10.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Larsen, Ann Sylvi. (2010) Flerkuturell forståelse og språklæring: Brevveksling mellom elever på 6. trinn i Livingstone (Zambia) og Trondheim. Tekst og tegn ; Trondheim. 2010-10-20 - 2010-10-21.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Svartaas, Gun; Ristesund, Ingeborg. (2010) Vurdering for læring. utenTitteltekst . Trondheim kommune; Trondheim (nettverkssamling Rosenborg ungdomsskole). 2010-11-18 - 2010-11-18.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Svartaas, Gun; Ristesund, Ingeborg. (2010) Vurdering for læring. Kursrekke . Trondheim kommune; Trondheim (nettverkssamlinger på Kattem og Flatåsen skoler). 2010-11-11 - 2010-11-11.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Svartaas, Gun; Ristesund, Ingeborg. (2010) Vurdering for læring. utenTitteltekst . Trondheim kommune; Trondheim (nettverkssamlinger ved Rye og Berg skole). 2010-10-21 - 2010-10-21.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Svartaas, Gun; Ristesund, Ingeborg. (2010) Vurdering for læring: god vurderingspraksis?. utenTitteltekst . Oppdal kommune; Oppdal (temadag for lærere i Oppdal kommune). 2010-04-22 - 2010-04-22.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Svartaas, Gun; Ristesund, Ingeborg. (2010) Vurdering for læring: god vurderingspraksis?. FoU i praksis 2010 ; Trondheim. 2010-05-11.
2009
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2009) Assessment for learning. Young Language Learners ; Norwegian Study Centre of York, Great Britain. 2009-11-10 - 2009-11-11.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2009) Bruk av autentiske tekster i engelsk. Fou i praksis ; Høgskolen i Nord-Trøndelag, Levanger. 2009-04-23 - 2009-04-24.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2009) Fra prosess til produkt: Med fagteksten i fokus. utenTitteltekst . Likestillingsrådgiver Svandís Bendiktsdottir, mentorprogrammet for PhD kandidater; NTNU, Trondheim. 2009-02-24 - 2009-02-24.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2009) Writing and Identity. 5th EATAW Conference: "The Roles of Writing Development in Higher Education and Beyond" ; University of Coventry, Coventry, Great Britain. 2009-06-30 - 2009-07-02.
2008
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2008) Engelsk i høyere utdanning - skrivepedagogiske utfordringer. Skriveopplæring i "kunnskapssamfunnet"? . Høgskolen i Sør-Trøndelag - avd. lærerutdanning; Trondheim. 2008-11-17 - 2008-11-18.
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2008) Tilstanden til engelsk i norge i dag. Konferansen Skriveopplæring i "kunnskapssamfunnet" ; Trondheim. 2008-11-17 - 2008-11-18.
2006
-
Vitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid; Folkvord, Ingvild. (2006) Fagteksten i fokus: Utvikling av skrivekurs mot Masteroppgave og PhD avhandlinger. Akademisk skriving og veiledning for høyere utdanning . HIST og NTNU; Trondheim. 2006-10-10 - 2006-10-11.
2002
-
Populærvitenskapelig foredragThowsen, Ingfrid. (2002) Constituting the subject in Elizabeth Bowen's prose: Seven Winters and no-place. English Department Research Seminar . [Mangler data]; NTNU. 2002-02-15.